×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Vitali Klitschko és a visszatérési kényszer

2008-01-28 00:00:00 /

Vitali Klitschko amerikai tündöklése 2005 novemberében váratlanul véget ért. A sérülékeny ukrán óriás „Én, Emeritus” elnevezésű szappanoperája azóta több évadot is megélt, láthattuk a hajthatatlan ellenállás fejezetét, melyben szinte menekült a visszatérés még puszta gondolata elől is, majd folytatódott a reménysugár passzusával, ahol a főhős válaszút elé került, végül a végkifejletre már mindenki lázban égett: vajon megteszi azt, amire mindenki vár? Megtette, legalábbis átvitt értelemben, hiszen jelenleg egy köztes állapotban lebeg a bokszvilágban, vissza is tért, meg nem is, a lényeg, hogy a nézettség megmaradjon. Hogy Emeritus-státuszát még ebben az időszámításban érvényesítheti-e, az tulajdonképpen már lényegtelen, az viszont nem, hogy Klitschko a mai nehézsúlyban még mindig meghatározó tényező, jó mérkőzéseket vívhatna, ezért kár lenne, ha meccseit kizárólag a WBC égisze alatt lenne hajlandó megvívni. Persze vannak olyanok, akik szerint Klitschkóra már nincs szüksége a sportnak, és ezt boncolgatta nemrég Bart Barry írása is, aki nem rejti véka alá gyakran kemény kritikáját az ukránnal kapcsolatban, de aki odafigyel, az láthatja majd, hogy ezen írásban nemcsak rajta van a hangsúly.

Történt egy nem is olyan régi, szeptemberi napon, hogy Vitali Klitschko a WBC nehézsúlyú "Emeritus" bajnoka elegendő fájdalmat érzett testében ahhoz, hogy lemondja Jameel McCline ellen tervezett visszatérő mérkőzését. Bár a sport számára sem ez a meccs, sem Klitschko pályafutása nem volt borzasztóan fontosnak nevezhető, mégis azok az erők, melyek az ukrán visszatérése mögött állnak, igenis meghatározóak.

Pár éve a nehézsúly egy vezéralak után kiáltott, és a bokszsport tévedésből Vitali Klitschkót ruházta fel eme mindenhatói szerepkörrel. Hogy mire is volt szükség eme felelősségteljes lépéshez? Csupán annyi, hogy a döntéshozók egy időre félretegyék boksszal kapcsolatos meggyőződésüket. De a valóság hamar kiderült, mikor Klitschko ilyen-olyan indokokkal sorra mondta le Hasim Rahman ellen esedékes címvédését, míg végül visszavonult. Neheztelés és harag, ezt hagyta maga után.

Micsoda szerencsétlenség ez a visszavonulás! Természetes adottságai ellenére Klitschko sosem lett igazi klasszis. Stílusa óvatos és felületes volt, alapállása szinte mindent elárult róla: az állát mélyen vezető lába mögött tartotta, kezeit szinte állandóan leengedte. De mint régen, úgy most is, a hatalmas termetű bokszolók mindig az érdeklődés középpontjában álltak, és impozáns felépítésével Klitschko rövid idő alatt elnyerte a közönség figyelmét.

Átgázolt 27 senkin, kiütötte őket egytől-egyig, majd elkövetkezett a Chris Byrd elleni mérkőzés...Byrd ebben az időszakban talán a leggyengébb ütőnek számított a súlycsoportban. Valahol a meccs folyamán Klitschko megsérült és feladta. Hogy rendbe hozza vállát, és persze tekintélyét a szurkolók előtt, Klitschko visszatért a jól bevált, senkit sem érdeklő mérkőzések útjára és öt jelentéktelen győzelemmel folytatta pályafutását. Majd elkövetkezett a döntő, karriert meghatározó pillanat, egy lehetőség Lennox Lewis ellen...

A történet közismert, Klitschko megingott egy formán kívül lévő, motiválatlan Lewis ellen, egy tiszta ütéstől jobboldali szemhéja csúnyán felszakadt, majd tiltakozott, hogy a meccset nem engedték tovább. Hogy mi történt ezek után? Lerohant egy túlsúlyos korábbi kanadai olimpikont, megállított egy későbbi golf profit, és kiütött egy olyan fickót, aki Mike Tyson árnyékát ütötte ki. Azután elhalasztotta majd lemondta következő mérkőzését, végül, már visszavonulva, elnyerte a WBC nevetséges "Emeritus" címét.

Nemrég Klitschko úgy döntött visszatér. Ez elég időszerű most, de az aktualitás nem is azért fontos, hogy kivesézzük, Klitschko ismét bajnok lesz-e vagy sem, hanem azért, mert Vitali világos bizonyítéka annak a veszedelmes logikának, amiért a bokszolók újra és újra visszatérnek.

Az első ok, amiért egy bokszoló visszatér, az, hogy újra képesnek érzi magát a ringbe lépésre. Amíg egy visszatérésére készülő focistát viszonylag könnyen meggyőzhet a korábbi edzője, hogy már nem versenyképes a mostani generációval, addig a profi bokszolókat nem ilyen könnyű eltántorítani. Ha egy korábbi bunyós átmegy a fizikai teszteken, akkor kevesebb mint 24 óra leforgása alatt már vissza is tért a visszavonulásból. Sőt, ha még meg is bukna a teszteken, egy indián rezervátumban még mindig előadhatja a tudományát.

De vajon miből gondolja, hogy még mindig versenyképes? Itt egy ok, amit ritkán veszünk számításba. A bokszban a védekezés azt követeli meg, hogy a védekezőnek a támadó ütését a lehető legkisebb mértékben kell elkerülnie, mivel ha megcsúszik, akkor egyensúlyvesztés következik be és többnyire be is szedi az ütést, vagyis a lényeg, hogy védekezés közben kerüljék a széles mozdulatokat. Amint a bokszolók reflexei az idő múlásával elkopnak és az ellenfél eddig éppen elkerült ütései részben már beférnek, a bunyósok hajlamosak ezeket a rossz szerencsének  a számlájára írni.

Aztán itt van a pénz. Köztudomású, hogy a bokszolók óradíja súlyukkal egyenes arányban nő. A legtöbb profi bunyós, különösen a legkisebb súlycsoportokban, pályafutása végén nem jut el arra a szintre, egyszerűen nem keres annyit, amire egy a pénzügyekben jártas ember azt mondhatná, hogy „igen, ekkora életjáradékból meg tudok majd élni”. És a bokszolók nem éppen arról híresek, hogy nagyon otthonosak lennének a pénzügyekben…

Klitschko viszont kivételnek tűnik. Rengeteg pénzt keresett, és mind a mai napig erősen ellenállt a kísértésnek, hogy vagyonát egy flottányi autóval vagy egy kisebb bánya értékével felérő ékszerrel gyarapítsa.

De ha kijelenthető, hogy ha pénzről van szó, Klitschko különösen megfontolt és körültekintő, akkor az is, hogy ugyanennyire sóvárog a dicsőség után. Ez egy katarzis, a gladiátorok vérre éhes fanatikusainak arénájától nem olyan könnyű megszabadulni. És ezt a katarzist nem olyan könnyű pótolni, habár a politika képes megközelíteni.

És mint tudjuk, Klitschko politikai babérokra tört. Megmérkőzött és vesztett a 2006-os kijevi polgármester választásokon, és persze a városi közgyűlésben megszerzett képviselői hely egyáltalán nem volt annyira dicsőséges, hogy maradásra ösztönözze. Velejáróként még ott volt testvére, Wladimir sikere, és az, hogy csak segédkezik neki a ring sarokban szintén nem bizonyult kielégítőnek.

Kemény edzések és a nyilvános fellépések nélkül, melyeket Klitschko annyira imádott, Vitali hamarosan szembesült a feleslegessé váló szabadidő veszélyével, a profi atléták sorsa őt is utolérte. Abban a korban, amikor a legtöbb profi (nemcsak sportolók) válaszút elé kerül és megpróbál jelentőségteljes konzekvenciákat levonni eddigi karrierjéből, fontos döntéseket készít elő, a profi bunyósok gyakran nem tudnak mit kezdeni magukkal.

Pedig, leszámítva stílusát, Klitschko egy átlagon felüli intelligenciával megáldott személyiség. Pontosabban: az ő agya gyorsabban kalkulál, mint másoké. De képzeljük el, amint Klitschko csak ül merengve, egy ember különleges atletikus képességek birtokában, hatalmas éhséggel a rajongásért, a tiszteletért, és elmélkedik egy karrierről, mely sokkal kevesebb volt, mint lehetett volna. Ezek a dolgok ébren tartják éjjelente az embert.

Legyen ez csak nyugtalanság vagy álmatlanság, Klitschko még egyszer neki fut a professzionális sport legbrutálisabb ágának. Nincs szüksége pénzre, és a sporttudományokban megszerzett doktori címével bizonyára teljesen tisztában van azzal, hogy miféle következményekkel jár az ígérete. Mindenesetre ő visszatért.

De ha ő sem volt képes ellenállni, akkor más profi bunyósokat ki állít meg ebben, nekik milyen esélyeik vannak, hogy ellenszegüljenek a kihívásnak? De legalább meg kellene próbálniuk. A profi boksz legtöbbször félig reménytelen, kilátástalan gyerekkorban lévőket emel fel egy olyan státuszba, ahol mentálisan és emocionálisan is magasra jutnak, majd visszatérnek egy olyan helyre, amely nagyon hasonlít ahhoz, ahonnan elindultak. Szintén megerőlteti őket az évek múlásával egyre erősödő fizikai fájdalom, és a hibás agyi neuronok növekvő száma. Ténylegesen a profi boksz ott hagyja őket egy olyan aggyal, mely nem hiszi el a testi változásokat, és egy testtel, ami nem képes végrehajtani az agyi akaratokat.

Persze nem mindig alakul így. Néhány szerencsés bokszoló inkább otthagyja a sportot, mintsem az találja meg őt. Klitschko is egy ilyen személy. A profi boksz pénzt, csillogást, népszerűséget adott számára, anélkül, hogy mentális egészségét kockára tette volna. És ha most lemondana erről a visszatérési kezdeményezésről, akkor fizikailag is olyan állapotban maradna, hogy kellemesen élhetné le hátralévő életét.

Pontosan ez az, amiért Klitschkónak jó példát kellene mutatnia és visszavonulásban maradnia. A boksznak nincs szüksége rá, és neki sincs az ökölvívásra.

2008-01-28 Leone

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

"Sztrego te régebben azt irtad hogy Vitalijt szereted és hogy csak az öccse 1 senki troger akit mindenki elver:) Vagy azóta meggondoltad magad? "

Egyiket sem trógeroztam le. Nekem egyik kutya másik eb.:)

» Sztrego   válasz erre
    2008-02-07 21:36:39

Azt hiszem Vitalij visszavonulása előtt csak top10-es ellenfelekkel bokszolt, leverte őket. A felhizott kanadai Lewissal bokszolt volna de megsérült úgy ugrott be Vitalij, meggyőző teljesitménnyel! Ha a dagadt kanadai jó Lewisnak ,nem jó Vitalijnak? Ki lett volna az abban az időben vagy netán most aki legyőzhette volna? Szerintem csak az öccse! Rahman egy lucky punchnak köszönhet mindent, nem létezik hogy épeszű ember elhiszi a Vitalij beszart sztorit! A profiboxban nincs ilyen, kemény pénzért boxolnak, nem viccből vonult vissza, sérülékeny és kész! Azt is lehetne mondani hogy Lewis beszart Vitalijtől azért nem adott visszavágót mert érezte hogy kikapna legközelebb! Bart Berry egy antiklicsko aki nem birja elviselni hogy az amerikaiakat kiszoritották a nehésúlyból! Sztrego te régebben azt irtad hogy Vitalijt szereted és hogy csak az öccse 1 senki troger akit mindenki elver:) Vagy azóta meggondoltad magad?

» Shaham   válasz erre
    2008-02-07 16:16:51

ha egyszer átgondolnád mit írsz még értelme is VOLNA....

» undisputid   válasz erre
    2008-02-07 10:04:49

Akkor Klicskó is jó bokszoló volna, igen.

» Sztrego   válasz erre
    2008-02-06 18:41:34

Mivel olyat írt, ami nem történt meg, és már nem is történhet, ezért ez feltélezésnek számít, és feltéles móddal fejezzük ki, aminél a "volna" szó használata elég gyakori. Tudod, pl. "ha Toney nem egy felhízott, túlsúlyos középsúlyú volna...", ez is feltételezés. Amúgy 3-szor használta csak a szót.

    2008-02-06 14:39:22

undisputid, egy kicsit sok "volna" van a hozzászólásodban.

» Sztrego   válasz erre
    2008-02-06 12:06:11

én is sztregó féle túlzott Klitschko gyűlöletet érzek a cikkben. az hogy senkiket győzött le az első 26 meccsén az az UBP hibája. megnézhetjük a többi védencet is hogy kikkel meccselnek. ha a 2 Klitschko tesó amerikában indult volna el sokkal több neves ellenfél lett volna a skalpban. persze lehet hogy 1-2 zakó is becsúszott volna de hát ezen túl kell lépni. legalábbis amerikában. én úgy gondolom sérülései tették tönkre a karrierjét. és abszolult nem értek egyet azzal hogy nincs rá szüksége a súlycsoportnak. jelenleg ő lehetett vona a nehézsúly legmeghatározóbgb alakja. sokkal inkább mint az öccse. ő nem pánikolt be 1-1 nagy ütéstől és amerikában közönségmeccset csinált. kár érte.

» undisputid   válasz erre
    2008-02-06 11:03:20

Jó a cikk(bár egy cseppet szubjektív)....Klicskónak egy csúcsformában lévő Lewis ellen szinte semmi esélye nem lett volna.Lennox azon a meccsen elképesztően pocsék volt mindenféle értelemben!Ennek ellenére a mérkőzés vége felé egyértelműen kezdett partiba lenni a vérszemet kapott,szinte önmagán felül teljesítő,kivételesen harcias Klicskóval.A löttyedt Lewis lazán,elegánsan kezdte leszerelni(és csúnyán televerni)a kapkodó ukránt mire beszüntették a meccset.Vitali-normális esetben-nem húzta volna sokkal tovább mint pl. Grant.Nem bírom a Klicskó bros. bunyóját de ha azt nézzük,hogy anno Foreman az ütőerőn,harciasságon kívül túl sokmindent nem tudott felmutatni és mégis világbajnok tudott lenni az etalonérában akkor azért elbizonytalanodom..............vagy inkább ne tegyem?:)

    2008-02-06 00:00:24

Na te..Irogatni azt tudsz..Gyere csak ide...Meglássuk, mit szólsz, ha én, Vitali K. állok a másik sarokban:)

» szakerto   válasz erre
    2008-02-05 22:15:44

Béna cikk. Semmi tárgyilagosság nincs benne.

» lefthook   válasz erre
    2008-02-05 20:25:53

Nekem egyből az universum jutott eszembe! Csináljunk világbajnokokat közepes bokszolókból, úgy, hogy hozzunk egy csomó dél-amerikai emigráns munkást a hamburgi kikötőből! Ezért nem jegyzik az innen indult bokszolókat mert bohócokkal játszadoznak...Sok igazság van benne, jó cikk!

» emondeo   válasz erre
    2008-02-05 20:05:54

Eléri, de ez nem is baj.
Amiket általánosságban egy bokszolói pályafutásról megfogalmaz, azok ülnek, amiket Klicskóval kapcsolatban konkrétan mond, azok pedig többnyire marhaságok.
De nem ezért szeretjük, hanem mert például biztosan nagyon szép ember, vagy ilyesmi.

    2008-02-05 18:58:47

mindenesetre a hozzászólások számából ítélve a cikk írója eléri a célját ezzel a szándákosan provokatív stílussal.

» superman   válasz erre
    2008-02-05 17:10:21

Nem rossz cikk- de abban a korban ahol a 43 éves Holyfield (hátszéllel) világbajnoki mcímmérkőzéshez juthat- Vitálijnak simán kijár 1 meccs a WBC világbajnokkal. A többit pedig a meccs majd eldönti.

    2008-02-05 16:26:33

Ezzel a cikkel, az íróval, 100%-ig egyet tudok érteni!
Évek óta hangoztatom, Vitali és az öccse nevem senkik legyőzésével jutott fel az amúgyis gyengélkedő nehézsúly trónjára.

» Sztrego   válasz erre
    2008-02-05 15:58:29

Jó cikk, tetszik a stílusa (a fordítót is dicséret illeti). Túlzások tényleg vannak benne, néha már egy kicsit nekem is sok volt.

» philosopher   válasz erre
    2008-02-05 14:02:44

Ebben részben egyetértünk. Azért részben, mert ha történetesen Valuev vagy Ibragimov mégis ki tudja harcolni, hogy ma Õt tartsák a nehézsúly királyának, akkor legyen....De abban az esetben is a régebbi, valóban királyokhoz képest mindkettő csak egy paprikajancsi marad a királyok udvarában.:-)

» leibigab   válasz erre
    2008-02-05 13:52:36

Én abból a szempontból írtam ezt, hogy Ruiz, Holyfield ill. Rahman is már túl vannak a pályájuk csúcsán, míg Vitalij talán még nem... Bár ez a sok sérülés már valóban megkérdőjelezi azt, hogy Vitalij 100%-os tudna-e lenni ezután bárki ellen is... Abban viszont remélem egyetértünk, hogy nehogy már Ibragimov vagy Valuev legyen a nehézsúly királya... :-)

» Zoli74   válasz erre
    2008-02-05 13:36:35

Már miért lenne időszerűbb? Klitschkoról az utóbbi években a bokszal kapcsolatban annyit lehet hallani, hogy: edz, megsérül, a meccs elmarad, edz, megsérül, a meccs elmarad, edz, megsérül, a meccs elmarad....hát ez sem sokkal jobb teljesítmény azoknál, mint akiket soroltál :-)

» leibigab   válasz erre
    2008-02-05 13:04:16

Végülis nem rossz a cikk, bár kicsit valóban túlzás benne a Klicsko ellenszenv, dehát ez is csak egy vélemény a sok közül. Talán Ruiz-nak, Holyfield-nek és Rahman-nak időszerűbb lenne, ha visszavonulna, mint Vitalij-nak...

» Zoli74   válasz erre
    2008-02-05 12:47:50

Húúú..
Lesz itt még balhé délután! :-D

» dermedt   válasz erre
    2008-02-05 12:39:21

Ennek a cikknek a fő suggalata az, hogy a legtöbb bokszoló nem tud időben visszavonulni, amiben az írónak telejesen igazat lehet adni.
Valószínűleg nem a szerző volt az az ember, aki végégörjöngte Klicsko valamennyi meccsét a szorító közelében lévő VIP helyekről, de nagyon sok igazságot megfogalmaz, és ezt Klicsko pályafutásán keresztül próbálta levezetni.

    2008-02-05 11:48:57

Én meg azt mondom, hogy inkább cseréljük ki a két Klicskót, mert Vitalij számomra inkább profi és eladható, mint az üvegállú, "esek-kelek" öccse.

    2008-02-05 11:39:55

greg

Hát akiknek nem Klitschko a kedvencük, azoknak gyanakvásra adhatot okot, amikor egy meccset 3-szor kell elhalasztani miatta, majd végül nem jön létre az összecsapás és visszavonul. (Ráadásul azt is rebesgették, hogy Vitalit abban az időben kétszer is leütötték a sparringok alkalmával. Ez nem túl jó omen egy bunyósnak sem)
Tudom, Vitali sérült volt. A boksz történelméből hirtelen egy olyan esetet sem tudnák mondani, mikor egy párosítást harmadjára kellett elhalasztani mindig ugyanazon bunyós sérülése miatt...
Nem azt mondom, hogy a 3 alkalomból soha nem volt sérült, de ha igaz, hogy az utolsó sparringok alkalmával leütötték 2-szer is, akkor mindenféle Klitschko gyűlölet nélkül eltudom képzelni azt is, hogy az utolsó halasztásra már azért került sor, mert érezték, hogy Klitschko olyan formában van, hogy "nem mehet biztosra" Rahman ellen és ezért inkább újból halasztottak, majd utána pedig már "végleg" visszavonult.

» leibigab   válasz erre
    2008-02-05 11:28:08

Plusz van egy olyan sugallata is, hogy az író szerint nem mert kiállni Rahmannal Vitya, amit elég komikusnak tartok.

    2008-02-05 10:43:59

Ezek után elolvasnám Wladimirról a véleményét:)

    2008-02-05 10:31:26

szerintem a cikk nem tárgyilagos, erőssen kilcsko ellenes beütése van, jelzem nem vagyok klicsko fan, szóval nem kell , hogy elvakult vagyok.

    2008-02-05 09:56:22

Ennyi erővel Lewisra is lehet mondani hogy legyőzte az örök ígéret Morrisont,Golotát,Grantet,Bothát,Tuát és a kiöregedett Tysont és Holyfieldet! Miközbe ez sem egészen így van...

» Antuofermo   válasz erre
    2008-02-05 09:11:06

A cikkben sok jó gondolat fogalmazódott meg, de azért méretes túlzásnak tartom, hogy bármelyik ellenfelét senkinek tituláljuk. Különösen igaz ez Herbie Hide-ra, Larry Donaldra. A kanadai olimpikon, majd Sanders legyőzése sem hiszem, hogy kis teljesítmény lett volna. A Lewis meccsen sem hiszem, hogy van mit szégyelnie. Ettől függetlenül az igaz, hogy viszonylag gyengébb bunyósokat győzött le és lett vezető lakja a súlycsoportnak. Ez azonban a súlycsoport gyengeségének a következménye. Vitalij kihasználta az adottságait, azt hogy tud értelmesen nyilatkozni és jól eladta magát.

    2008-02-05 08:55:49

kovban: Nekem is ez jutott eszembe az olvasás alatt! Valóban sok a "sztregos" túlzás benne! Miközbe egyetlen meccsén sem állt vesztésre a végén....:)

» Antuofermo   válasz erre
    2008-02-05 08:48:20

Nagyon érdekes cikk, ez tényleg nem csak Klicskóról szól. Néha mondjuk elég szélsőséges az ürge, "sztregos" túlzásokba hajlamos esni, amúgy okos gondolatokat fogalmaz meg.

    2008-02-05 08:35:46

Bart Barry alias Sztrego.

» kovban   válasz erre
    2008-02-05 08:22:34
Ugrás az oldal tetejére