×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Roy Jones - A valaha volt legjobb nagyközépsúlyú?

2007-03-01 00:00:00 /

1984-ben az IBF jelentette be először, hogy 168 fontos súlyhatáron létrehozza a nagyközépsúlyt. Az akkor nemrégiben alakult szervezet a középsúly és a félnehézsúly közötti hatalmas szakadékot kívánta áthidalni egy köztes megoldással, amelyhez 1987-ben a WBA, majd egy évvel később a WBC is csatlakozott. Az IBF első nagyközépsúlyú világbajnoka Murray Sutherland lett, aki 15 menetes mérkőzésen győzte le Earnie Singletaryt.  Később természetesen a WBO is bajnokot avatott az új kategóriába, mivel ők is belátták, hogy a középsúlyból félnehézsúlyba való felugrás még a Carlos Monzon vagy Marvin Hagler kaliberű bunyósoknak is komoly problémát jelentett. Az Eastsideboxing szakírója, Jim Amato annak járt utána, hogy ki volt a valaha volt legjobb világbajnok a 168 fontos kategóriában.

A 80-as éveket követően egyre inkább elfogadott lett az új kategória és jöttek-mentek az igazi nagyközépsúlyú klasszisok. Az évek során olyan legendás bunyósok fordultak meg itt, mint Sugar Ray Leonard, Tommy Hearns, James Toney, Iran Barkley, Nigel Benn vagy Michael Nunn. Jelenleg a WBO bajnok Joe Calzaghe a kategória első számú alakja, de nemrégiben a WBC/WBA világbajnok Mikkel Kessler személyében igazán méltó kihívója akadt. A kérdés, hogy ki az 1984 óta létező súlycsoport valaha volt legnagyobb alakja. Sokan Joe Calzaghe-ra gondolnak, mivel rengeteg címvédése volt. Leonard és Hearns neve is felmerülhet, akik egy klasszikus mérkőzést vívtak ebben a kategóriában, azonban ők inkább az alacsonyabb súlyokban voltak igazán hatékonyak. Szerintem minden idők legjobb nagyközépsúlyú világbajnoka Roy Jones volt, aki hatszor védte meg címét ebben a kategóriában két éves uralkodása alatt és mindannyiszor kiütéses sikert könyvelhetett el.
Roy 1994-ben nyerte el nagyközépsúlyú világbajnoki címét a veretlen James Toney ellen. A november 18-i mérkőzésre a világbajnoki címvédő Toney félelmetes, 44-0-2-es rekorddal érkezett és abban az időben mindenki igen előkelő helyre tette a súlycsoportoktól független ranglistákon is. James 1993-ban szerezte meg az övet, amikor is nagyon meggyőző teljesítményt nyújtva megállította Iran Barkleyt. A Las Vegas-i Jones vs Toney derbi azonban bántóan egyoldalú küzdelem lett. A rendkívül gyors, ötletes és szórakoztató Jones a 3. menetben egy érdekes esetet követően padlóra küldte Toneyt, majd rendkívül sima 119-108, 118-109, 117-111-es pontozásos győzelmet aratott. 
Öt hónap múlva Jones már az 1. menetben elintézte Atonine Byrdöt, majd júniusban nagyon simán verte Vinny Pazienzát is a 6. menetben. Ebben az évben még Tony Thorton is kapott egy nagy verést a világbajnoktól, 1996-ban pedig a nagyütő Merqui Sosa sem bírta a 2. menetnél tovább a fiatal amerikai ellen. A későbbi bajnok Eric Lucast úgy verte meg Jones, hogy közvetlenül a meccs előtt egy félidőnyit kosarazott kedvenc csapata mérkőzésén. Utolsó címvédésén Roy a 2. menetben kiütötte a jó rekorddal bíró Bryan Brannont, majd fellépett félnehézsúlyba, ahol karrierje leghosszabb és talán legsikeresebb szakaszát töltötte el.
A Toney elleni meccset kivéve valamennyi nagyközépsúlyú összecsapását idő előtt nyerte meg Jones és ellenfeleinek összevont rekordja is bámulatos volt a 208 győzelemmel és a 21 vereséggel. Teljesen egyértelmű, hogy Jones a 90-es évek közepén uralta a kategóriát még akkor is ha Európában sokan a Benn-Collins-Eubank triót is figyelemre méltónak tartották. Hogy Roy megverte volna-e Leonardot, Heranst vagy Calzaghe-t? Jó kérdés, de szerintem Calzaghe-n kívül még soha nem volt a nagyközépsúlynak annyira meghatározó alakja, mint Roy Jones Jr az uralkodásának két éve alatt.

2007. 03. 01.  Hollywood


Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

...vagy csak a szépre emlékezünk?. (asszem inkább így van:)

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 21:41:16

Persze, nem kell feltétlen bizonyítani az ütésállóságot, de az azért csak jobb ha valaki bizonyítottan ütésálló IS. (Mondjuk ha kiderült volna róla, hogy valóban az, azt fel lehetne hozni mellette egy plussz érvként. Így viszont a régiekkel szemben csak azt mondhatjuk, hogy lehet, hogy nem tudnák Õk sem megütni...lehet, de mivel komolyabb bunyósokkal hasonlítjuk Jonest össze mint akikkel valaha mérkőzött, akkor ugyanúgy elképzelhető, (főleg hogy mivel mégjobbak mint Harding, Harmon, Hall vagy Gonzales) hogy ők bizony már párszor keményen megütnék. pl. az öreg Moorenál sem azt mondjuk, hogy na de Durelle hogy megütötte, hanem azt, csodáljuk, hogy azokból a leütésekből Archie több alkalommal is felállt, kiütésközeli állapotból, aztán fogta magát és megnyerte a meccset. Jones ilyet nem tudott mutatni.
Mondjuk igen, Hill is egy komolyabb ellenfél volt. A szakértők értékelni is fogják a Hill elleni győzelmét. Michalczewski is bezárult szemekkel "mondhatni" végül felülkerekedett Hall-on (jóindulattal:-)) Emlékezni fogunk arra, hogy Jonest senki nem tudta megütni (bár mégegyszer mondom, az nem jelenti azt, hogy egy Conn, Charles, Moore vagy Foster kaliberű bunyós sem tudta volna), emlékezni fogunk a villámgyorsaságára, de ugyanakkor arra is, hogy milyen állapotban feküdt mikor elszenvedte az első komolyabb találatokat Tarver vagy Johnson ellen, és az utókor emlékezni fog arra is, hogy volt az akkori mezőnyben egy szintén veretlen kimondhatatlan nevű német vagy lengyel bunyós akivel végül nem mérkőzött meg, éppenúgy, ahogy a nagyközépsúlyú korszakában egy Nigel Benn, Chris Eubank, Michael Watson vagy Steve Collins. Mert ezek utóbbiak is hozzátartoznak egy bunyós pályafutásához...mert az ilyen jellegű összehasonlításoknál nem érvényesül az a mondás, hogy csak a jóra emlékezünk.:-)

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 21:38:26

Nem feltétlenül kell valakinek bizonyítani ütésállóságát ahhoz , hogy a legjobb lehessen szerintem. Elég ha egyszerüen az ellenfelei képtelenek megütni Õt.
A nagy csaták valóban izgalmasabbak , s jobban megmaradnak az emberek emlékeiben . Ebből a szemszögből nézve valóban nics mit felmutatnia Jonesnak.
A háborúkról: A nagy , és örök rivális Michalczewski kemény küzdelmes meccset vívott kétszer is Hallal , kikapott egy szoros meccsen Gonzitól, akivel Woods is szoros meccset vívott. Azért Hillnek is sikerült két súlycsoportban címet szereznie.
Szóval nem azt mondom , hogy Roy a valaha élt legjobb p4p bunyós , de szerintem ott a helye az első tízben mindenképp , s ezzel nemhiszem , hogy túlertékeltem Õt.

» dermedt   válasz erre
    2007-03-10 20:53:03

ja és még valami:

A háborúk, amik Jonesnál hiányoztak, olyan kérdésekre adhattak volna választ, hogy Jones mit tud akkor, ha egy másik nagy bajnok ellen kerülne szorult helyzetbe, ha eltalálnák egyszer, vajon kibírná vagy úgy feküdne meg mint Johnson ellen? Mondhatnánk, hogy lehet, hogy ők sem tudnák megütni...lehet, de az igazán nagyok bizonyították, hogy mit bírnak és akár vesztes helyzetből is képesek fordítani....de hogy ez kiderüljön, ahoz olyan ellenfelek is kellenek, máskülönben csak a találgatások maradnak...
Amúgy a szakértők hasonlóan vélekednek a szintén korszakos bajnok Bob Fosterről....nagy volt, de nem voltak olyan jók a félnehézsúlyú ellenfelei, aki ellen bebizonyíthatta volna, hogy akár Õ a valaha élt legnagyobb félnehézsúlyú...Bob felment nehézsúlyba is, de szerencsétlenségére akkor volt a csúcson egy bizonyos Muhammad Ali vagy Joe Frazier. Ott nem rugott labdába.

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 20:08:40

dermedt

Az valószínűsíthető, hogy akiket Roy már-már megalázóan vert, az igazán nagyok között nemigen fogják emlegetni. (Hopkins és Toney kivételével) De előbbinél nem a legjobb időszakában, utobbival nem a legjobb formájában találkozott) Amúgy konkrétan Jones ellenfelei közül kikre gondolsz, hogy igazi háborúkat vívtak egymással? Nemrég pl. Katsidis és Earl is jót háborúztak, azonban a nevük soha nem fog szerepelni minden idők legjobbjai között. Érdemes megnézni, hogy akiket Jones legyőzött, előtte vagy később hányan voltak vagy váltak a súlycsoport egyeduralkodóivá. Hopkins...és Toney. A legyőzött ellnefeli közül Hopkins és Toneyn vagy McCallumon kívül szted kit fognak a legnagyobbak között említeni? Gonzalest? Hardingot? Woodst? Griffint? Hardingot? vagy Hallt? Õk nem az a kategória...bár igaz, őket játszi könnyedséggel verte, őket elhomályosította. De akkor is marad a tény, hogy Jonesnál hiányoznak a LaMották, Basiliok, Fullmerek, Olsonok és az ellenük megvívott háborúk, ami álltal Ray Robinson lett naggyá. Ugyanez igaz a Hagler, Herns, Leonard, Duran négyesre...egymás álltal váltak naggyá. Jonesnál maradnak a Griffin, Hall, Harding féle leiskolázások vagy a Kellyféle hát mögül indított kiütés...és a találgatás, hogy mit kezdett volna a másik veretlen riválisával Michalczewskivel és mit tudott volna kezdeni egy másik mondhatni csúcsonlévő korszakos bajnokkal....
És itt most nem Jones lehúzása volt a célom, mert nagyon nagy bunyósnak tartom....de egy minden idők legjobbjai listán a konkurencia is nagyon kemény...nem Hardingok, Hallok és Telescok, Harmonok vagy Clinton Woodsok.

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 19:47:27

Ez igaz , RJJ-nak nem volt része igazi háborúkban.
Ezt lehet az ellenfelek számlájára írni (mármint , hogy ne volt igazán komoly vetélytársa) , de ha megnézzük , hogy azok a bunyósok , akiket Roy fénykorában játszi könnyedséggel , már-már megalázóan vert , egymás ellen igazi háborúkat vívtak , akkor felmerül a kérdés , hogy nem lehet , hogy Jones volt túl jó a súlycsoporthoz képest!?
Ha nem lett volna Jones , akkor lehet , hogy úgy tekintenénk most Darekre , mint aki nagy csatákat nyert.De Jones volt , és ez elhomályosítja a többieket.
Érdemes megnézni , hogy akiket legyőzött , azok közül hányan voltak előtte, vagy váltak később világbajnokokká más súlycsoportokban is.
Az meg , hogy valamelyik ellenfele milyen formában volt (fogyasztás, kiforratlanság) , az szerintem nem egyedi eset. Mindenkinek voltak gyengébben teljesítő ellenfelei karrierje során.

» dermedt   válasz erre
    2007-03-10 18:39:46

dermedt

Ez így van, 10-15 év múlva jobban letisztul a Roy Jonesról alkotott kép.

Azonban Jones bármennyire is jó volt, de annyiból hátrányban lesz a régiekkel szemben, hogy nem volt lehetősége bebizonyítani, hogy vesztes helyzetből is képes nyerni. Az ütésbíró képessége sem igazán derült ki, hisz a legjobb napjainban az ellenfelek szinte nem tudták megütni, viszont a pályafutása végén mikor már romlottak a reflexei 2-szer keményen megütötték, ami után kishíjján hordágyon vitték el. Sokan azt gondolják, hogy a középsúlyból induló Jones volt az egyedüli, aki később jónevű nehézsúlyút győzött le. Lehetne sorolni a példákat a múltból. Szándékosan nem nehézsúlyú világbajnokot írtam, mégha Ruiz az is volt, mert nem Õ volt A nehézsúlyú világbajnok. Sokan a hanyatlását ennek a visszafogyasztásnak tudják be...akkor mit szóljon az öreg Archie aki évekig párhuzamosan és sűrübben csinálta ugyanezt, vagyis néhány hónapon belül jónevű nehézsúlyúak ellen mérkőzött, majd címet védett félnehézben...vagy: Teljesen mindegy hogy miért (nem ez a lényeg) de Jones nem mérkőzött meg kora legnagyobb félnehézsúlyú riválisával. (Jó, ok, sztem is megverte volna, de a tény ettől tény marad, nem mérközött Michalczewski ellen. Középsúlyban nagyon rövid uralkodott, igaz akkor megverte Hopkinst, de Bernard akkor még eléggé kiforratlan volt. Toney? Nála azért tényleg figyelembe kell venni azt az erőltetett fogyasztást. Félnehézben legyőzte a már öregedő McCallumot vagy Hillt és Griffint, de az utókor 10-15 év múlva már nem igazán fog emlékezni a többi félnehézsúlyú riválisának a nevére....Jones zsenilisan gyors volt, zseniális dolgokat mutatott, de nem volt félnehézsúlyban olyan minőségű ellenfele, aki ellen megmutathatta volna, hogy mire képes hátrányban, vagy mire képes ha szorult helyzetbe kerül. Bármilyen jó is vagy, ha nincs hozzá olyan ellenfél aki ellen ezt megmutathatod. Gondolj bele, egy Leonard, Hearns, Duran, Hagler, vagy egy Moore, Charles, Maxim, Bivins vagy egy Ali, Frazier, Holmes, Norton, Foreman vagy egy Robinson sem válhatott volna olyan naggyá mint amekkorává vált a LaMotta, Fullmer, Basilio vagy az Olson elleni háborúk nélkül. Jones nem tehetett róla, de az ilyen kaliberű háborúk mindig hiányozni fognak a pályafutásából...

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 16:08:51

Leibi

Szerintem érdemes lenne még várni vagy 10-15 évet Jones megítélésével kapcsolatban , mert ahogy én látom , a szakértők nagy többsége hajlamos a "dicső múlt " nagyjait előnyben részesíteni a jelen , vagy a közelmúlt kiemelkedő egyéniségeivel szemben.
Szóval szerintem egy jó másfél évtized múlva talán már nem lesznek hátrányban RJJ, ODLH, Hopkins, Lewis , Toney és társaik .

» dermedt   válasz erre
    2007-03-10 15:24:50

Szerintem meg ő a valaha volt legjobb súlycsoportoktól függetlenül. Ez nem a mostani állapotára vonatkozik, hanem a nehézsúlyú bajnoki meccséig. Azzal tönkre is tette magát. Talán nem végleg.

» lefthook   válasz erre
    2007-03-10 15:21:59

súlycsoportoktól függetlenül egyik legnagyobb tudású bokszolo, befér top 5-be szerintem simán.

» Shaham   válasz erre
    2007-03-10 15:08:24

jav.: Mooreral=Archie Moore-al

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 12:07:09

Shaham

Az egyik legnagyobb "az igen tág fogalom"...a legjobb 3? legjobb 5? legjobb 10-ben van? középsúlyban? nagyközépsúlyban? félnehézsúlyban? vagy súlycsoportoktól függetlenül?
Én pl. valószínűleg nem tenném sem középben, sem félnehézben, sem súlycsoportoktól független a Top 5-be. (nagyközépben viszont beraknám)...Na igen, igaz, Jonest félnehézben nem Erdeivel kell összehasonlítani, hanem Mooreral, Charlesal, Connal, Spinksel, Fosterrel, Loughrannel,...

» leibigab   válasz erre
    2007-03-10 12:05:04

leibigab
Jones EGYIK legnagyobb, de szntem ez mindenkinek egyértelmü! Miért? Mert úgy bokszol(t), meg olyan dolgokat mutatott amiket nem sok mindenki a világon !!! 5 súlycsop világbajnoki cim....:) Ezek után hasonlitsa össze vki Erdeivel:) Azt biztos orrbagyüröm:)

» Shaham   válasz erre
    2007-03-10 10:39:05

Jók ezek a külföldi oldalakról származó cikkek, meg élvezhetőek a fordítások is, de - nem azért, mert ennyire hazahúz a szívem - az itteni írások sokkal színvonalasabbak. Ettől függetlenül szívesen olvasom ezeket is.

    2007-03-10 07:50:40

Shaham

Most is igazat ad neked bárki, ha leírod, hogy Jonest kikkel szemben indítottad a minden idők legjobbjai versenyben és megindokolod, hogy Jones miért nagyobb náluk...:-)

» leibigab   válasz erre
    2007-03-09 16:43:38

Calzaghera visszatérve, a súlycsoport legjobbja jelenleg, de Jonessal nem lehet összehasonlitani.Szntem Jones minden idők EGYIK legnagyobb bokszoloja, súlycsoporttol függetlenül!Ha Ruiz meccs után abbahagyta volna mindenki igazat adna nekem:)

» Shaham   válasz erre
    2007-03-09 15:41:09

Capture: nem a 90-es évekről van szó!

    2007-03-09 12:43:54

Hát amit Jones művelt fénykorában az hihetetlen, mi az hogy nem ő volt a legjobb félnehézsúlyú....?!talán az a nagy Dáriusz pfff.Mindenkit megvert Jones aki számitott.Toney,Hopkins,Griffin,Hill,Harding,Hall,Woods,Ruiz.Ezek által a nevek alapján bármikor betenném a legjobbak közé.
u.i:tudom hogy nem mindegyiket félnehézbe verte meg.

» Capture   válasz erre
    2007-03-09 12:33:49

Szóról szóra ugyanazt gondolom amit Boniek írt...

Jones kétségkívül egy zseniális bunyós volt, de egyik súlycsoportban sem tenném minden idők legjobbjának

» leibigab   válasz erre
    2007-03-09 11:51:21

A cikk 90%ban fordítás, így nem az én véleményemet tükrözi különben. Szerintem is kevés meccse volt Jones-nak ebben a súlyban ahhoz, hogy ő legyen minden idők legjobbja.

» Hollywood   válasz erre
    2007-03-09 08:48:21

Végülis Alira is lehet mondani azt hogy utolsó meccseit is elvesztette,minek mondják rá hogy minden idők legjobb nehézsúlyúa:) RJJ amit müvelt isteni, amikor csúcsformába volt , idő útolér mindenkit!

» Shaham   válasz erre
    2007-03-09 00:09:51

Nem tudom. Valahogy nekem túlzott ez a RJJ imádat. Szédületesen gyors volt, de amint ebböl veszített valamit, máris borult. Nem lehet érteni a félnehézbe történö fellépését sem, hiszen éppen a Holy által említett trio ellen jóval nagyobb pénzt szakíthatott volna még nagyközépben. Toney 47 fontot adott le a mérközésükhöz, ez azért baromira befolyásolta is a meccset. Szóval szerintem nem lehet azt mondani hogy Jones a legjobb nagyközépsúlyú (sem azt, hogy a legjobb középsúlyú, sem azt, hogy a legjobb félnehézsúlyú)

» Boniek   válasz erre
    2007-03-08 23:16:00

én Calzaghét mondanám a legjobb nagyközépsúlyúnak. ha még 1-2 jó nevet bedarál akkor pedig pláne. legjobb az lenne ha Kesslerrel bunyózna a vitathatatlan címér és végleg letenné a névjegyét (pláne ha nyerne) :-D

» undisputid   válasz erre
    2007-03-08 20:42:49

Minden kedves bokszrajongót üdvözlök.
Már régóta figyelem a hozzászolásokat és a cikkeket nagyon jó ez az oldal és igazi szakértök is vannak gondolok itt Hattonra Romsyra és még sokan másokra. Mondjuk kivételek is azért akadnak

» Monzon   válasz erre
    2007-03-08 20:27:59

Ottke?!Ne viccelj ez csak azt mutatja,hogy mennyire nem értesz a bokszhoz.
Csak papiron maradt veretlen 3meccset is simán elveszitett.

» Monzon   válasz erre
    2007-03-08 20:17:24

Beyer, a humorod zseniális... :-)

    2007-03-08 20:05:19

És mi van Ottkéval?Nem ő volt a legeredményesébb 21 sikeres címvédéssel?

    2007-03-08 19:21:32

Flex

Én egyáltalán nem nevezném gyengének a mai nagyközépsúlyú mezőnyt, sőt... Ahogy faceload is írta, nagyon sok feltörekvő tehetség toporog lassanként a világbajnoki címmeccsek kapujában, és jelenleg toppon lévő bunyósok is komoly erőt képviselnek. És akkor még nem számoltuk az idővel középsúlyból feljebb lépőket, aki még kavarhatnak a dolgon.

    2007-03-08 19:08:35

RJJ a valah élt legjobb, legsokoldalúbb bunyósa...a zsenik zsenije! csak ember és mára kész, de a profibunyósok felhozatalát nézve (bármely súlycsoportot tekintve) még kb 15 évig nem is lesz hozzá hasonló képességű sem

» Hatton   válasz erre
    2007-03-08 19:03:14

Szerintem is RJJ a valaha volt legjobb bunyós, de napjainkban vitathatatlanul Cazaghe a király.

» Chunky_Lee_Chong   válasz erre
    2007-03-08 15:47:10

Szerintem Jones minden idők legjobb bokszólója( volt). Egy súlycsoportra nem szabad levetíteni az általa elért eredményeket. Nála ügyesebbet, kombinatívabbat nem láttam soha.

» kovban   válasz erre
    2007-03-08 13:35:49

Szerintem most kifejezetten jó a nagyközép van utánpótlás: Andrade, Bute, Inkin stb.

» faceload   válasz erre
    2007-03-08 11:53:39

Számomra is furcsa Jonest kikiáltani a legjobb nagyközépsúlyúnak, mert szerintem ha bárki meghallja Jones nevét, akkor elsősorban a félnehézsúly ugrik be... Nem túl szerencsés olyasvalakit kikiáltani a nagyközépsúly legjobbjának, akinek nem az volt az "igazi" súlycsoportja és mindössze 2 évet töltött el ott...

    2007-03-08 11:16:40

Jó gyerek ez a Calzaghe, de ha megnézed a meccseit meg Jones meccseit, akkor szerintem nem kérdéses, hogy Jones simán legyalulta volna. Calzaghe-nak voltak padlózásai meg véleményes meccsei, Jones meccseinél meg a vélemények a b+ meg az "öcsém" között mozogtak kb.

    2007-03-08 11:15:52

Jones vallóban nem nagyközépben aratta a sikereit, de ha a félnehéz teljesítményét nézzük, akkor az utsó vereségek is benne vannak. Calzaghe tisztán nagyközépben többet tett le. A kérdés, hogy mit akarunk elismerni. A legjobb nagyközépsúlyú sztem sem Jones.

    2007-03-08 11:05:57

R..J.J szétkapta volna Calzaghet,mint etiop gyerek a segélycsomagot.A nagyközépsuly ugy lecsövesedett Ottke,és Beyer jovoltábol,hogy azota is amolyan "fantom" sulycsoport.Ugy is mondhatnám,kit érdekel ma hogy mi folyik nagyközépben?

    2007-03-08 10:15:52

Azért nekem Calzaghe nagyközepes eredménye némileg komolyabbnak tűnik. Jones ellenfelei közül egyedül Toney komoly név, de az meg köztudott, hogy ő meg teljesen ki volt száradva Jones ellen. Nálam a Sárkány a legjobb nagyközépsúlyú.

    2007-03-08 09:29:53
Ugrás az oldal tetejére