×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

A ring kulisszái mögül: Sparring Joe Frazierrel

2011-04-13 19:04:30 /

A szakértők nagy része megegyezik abban, hogy a nehézsúlyú ökölvívás egyik legerősebb korszaka a 70-es években volt. Olyan bajnokok termelődtek ki abban az időszakban, mint: Muhammad Ali, Joe Frazier, George Foreman, Ken Norton vagy Larry Holmes. Ezek a bunyósok körbe is mérkőztek egymással. Alit szorítóban láthattuk valamennyiük ellen. Foreman is megmérkőzött Holmeson kívül mindannyiukkal. Frazier viszont nem mérkőzött meg sem Nortonnal, sem Holmesszal. Azonban, köztudott, hogy "smokin" Joe és Norton edzőtársak voltak, így kesztyűztek egymás ellen jó néhány alkalommal, de talán kevesebben tudják, hogy Frazier, Larry Holmes ellen is kipróbálta magát néhány kőkemény sparring mérkőzésen. Az előzményekhez tartozik, hogy Holmes, igaz akkor még nem volt a csúcson, de egy nagyon jó feltörekvő bunyósnak számított. Akkoriban már 1-2 éve Muhammad Ali egyik állandó edzőpartnere volt. A "legnagyobb" éppen a Joe Frazier elleni visszavágóra készült, Frazierék pedig Holmesnak tettek egy ajánlatot, hogy sparring partnerként segítse  Frazier felkészülését. Holmes az önéletrajzi könyvében így emlékezett:

"Nem mindig én sparringoltam Alival. Amikor Muhammad aláírta az 1974. január 28-i Madison Square Gardenbeli Joe Frazier elleni visszavágót, Alinak olyan edzőtársakra volt szüksége, akiknek a stílusa hasonlított Joe-éra. Az egyik ilyen Bossman Jones volt, akit mi egy "face fighter"-nek neveztünk, egy olyan fickó, aki egyenesen, szembe megy feléd. Õ segítette Ali felkészülését, én nem voltam hasznára. A stílusom túl sokban eltért Frazierétől. Másfelől a stílusom rettenetesen hasonló Aliéhoz, és így adta magát, hogy Frazierrel dolgozhassak. Én is hátrahajoltam az ütések elől, mint Ali, és ezt tradicionálisan veszélyesnek tartják.  A bunyósokat megtanítják, hogy hogyan "gurítsák" a fejüket az ütéssel, és a vállaikkal, hogyan csúsztassák le az ütéseket. A hátrahajlás közben védtelen vagy, bizonyos szempontból sebezhetőbb...hacsak nem vagy elég gyors, és elég ügyes, hogy kitérj az ütés elől. Frazier tábora megkérdezett, hogy lenne-e kedvem Philadelphiába menni és dolgozni az emberükkel 375 dollárért egy héten. Alinak ez nem okozott problémát. Megértette: az üzlet az üzlet. Oda mentél, ahol meló volt. Joe szeretett harcolni az edzésen, teljes lángon égett, mindent beleadott. Legyen az árnyékboksz, zsákolás, ugráló kötelezés, ment és csinálta teljes gőzzel. És aztán jött a sparring. Joe besétált a tornaterembe és azt mondta: "Gyerünk. Mi ma háborúzni fogunk." És nem viccelt. Joe úgy bokszolt, mint ha az egész világ őt figyelné. A kedvelt balhorga csak úgy hasította a levegőt, amivel sírba akart tenni. Szétrobbantotta a bordáimat, amik közül ténylegesen el is tört egyet. Amikor megpróbáltam pihenőt kivenni a következő nap, Frazier emberei hallani sem akartak róla. A küzdelem túl közeli volt, hogy aggódjak a bordáim miatt. Nekik meg táplálniuk kellett a vadállatot az edzőtársakkal. Joe szeretett ingerelni minket, és mindenkit összetört."

Frazier és Ken Norton edzőtársak és barátok is voltak. Mindkettőjük edzője egy ideig Eddie Futch volt, ezért a két menő, éles meccsen sosem mérkőzött egymás ellen.

Joe Frazier: "Ken és én különböző bunyósok voltunk. Meg tudtam róla mondani azonnal, hogy benne van a potenciál, hogy végül nehézsúlyú világbajnok legyen. Õ tengerészgyalogos és egy kemény csirkefogó volt. Más volt a stílusa, jól összekevert, ha közel akartál kerülni hozzá, hogy bevigyél neki egy jó ütést. Elég jól távol tudott tartani engem és sok problémát adott az edzőterembe. Kipróbáltam őt, neki egy ilyen laza stílusa volt, a jobb keze fenn volt, de a balkeze lent maradt. Pattant egyet és már kívül is volt az ütőtávon, én meg mindig próbáltam rámenni. Nagyon jó bunyós volt és nem volt könnyű azt a manust megütni. A stílusa annyira egyedülálló volt. Több volt, mint egy ellenütő. Nem akartam bunyózni Kennel, nem kértem belőle. Õ nem volt biztos benne, hogy szét tudná rúgni a seggemet, és persze én sem voltam biztos benne, hogy szét tudnám rúgni az ő seggét, úgyhogy maradtunk haverok és sosem mérkőztünk egymás ellen. Ez egy durva küzdelem lett volna, és igazán nem tudom,  hogy győztem volna-e, de azt tudom, hogy manapság még van agyam és azt tudom egy kicsit használni, az azért van, mert nem kellett megküzdenem Ken Nortonnal."

Akik látták őket egymás ellen kesztyűzni, többnyire azt állítják, hogy ha akkoriban találkoznak, Frazier legyőzte volna Nortont. Később? Az már inkább egy ki-ki meccs lehetett volna, de Norton nem igazán szerette az erős fizikumú, verekedő típusú bombázókat. Bár legyőzte az ilyen típusú Quarryt és Ron Standert, de Foreman, Cooney és Shavers ellen pillanatok alatt alul maradt.

Norton így emlékezett "smokin" Joeról: "Azt híresztelték, hogy Frazier és én megálapodtunk egymással, hogy soha nem mérkőzünk meg egymással, mert olyan jó barátok vagyunk. Ez egyszerűen nem volt igaz. A valóság az volt, hogy ha megfelelő mennyiségű pénzt ajánlottak volna, akkor megmérkőztünk volna egymással. Mindenesetre a kétévnyi sparringolás után jól kiismertük egymás stílusát és kölcsönös tiszteletet alakítottunk ki egymás képességei iránt. Mindent egybevetve a Frazierrel való közös munka egy fantasztikus tapasztalat volt. Jobb lett a védelmem, javult az ökölvívó tudásom, és a legfontosabb, az önbizalmam 100%-ra nőtt. Miután Frazier táborába mentem, minden más csak egy szellő volt. De az egy olyan lökés volt, amit sehol máshol nem kaphattam volna meg, és ezért mindig hálás leszek neki, mert előre vitte a karrieremet. Frazier edzőtábora fellendítette a bizalmamat azzal, hogy segítettek meglátni, hogy partiban tudok lenni a nagyfiúkkal is. Frazier volt a legkeményebb ütő az edzőkesztyűzéseken. Testütések. Megütötte a térded és még a fejed is fájt, annyira erőteljes volt. Könyörtelen volt, csak jött és jött és ütötte azokat a nagy balhorgait. Egyszer bokszoltunk a Concord Hotelban, ezekkel a balhorgokkal ütött és az egész testem elzsibbadt tőlük."

Frazier külső megjelenése, nem akarok tiszteletlen lenni, de egy vaskos lábú, nehézsúlyú bulldog kutyáéra emlékeztet, aki miután belépett az edzőterembe, ő lett az egyik legkeményebben dolgozó fighter az edzéseken. Kezdésnek, bokszolt 4 menetet a sparring partnerével, egy tehetséges nehézsúlyúval, Ken Nortonnal. Aztán dolgozott a nehéz zsákon, majd ugráló kötelezett,és következett 10-12 menet edző kesztyűzés...és mindez egy könnyebb napon. Frazier rendkívül elszánt és koncentrált volt, ez segítette átvészelni azokat a bombákat, amiket a korszak legjobbjaitól kapott. A teljes erejét bele adta a gyakorlásba, nem számított, hogy az edzőtárs vagy a nehéz zsák ellen harcolt, egyformán neki esett mindkettőnek...majd már is hasították a levegőt azok a hatalmas balhorgai, ami a nehézsúly történetének talán a legjobbja.

Epilógus

1974. január 28-án a Gardenben Ali egyhangú pontozással legyőzte Fraziert. Holmes pedig pár hónappal később begyűjtötte 8. győzelmét is, majd 1978-ban egy 15 menetes háborúban elnyerte Ken Norton WBC nehézsúlyú világbajnoki címét és az Ali utáni korszak egyik legnagyobb bajnokává lett. Frazier az Ali elleni vereség után, még elért két komolyabb győzelmet, Jerry Quarry és Jimmy Ellis ellen, de miután ismét kikapott Alitól, majd utána Foremantől, visszavonult az aktív ökölvívástól. 5 évvel később, 1981 decemberében aztán egy mérkőzés erejéig visszatért az öregedő "füstös" és 10 menetben döntetlen bokszolt a feltörekvő, brutális fizikumú Floyd Cummings ellen. Igen, ez a Cummings volt az, aki néhány évvel később az első menetben kishíjján "hazavágott" egy tehetséges brit feltörekvőt, név szerint Frank Brunot. Smokin Joe a 76-os visszavonulása után Philadelphiában a North Broad Streeten nyitott edzőtermet, rajta a márkajelzéssel: ez "Joe Frazier Terme".
 

 


 


2011. április 13. - Leibinger Gábor (leibigab)


Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Köszi a cikket!

    2011-05-04 16:20:41

Jó kis írás, köszi!

    2011-04-20 22:19:04

Jo kis cikk Gratulálok!!

» kilcsko   válasz erre
    2011-04-20 21:29:55

Well done, Leibi!

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2011-04-20 14:33:41

Szuper az írás, köszönet érte!

» ogreface   válasz erre
    2011-04-20 14:21:04

Azt hiszem, leibi, sportpublicistává nőtted ki magad. Gratulálok.

    2011-04-20 13:17:53

Ezek a írások a legjobbak..

» Monzon   válasz erre
    2011-04-20 08:10:22

Nagyon érdekes írás, imádom az ilyeneket, köszönjük Leibigab!

Remélem azért, hogy a kommentek ezúttal nem tájszonozni, meg klicskózni fognak, hanem inkább Frazire lesz a téma, mert megérdemli, annyira biztosan, mint az említettek.

    2011-04-20 08:06:33

@bpjotruska: Azt hiszem, nem véletlen, hogy Tyson éppen Foremant kerülte. Õ az, aki esetleg erőből oldotta volna meg.
Frazier magassága és karhossza ezt nem tette volna lehetővé. Neki az lett volna a nyerő taktika, amit a Foreman II meccsen csinált: az első meneteket kihúzni koncentrált védekezéssel. (Más kérdés, hogy a folytatás ott nem jött össze neki.) Aztán, ha Tyson elkedvetlenedett, már jó esélye lett volna az állhatatos bulldog-stílussal.

» Untouchable   válasz erre
    2011-04-20 07:12:08

@isaac frost: Azt nem gondolom, hogy Frazier keményebbet ütött volna Tuánál, viszont sokkal többet. Iszonyú volt a munkatempója, és folyamatosan nyomult előre.
Lewist valamivel esélyesebbnek tartom ellene, mert csak olyankor ütötték ki, amikor derült égből seggberúgásként érte a nagy ütés. Ha számított rá, hogy veszélyes az ellenfél - lásd éppen Tua, vagy Tyson - akkor el tudta kerülni, vagy legalábbis felkészülten fogadta.

» Untouchable   válasz erre
    2011-04-20 07:04:51

Érdekes kérdés, mert Tysonnak is hihetetlenül erős feje volt. Ami megemlíthető a túloldalon, az az, hogy Lyle kegyetlenül kemény volt, sokszor megrendítette Big George-ot, mégis kikapott amiatt az őserő miatt, ami Foreman szinte minden ütésében ott volt.

    2011-04-20 05:20:52

@bpjotruska: "nagyon erdekelne, meg lehet-e oldani Tyson-bol? "meg lehet-e oldani Tyson-t erobol" helyesen

» bpjotruska   válasz erre
    2011-04-19 23:45:27

@isaac frost: En inkabb egy Frazier - Tyson-ra lennek kivancsi, nagyon erdekelne, meg lehet-e oldani Tyson-bol? Szerintem nem, megpedig azert, mert a az utoerore epito pressure-fighter-ek kozul kiemelkedoen gyors es technikas volt, raadasul nem is nagyon ragadt le egy kedvenc utesnel. Sokan voltak, akik addig lestek a jobbekezet, hogy kinyultak egy balhorgatol ;-) Egy Bowe - Foreman sem lenne semmi, csak szerintem mindketten dadognanak ma, ha lett volna egy olyan meccs...

» bpjotruska   válasz erre
    2011-04-19 23:44:01

@George: Lewis-Frazier tényleg érdekes lett volna (az Ali-Tysont már tárgyalták sok helyen), elsőre David Tua ugrik be mint alacsony bunyós brutális balhoroggal, akit Lennox viszonylag simán kipontozott, de Frazier azért sokkal keményebb nála. És ugye tudjuk, hogy Lewist egy-egy nagy ütéssel ki lehetett ütni...ugyanakkor nagyon jól használta a magasság- és karhossz előnyét,ami elég jelentős Smokin Joe-val szemben. Mindkét bokszolót nagyon kedvelem egyébként.

» isaac frost   válasz erre
    2011-04-19 23:38:30

Ali-Tyson, Lewis-Frazier. Ezek lehettek volna szerintem a legérdekesebbek.:)

» George   válasz erre
    2011-04-19 22:29:27

micsoda nevek........

» kolompar   válasz erre
    2011-04-19 22:15:13

Én is egyetértek azzal, hogy Shavers is említésre méltó, de ez sok más bunyóssal is így van abból a korszakból. Earnie az a fajta bunyós, akit a legjobban kedvelek, megvolt benne a gyilkos ösztön, minden ellenfelét ki akarta ütni. Nem válogatott, ez meglátszik a mérlegén. Nem sok választás volt egy Shavers meccsen, kiütötte a másikat, vagy őt ütötték ki :)
On: Frazier bal keze valóvan hihetetlen, aki azzal elboldogult, el tudta kapni Smokin Joe-t. Nem sokan voltak.

    2011-04-19 20:53:20

Apropo, szerintem a kovetkezo "nagy generacio" Tyson-Holyfield-Bowe-Lewis azert elegg ki-ki meccseket bokszolt volna az Ali-Holmes-Frazier-Foreman vonallal. Mindenkinek meglett volna a parja, aki nem fekszik neki, erdekes eljatszani a gondolattal, kinek ki az :-)

» bpjotruska   válasz erre
    2011-04-19 20:03:19

picit off, de ha mar legendas bunyosokrol van szo: ma 20 ev volt a Foreman - Holyfield...
http://www.eastsideboxing.com/...
Vajon van ra valami esely, hogy egy modern kiadasban ujra osszejojjon egy hasonlo parharc az iden( ex-cirkalosulyu vilagelso vs 40 eves ven orias )? Megneznenk paran, azt hiszem, de felek, hogy olyan csatat, mint amilyent 20 eve produkalt a ket legenda, egyhamar nem latunk ;-)

» bpjotruska   válasz erre
    2011-04-19 19:55:24

Az a generáció volt a legnagyobb, ez egyértelmű... Alit megkérdezték egyszer, ki volt a legnagyobb ütő ellenfele, Earnie Shaverst mondta, pedig Foreman ellen is boxolt. Holmest is megkérdezték, ő is Shaverst mondta, pedig Tysonnal is boxolt... Shavers, vagy Ron Lyle meg sincs említve, pedig nagy nevek voltak, ha nem is akkorák mint ez az 5 legenda....

» Leonard   válasz erre
    2011-04-19 19:53:35

Jó kis meccsek lehettek ott az edzőtermekben!!!!:D

» Miskolci   válasz erre
    2011-04-19 19:31:02
Ugrás az oldal tetejére