×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Minden idők 10 legjobb félnehézsúlyú bokszolója

2009-07-23 21:35:06 /

A félnehézsúly tradícionális súlycsoport, 1902-ben egy Lou Houseman nevű sportszerkesztő ötlete nyomán vezették be azon ökölvívók számára, akik a 160 fontos középsúlyt már nem bírták hozni, de a nagydarab, „telivér” nehézsúlyúak ellen méretüknél fogva nem tudtak labdába rúgni. A súlyhatárt 175 fonton állapították meg, ma is ez van érvényben.  A súlycsoport első világbajnoka Jack Root volt, aki 1903-ban Kid McCoy legyőzésével szerezte meg a címet. Az azóta eltelt 106 év alatt több, mint 50 bajnoka volt a súlycsoportnak és közéjük 2004. január 17-én egy magyar fiú neve is felkerült. Erdei Zsolt ezen a napon győzte le a címvédő Julio Gonzalez-t és szerezte meg a WBO világbajnoki övét. Az elmúlt 5 és fél év alatt 11-szer védte meg sikeresen bajnoki címét és ezzel minden idők legeredményesebb magyar profi bokszolójának számít. Sajnos azonban a súlycsoport jelenlegi elitjével nem mérhette össze a tudását, így azon bajnokok táborát gyarapítja, akiknek nem sikerült felkerülnie tízes listánkra. Persze ez a csoport is bővelkedik nagy nevekben, nüanszokkal maradtak le olyan klasszisok a listáról, mint pl: Bob Fitzsimmons, Maxie Rosenbloom, Jimmy Bivins, Harold Johnson, Victor Galindez vagy éppen a Magyarországon is közkedvelt Dariusz Michalczewski. Ezek után lássuk, kit tart a profiboksz.hu minden idők tíz legjobb félnehézsúlyú ökölvívójának:

10, Georges Carpentier   88 (57 KO)-15-6
    
Minden idők talán legjobb francia ökölvívója található listánk tizedik helyén. Az Orchid Man becenévre hallgató Carpentier kifejezetten intelligens bunyós volt, villámgyors mozgással és egy pusztító jobb kézzel. 1894-ben született és már rendkívül fiatalon, 14 évesen a profik táborába lépett. Légsúlyban (!!) vágott a dolgok közepébe és meg is nyerte élete első mérkőzését. Ahogy nőtt, fejlődött, sorban ugrotta a súlycsoportokat, mindegyikben versenyzett is. Tizenöt éves volt, amikor megnyerte a francia országos könnyűsúlyú bajnokságot. Tizenhét éves korában váltósúlyú francia, majd rövidesen Európa-bajnok lett. Később elnyerte a közép-, a félnehéz- és a nehézsúlyú Európa-bajnoki címet is. Az első világháború miatt 5 évet ki kellett hagynia, pedig talán ezek lehettek volna legjobb évei. A francia hadseregben felderítőként szolgált és meg is sebesült a német vonalak felett, amiért kitüntették. 1919-ben visszatért a kötelek közé, többször is megvédte a nehézsúlyú Európa-bajnoki címét (így fordulhatott elő az, hogy összesen több mint 9 éven át volt Európa nehézsúlyú bajnoka). A 20-as évektől a nagyobb kereset és hírnév reményében Amerika felé vette az irányt, ahol 1920. október 12-én a 4. menetben kiütötte Battling Levinskyt, és ezzel elnyerte a félnehézsúlyú világbajnoki címet. 1921-ben megpróbálkozott a nehézsúlyú világbajnoki cím megszerzésével is, de a legendás Jack Dempsey ellen a 4. menetben elvérzett. Rá egy évre, 1922 tavaszán visszalépett félnehézsúlyba és sikeresen megvédte világbajnoki címét egy másik brit legenda, Ted ’Kid’ Lewis ellen. A következő mérkőzésén azonban némi meglepetésre az extravagáns Battling Siki (akiről rövidesen külön cikkben is megemlékezünk a profiboksz.hu-n) kiütötte Carpentier-t a hatodik menetben. A francia klasszis így két év uralkodás után elveszítette világbajnoki címét. Karrierje végső szakaszában találkozott még két, a tízes listánkon lévő másik legendás bokszolóval (Tunney-val, Loughran-nel) is, azonban mind a két kemény csatában alulmaradt. Visszavonulása után Párizsban nyitott kávéházat. Carpentier rövid bemutatásakor nem lehet elmenni amellett sem, hogy a kor egyik népszerű közéleti embere volt, választékos öltözködése és kifogástalan viselkedése révén az előkelő társaság kedvence lett. Együtt edzett a híres színész-énekes Maurice Chevalier-vel, barátságban volt a walesi herceggel is, valamint színészként feltűnt néhány filmben is. A 1912 és 1922 közötti időszak legjobb és legismertebb európai bokszolója volt, aki emellett két éven keresztül a világ elsőszámú félnehézsúlyújának is mondhatta magát.


9, Jack Dillon    94 (64 KO)-7-14, 129 ND

Ernest Cutler Price néven született 1891-ben, Indiana-ban ez a mindössze 171 cm magas fickó, akit annak ellenére, hogy 2 és fél évig volt félnehézsúlyú világbajnok, mégis néhány szaklap középsúlyúként tart számon. Egy történet szerint fiatalkorában lovakkal foglalkozott, és amikor első meccsén a nevét kérdezték, az ideges Price hirtelen egy korabeli híres versenyló, Sidney Dillon nevét “nyögte be”. A mérkőzésvezető – ki tudja milyen okokból – a meccs végén a győztest már “Jack Dillon”-ként konferálta és ez a név rajta is ragadt. A „Hoosieri Medve”-ként, valamint „Jack, az Óriásölő”-ként is elhíresült Dillon az egyike volt a legokosabb bokszolóknak, aki kis termete ellenére technikai tudásának, kitartásának és erejének köszönhetően általában a legkeményebb ellenfelekkel is elbánt.
Mivel mindennapi szükségleteit kellett biztosítani az ökölvívással, így bokszolt, amikor csak lehetett. 1911-ben és 1912-ban összesen 56 alkalommal lépett ringbe, közte számos korabeli világklasszis, mint pl. Frank Klaus, George Chip, Jack „Twin” Sullivan, Battling Levinsky vagy Eddie McGoorty ellen. 1914-ben lett a félnehézsúly elsőszámú alakja, miután 12 menetben pontozással legyőzte Battling Levinsky-t, azonban ezt a mérkőzést a mai napig nem ismerik el egyértelműen világbajnoki címmeccsnek. Az új státusza nem változtatott azonban sokat habitusán: ugyanúgy bokszolt, amikor csak lehetett, általában kéthetente, minimum tízmenetes összecsapásokon. Közben elkezdett nehézsúlyúakkal is mérkőzni, és olyan sztárokat vert meg, mint Jim Fireman Flynn, Ed Gunboat Smith vagy Billy Miske. 1916-ban már összesen tizedszer csapott össze Battling Levinsky-val, ezúttal azonban 15 menetben az ellenfelét látták jobbnak a bostoni pontozók. Címe elvesztését követően ugyan még bokszolt pár komoly meccsen (Harry Grebbel kétszer is megütközött, mindkétszer Greb győzött), de érezhetően kezdett felette eljárni az idő. Ez azonban nem zavarta, agresszív stílusán mit sem változtatva elbokszolgatott még egy darabig, hol több, hol kevesebb sikerrel, míg végül 1921-ben felhagyott az ökölvívással. Két év múlva megpróbálkozott a visszatéréssel, de egy meccset követően 32 évesen végleg befejezte. Ezután - mint sok más kiöregedett ökölvívó - egy kis vendéglőt nyitott és azt üzemeltette egészen az 1942-ben bekövetkezett haláláig.


8, Billy Conn     64 (15 KO)-12-1

A félnehézsúly egykori királyára, Billy Connra  - Tunney-hoz hasonlóan - elsősorban egy nehézsúlyú kirándulása miatt emlékeznek az ökölvívást kedvelők. Õ volt az, aki 1941. június 18-án a legközelebb állt ahhoz, hogy legyőzze a fénykorát élő Joe Louist.
A pittshburgi ír házaspár gyermeke 16 évesen kezdett el öklözni, és 1939-ben lett a félnehézsúly bajnoka.  Egy nem túl izgalmas, inkább taktikus mérkőzésen Melio Bettina egyhangú pontozásos legyőzésével Conn megszerezte a világbajnoki címet. Nyert a visszavágón is, majd kétszer megvédte bajnokságát Gus Lesnevich-csel szemben, de ezután feladta a címet, hogy Louis ellen bokszolhasson. Kvalitását mutatja, hogy néhány középsúlyú klasszis – Fred Apostoli, Fritzie Zivic, Solly Krieger, Teddy Yarosz – mellett nehézsúlyú ászok sorát is legyőzte: Lee Savold, Bob Pastor, és Al McCoy is vesztesen távozott a ringből Conn ellen. A második Lesnevich meccs után a következőket mondta legyőzött ellenfelének: „Nézd Gus, te rossz bokszoló vagy, de jó srác. Odaadom neked a félnehézsúlyú világbajnokságot, én már úgysem tudok vele mit kezdeni. Mit ér a királyság, ha nincsenek trónkövetelők? Megyek és megverem Joe Louist, aztán én leszek a világ legjobb bokszolója”.
 Mint ismert, ez a kirándulás nem teljesen a terveinek megfelelően alakult. A 13. menetben a pontozólapokon vezető Conn túlvállalta magát és a jókora fizikai fölényben lévő Louis-szal odaállt verekedni, annak reményében, hogy sikerül őt kiütnie. Ez nagy botorság volt Conn részéről, amit a Barna Bombázó azonnal megtorolt, és brutálisan kiütötte „Pittsburgh Kid”-et. A vereség után a világháború miatt Conn 4 évig nem lépett ringbe komoly mérkőzésen, majd jött az 1946-os visszavágó, ahol Louis már a 8. menetben kivégezte Billy-t. Conn ezt követően nem sokkal vissza is vonult. Életét Pittsburgban élte le, ahol nyugdíjas éveiben még egy utolsó hőstettet is végrehajtott. 1990-ben ugyanis egy bolti rablásba csöppent, ahol a rabló megütötte az üzletvezetőt, mire a 73 éves, kiváló lélekjelenléttel bíró Conn a rablóra vetette magát. A fickónak ugyan sikerült elmenekülnie, de Conn lerántotta a kabátját, amiben ott volt a tulajdonos neve és címe, így a rendőrség könnyen elfogta a bűnözőt.
  A félnehézsúlyú legenda 1993-ban hunyt el, otthonában, Pittsburghben.

 

7, Gene Tunney    65 (47 KO)-1-1, 19 ND

Bár a bokszrajongók úgy emlékeznek a „Fighting Marine” becenevű Tunney-ra, mint arra a fickóra, aki kétszer is elverte a legyőzhetetlennek hitt nehézsúlyú Jack Dempsey-t, Gene azonban mindezek ellenére pályafutásának döntő többségében félnehézsúlyban lépett ringbe.
 1897-ben született New York-ban, egy viszonylag szegény családban és éles esze miatt szülei értelmiségi pályára szánták. Tunney ennek ellenére 18 évesen úgy döntött, hogy profi ökölvívó lesz. Első 14 mérkőzése után viszont be kellett vonulnia a hadseregbe, ahol 1919-ben megnyerte az Egyesült Államok Expedíciós Haderejének félnehézsúlyú bajnokságát. Ez a siker még inkább eltökélte őt, és a leszerelése után azonnal visszatért a ringbe. Kemény fickó volt, fizikálisan és mentálisan is egyaránt. Két év alatt 22 győztes meccset vívott és 1922-ben elhódította Battling Levinsky-tól az Amerika Nehézsúlyú bajnoka címet. Azonban a címvédés nem sikerült, ugyanis 4 hónappal később élete egyetlen vereséggel végződő mérkőzésén egy bizonyos Harry Greb legyőzte őt. Greb ezen az estén úgy elverte 15 menetben Tunney-t, hogy mindkét szemöldöke szétszakadt, orra eltörött, és a látásával is akadtak gondok, ám Gene végigállta a meccset. Egy hétig az ágyban fekve csupán egy valami járt a fejében: bosszút állni Greb-en.
 Ezt az elhatározását siker koronázta: a következő 4 találkozójukból 3-szor megverte a középsúly egyik legnagyobb alakját. A negyedik alkalommal döntetlent hirdettek (más források szerint a cleavleandi lapok Grebnek adták a meccset), egyébként viszont rendre Tunney volt a jobb. Ebben a korszakban Tunney mindenkit elvert, aki valamit is számított a bokszban félnehézsúly környékén: Carpentier-t, Delaney-t, Loughran-t, Gibbons-t, Risko-t.  Így nem maradt más hátra, meg kellett ütköznie a nehézsúly királyával, a 7 éve uralkodó Jack Dempsey-vel. Tunney ezt az akadályt is sikerrel vette, az első mérkőzésen 1926-ban, Philadelphiaban elhódította a világbajnoki címet, majd rá egy évre a visszavágón meg is védte azt. Ezt követően már csak egyszer lépett ringbe: utolsó meccsét 1928-ban vívta, a 11. menetben ütötte ki Tom Heeney-t, majd ezt követően visszavonult.
Tunney volt az első ökölvívó, aki tudományos alapossággal készült fel a meccseire (felhasználta a kor táplálkozási ismereteit, tanulmányozta ellenfelei stílusát). Valószínűleg ennek a precizitásnak köszönhető azonban, hogy a fantasztikus eredményei ellenére sosem lett túl népszerű. Hiányzott a bokszából a kemény belemenősség, a kockázatvállalás, az izgalom, mindezt feláldozta az eredményesség oltárán. Gene a magánéletében is különleges embernek számított. Elég művelt volt ahhoz – olvasott Shakespear-től kezdve Butler-ig mindent -, hogy összejárhasson George Bernard Show-val. Elég kitartó volt ahhoz, hogy hosszas udvarlás után elnyerje a dúsgazdag örökséggel bíró Polly Lauder kezét. Valamint elég ügyes üzletember volt ahhoz, hogy valamennyi cége sikeresen prosperáljon. Tunney sok tekintetben megelőzte korát.
Minden idők egyik legalulértékeltebb bunyósa, a „Fighting Marine” 1978-ban, Greenwich-ben halt meg, 81 évesen.


6, Tommy Loughran      96 (18 KO)-24-9, 46 ND

Loughran 1902-ben született Philadelphiá-ban és viszonylag fiatalon, 17 évesen állt a profik táborába. 1920-ban egy mérkőzésen a jobb karja eltört, és egész pályafutása során sem jött teljesen rendbe, emiatt soha többé nem tudott ezzel a kezével igazán nagyot ütni. Loughran igazi vívó stílusú ökölvívó volt, aki – Tunney-hoz hasonlóan, csak más tekintetben – szintén megelőzte korát, hiszen nagyszerűen alkalmazta a megelőző balegyenest, lábon kiválóan mozgott, fürgén tért ki jobbra-balra és hátrafelé a támadások elől. S mindemellett tökéletesen képzett volt, hogy eltüntesse a kartöréséből származó hátrányt.
Karrierje első felében középsúlyban próbálkozott és hatból egyszer sikerült legyőznie a cikkünkben gyakran emlegetett legendás Harry Greb-et, mégpedig pontozással 1923-ban, Bostonban. 1927 októberében New Yorkban, az ír-amerikai Mike McTigue felett aratott 15 menetes győzelmével a félnehézsúly trónjára is sikeresen felkerült. Ezt azonban nem mindenki ismerte el, de két hónappal később, a Jimmy Slattery elleni győzelem után már Loughran lett az összes kritikus szemében is a világ elsőszámú félnehézsúlyú bunyósa. Ezt követően kihívók sokaságát verte vissza. Világbajnoki címét három év alatt hétszer védte meg (többek között Mickey Walker és James J. Braddock ellen)
 Gene Tunney visszavonulását követően azután nehézsúlyban kísérelte meg a bajnoki cím elhódítását, ám annak ellenére, hogy Max Baer-t, Jim Braddock-ot, Mickey Walker-t és Jack Sharkey-t is sikerült legyőznie, a Primo Carnera elleni világbajnoki címmeccsen - 1934 márciusában, Miamiban - csupán csak tanulságos tapasztalatokkal lett gazdagabb. A 83 kg-s Loughran 39 kilóval nyomott kevesebbet az olasznál, és pontosan tudta, a 122 kilós óriás ellen akkor van esélye, ha a mérkőzés minél tovább elnyúlik. Ezért a haját a lehető legbüdösebb zsírral kente be, így amikor összeakaszkodtak, csak azt lehetett látni, hogy Carnera arca eltorzul, köpködni kezd, s visszatáncol. Csakhogy a kikészült bajnoknak akadt egy hasonló válasza erre: többször is sikerült úgy rálépnie Loughran lábára, hogy annak végül eltörjön a lábujja. Ettől fogva Tommy fokozatosan lelassult, passzívvá vált és végül a pontozók Carnera javára döntöttek.
 Loughran 1937-ig folytatta karrierjét, majd a második világháborúban a tengerészetnél szolgált, ezt követően pedig a Wall Street egyik legsikeresebb brókereként jelentős vagyonra tett szert. 1982-ben hunyt el szülővárosában, Philadelphiá-ban.


5, Bob Foster       56 (46 KO)-8-1

Foster 1938. április 27-én született a New Mexiko-i Albuquerque-ben. Fiatalkorában az amerikai foci érdekelte elsősorban, azonban a várható nagyobb anyagi bevételek átcsábították a boksz világába. Egy hórihorgas fiatalembert képzeljünk el (191 cm), akinek borzalmas dinamit volt az ökleiben. Már amatőrként is briliánsnak számított, ám nagyon a szívére vette, hogy az 1960-as olimpiára le kellett fogyasztania középsúlyba, mivel félnehézsúlyban Cassius Clay-t (Muhammad Ali-t) nevezték. 1961-ben profinak állt, és néhány meccs után már a kor legjobbjaival is összehozta a sors (Terrell, Folley, Doug Jones), ennek köszönhető, hogy karrierje korai szakaszában begyűjtött néhány vereséget is. Amikor azonban eljött az alkalom, 4 menetben gyorsan végzett a veterán Dick Tigerrel a Madison Square Gardenben, 1968. május 24-én, és ezzel megszerezte a félnehézsúlyú WBC és WBA koronát is. A következő 7 évben trónja érinthetetlennek bizonyult, legalábbis saját súlycsoportjában, ugyanis ezen sikereken felbuzdulva ő is tett két kirándulást a nehézsúlyban, azonban mind a két próba katasztrofálisra sikeredett. 1970-ben Joe Frazier a második menetben ütötte ki, 1972-ben Muhammad Ali pedig a nyolcadikban. Félnehézsúlyban 1971-ben a WBA kis időre megfosztotta címétől, ám nemsokára kiütötte a rivális bajnokot, Vicente Rondont, majd a veretlen Mike Quarry-t intézte el 4 menetben. A britek bajnokát, Chris Finnegant a 14. körben "tette hidegre", ezt a meccset 1972-ben az év mérkőzésének is választották. Azonban 14. címvédése alkalmával éppen hogy csak sikerült elcsípnie egy döntetlent a robosztus argentinnal, Jorge Ahumandá-val szemben, ezért 1974-ben úgy döntött elég volt és inkább visszavonult. Később 38 évesen még megpróbálkozott a visszatéréssel, de nem sok sikerrel. Visszavonulása után Új-Mexikóban helyettes seriffként tevékenykedett és egy érdekes sztori szerint annyira komolyan vette feladatát, hogy egy alkalommal saját feleségét is letartóztatta gyorshajtásért.
Mint félnehézsúlyú bokszolóra azonban úgy emlékeznek rá a bokszrajongók, mint a kategória valaha volt egyik legnagyobbjára. A Ring Magazin egy 1997-ben készített listáján minden idők legnagyobb ütői között a 10. helyet foglalja el.

 

4, Ezzard Charles     96 (58 KO)-25-1

Érdekes, hogy Ezzard Charles sosem kapta meg a lehetőséget, hogy a félnehézsúlyú világbajnoki címért ringbe léphessen, ebből következően bajnok sem lehetett, mégis a szakemberek minden idők legjobbjai közé sorolják.
Charles 1921-ben született, a Georgia állambeli Lawrenceville városában, azonban 9 éves korától élete végéig Cincinatti-ban élt, emiatt kapta „A Cincinnati Kobra” becenevet is. Tinédzserként aranykesztyűs bajnok volt, mind a 42 amatőr mérkőzését megnyerte, majd 1940-ben a profik táborába lépett. Néhány év alatt szinte mindenkit elvert, aki a korban valamit is számított, Archie Moore-t háromszor, Charley Burley-t kétszer, Joey Maxim-ot háromszor, Jimmy Bivinst, Teddy Yarosz-t egyszer-egyszer és még sorolhatnánk a hosszú listát, azonban mindezek ellenére nem engedték a félnehézsúlyú világbajnoki cím közelébe. 1948-ban egy szomorú esemény nagymértékben megváltoztatta Charles hozzáállását az ökölvíváshoz. Egy Sam Baroudi nevű fickót olyan brutálisan kiütött, hogy a szerencsétlen ellenfél a mérkőzést követően belehalt sérüléseibe. A korabeli források szerint Charles-t nagyon megtörte a tragédia, kiölte az elszántságot, a könyörtelenséget a bunyójából. Joe Louis visszavonulását követően megunva a félnehézsúlyú mellőzést, úgy gondolta feljebb lép és elkezdett nehézsúlyúak ellen versenyezni. Alig nyomott többet 80 kilónál, amikor 1949 júniusában, a Comiskey Parkban kiállt Jersey Joe Walcott ellen és egyhangú pontozással győzött a megüresedett NBA trónért folytatott harcban. Joe Louis közben anyagi problémák miatt visszatért a ringbe és egyértelmű volt, hogy meg kell ütköznie Charles-szal. 1950. szeptember 27-én össze is hozták a várt rangadót és Charles15 menetben egyhangú pontozással „vágta haza” a meglehetősen megkopott Louis-t. Azonban a győzelem saját elmondása szerint nem okozott neki örömet, ugyanis világéletében Joe-t tekintette példaképének. Ezután nyolcszor védte meg a címét a nehézsúlyúak között, amikor is 1951 júliusában, a Ring Magazinban év mérkőzésének választott találkozón a 37 éves Walcott brutálisan kiütötte a hetedik menetben. A visszavágót is elveszítette és bár 1954 júniusában egy küzdelmes meccsen 15 menetre kényszerítette Rocky Marcianot, Charles karrierje hanyatlásnak indult. A revans Marciano ellen sem sikerült, sőt Rocky viszonylag simán kiütötte a nyolcadik körben. Ezt követően sorban veszítette el mérkőzéseit klubmeccseken, felhozó ellenfelekkel szemben, míg 1959-ben, 38 évesen felhagyott az aktív sportolással. Sajnos még csak alig múlt 40 éves, amikor szervezetét megtámadta a sclerosis multiplex, így utolsó éveit tolókocsiban kellett töltenie. Mindössze 53 éves volt, amikor 1975-ben elhunyt.

 

3, Michael Spinks     31 (21 KO)-1

Az ifjabbik Spinks fivér 1956-ban született, St. Louis-ban. A bátyjához - a Muhammed Ali-t is legyőző Leon-hoz - hasonlóan kiváló amatőr ökölvívó volt (93-7-es mérleggel zárta amatőr karrierjét). Az 1976-os montreali olimpiáról mind a ketten aranyéremmel tértek haza : Michael középsúlyban, Leon pedig félnehézsúlyban állt a dobogó legmagasabb fokára.
 Az olimpiát követően profi lett, bár eleinte nem volt túl aktív: 1979 végéig mindössze kilenc mérkőzést vívott (a bátyjával ellentétben, aki viszont már 1978 februárjában, a nyolcadik mérkőzésén világbajnok lett Ali legyőzésével). A nyolcvanas évek elején aztán beindult a Spinks henger: olyan klasszisok, mint Yaqui Lopez és Marvin Johnson kiütésével kihívói pozícióba került a WBA-nál. 1981 júliusában érvényesítette is kihívói jogát és Las Vegasban Eddie Mustafa Muhammad pontozásos legyőzésével megszerezte az áhított övet. Ezután 5 címvédés következett, 5 TKO győzelemmel, majd 1983 márciusában a WBA-WBC címegyesítő meccs, amelyen pontozással kerekedett Dwight Muhammad Qawi fölé. A következő évben Eddie Davis ellen begyűjtötte a hiányzó IBF övét is (a WBO ekkor még nem létezett). Két újabb címvédés után a vitathatatlan bajnok számára már nem maradt több kihívás félnehézsúlyban és felajánlották neki, hogy küzdjön meg a nehézsúly királyával, Larry Holmes-szal. Holmes ezen a mérkőzésen szerette volna beállítani Rocky Marciano 49-0 rekordját. Kettejük összecsapása olyan nagy szenzáció volt akkoriban, hogy még a „vasfüggönyön” túli Nemzeti Sport (akkor még Népsort) is teljes címlapot szentelt a beharangozónak (Holmes mérlege a meccs előtt 48-0, Spinks-é 27-0 volt). Spinks hihetetlen teljesítményt nyújtva, egyhangú pontozással legyőzte Holmes-t, így megszerezte az IBF nehézsúlyú világbajnoki címét. A visszavágón ismét őt látták jobbnak a pontozók (Holmes egyik döntéssel sem értett egyet), így megvédte címét és félnehézsúlyban többé már nem is versenyzett. A „Nagy fehér reménység”-nek tartott Gerry Cooney legyőzése után végül kihívta Mike Tyson-t is (a boksztörténet addigi legtöbb pénzt megmozgató mérkőzésére), ám csupán 91 másodpercig bírta Iron Mike ellen 1988 júniusában. Első és egyetlen vereségét követően visszavonult – az ökölvívásból szerzett vagyonát okosan fektette be, és soha többé nem tért vissza.
Az intelligensen és hihetetlen sebességgel öklöző, jobb kezével halált osztó „Jinx” becenévre hallgató bajnok több mint 4 évig uralkodott a félnehézsúly trónján és minden bizonnyal még évekig képes lett volna megtartani a címét. Spinks a Ring Magazin minden idők legnagyobb ütőinek listáján a 42. helyet kapta, minden idők legjobb félnehézsúlyúi között pedig (hozzánk hasonlóan) a harmadik helyre rangsorolta a világ első számú bokszmagazinja.


2, Roy Jones Jr.     53 (39 KO)-5

Az elmúlt húsz év félnehézsúlyú ökölvívói közül mindössze Jones az egyetlen, akinek sikerült bekerülnie a legjobb tízbe, viszont neki igen előkelő helyen. A pensacolai legenda az 1988-as szöuli olimpián egy szemérmetlenül durva csalás áldozata lett: a tönkrevert koreai versenyzőt az 5 pontozó 3-2 arányban kihozta győztesnek (magyar is volt közöttük, ő Jonest látta jobbnak). Roy ezt követően soha többé nem akart amatőrként ringbe lépni. Profiként közép és nagyközépsúlyban is világbajnoki címeket szerzett és olyan ellenfeleket győzött le, mint Jorge Castro, Bernard Hopkins, James Toney, Vinny Pazienza vagy Eric Lucas. 1996 végén fellépett félnehézsúlyba és egy eliminátori meccsen elverte a 40 éves, volt többszörös világbajnok Mike McCallum-ot. Első félnehézsúlyú címmeccsén, 1997 márciusában viszont nyert állásnál diszkvalifikálták állj utáni ütésért Montell Griffin ellen. Jones-t annyira felbosszantottan az eset, hogy a visszavágón az első menetben kiütötte Griffint és ennek folyományaként a WBC bajnoka lett. Az ezt követő közel 7 évben kihívóit tönkreverve sorban begyűjtötte szinte az összes komoly és komolytalan övet félnehézsúlyban (a WBO öv kivételével, amelyet Dariusz Michalczewski birtokolt). 13-szor védte meg címét többek között Virgil Hill, Reggie Johnson, Julio Gonzalez, valamint Clinton Woods ellen. 2003-ban sikerült neki az, ami mintegy száz éve utoljára Bob Fitzsimmons-nak: középsúlyú világbajnokként indulva nehézsúlyban is világbajnoknak lenni. Az áldozat a „Csendes ember”, John Ruiz volt. Jones a meccs után meglepő módon ismét félnehézsúlyban folytatta és egy rendkívül szoros, de eseménytelen mérkőzésen legyőzte Antonio Tarvert. Néhányan már ekkor farkast kiáltottak és a visszavonulást ajánlották a fogyasztástól összeaszott Jonesnak, pedig ezután jött még csak az igazi „feketeleves”. A visszavágón Tarver brutálisan kiütötte Jonest a második menetben, így Roy elszenvedte első valódi bukását. Jones a visszatérésére is szerencsétlenül választott: Glen Johnson Tarverhez hasonlóan szintén kiütötte a világ valaha volt legjobbját, akinek így az alltime listákon is jelentősen romlottak a pozíciói. A megkopott Jones negyvenhez közeledve (és azt túllépve) néhány másodvonalas ellenfelet ugyan elvert, de ez csak arra elég, hogy az aktuális félnehézsúlyú top10-ben továbbra is jegyezzék a nevét. Az 1997-2004 közt nyújtott teljesítményéért viszont jár neki listánkon a második helyezés.

 

1, Archie Moore     194 (141 KO)-26-8

A zseniális „Öreg Mongúz” karrierje talán a legkülönösebb a boksz történetében. 39 évesen kapott először lehetőséget félnehézsúlyú világbajnoki címmeccsre, és a győzelem után a bajnoki övet 10 éven keresztül sikerült is megtartania (ezzel ő minden idők legidősebb világbajnoka is). A késői karriernek egyik oka Moore bőrszíne volt, mivel a feketéket még ebben a korban is szerették távol tartani a boksz sűrűjétől, klubversenyzésre kárhoztatva. A másik ok Moore rendkívül bizalmatlan természete volt, összesen 8 menedzserrel dolgozott karrierje során és ha úgy érezte, hogy valamelyik ki akarja használni, azonnal váltott. Végül Jack „Doc” Kearns hozta össze neki a várt címmeccset Joey Maxim ellen 1952-ben. „Legalább a végsőkig fejleszthettem a stílusomat” – mondta Moore nem kevés öniróniával, hiszen ekkora már több mint 170 profi mérkőzés volt a háta mögött.  Ráadásul a világbajnoki mérkőzésért mindössze 800 dollárt kapott, melyből még lejöttek a költségek is. Viszont legalább győzött és a félnehézsúly bajnoka lett, amely címet ezután hétszer meg is védett. Általában fölényesen nyert, volt azonban egy szoros mérkőzése is Yolanda Pompey ellen 1956-ban, Londonban. Az összecsapás kifejezetten unalmas volt a két versenyző passzivitása miatt, mire a mérkőzésvezető figyelmeztette őket a kilencedik menetben, hogy ha nem kezdenek el bokszolni, akkor mindkét öklözőt le fogja léptetni. Több sem kellett Moore-nak, összekapta magát és a következő menetben kiütötte ellenfelét. 1958-ban, Kanadában minden idők egyik legjobb mérkőzését produkálták a hazai Yvonne Durelle-lel. A kanadai már az első menetben háromszor padlóra küldte Moore-t. Archie azonban mindegyikből felállt és a parázs hangulatú mérkőzés 11. menetében már ő ütötte ki ellenfelét. Két nehézsúlyú kirándulását a világbajnoki címért nem kísérte szerencse: 1955-ben ugyan a második menetben egy jól helyezett jobbossal letaglózta Rockyt, de Marciano felkelt és a kilencedikben már ő fektette ki az „Öreg Mongúz”-t. 1956-ban Floyd Patterson még hamarabb, 5 menetben végzett Moore-ral. Félnehézsúlyú címét 48 évesen, 1961 júniusában védte meg utoljára, amikor is Giulio Rinaldi ellen aratott pontozásos győzelmet. 1962 februárjában inaktivitás címén megfosztották világbajnoki címétől. Ezt követően még egy évig bokszolt, de már csak nehézsúlyban lépett ringbe (utolsó előtti mérkőzésén a feltörekvő Cassius Clay-től szenvedett vereséget).
 Moore-t minden idők legjobbjai között tartják számon. Védekezésére jellemző, hogy 220 mérkőzésén arcsérülést soha sem szenvedett, ütőerejéről pedig mindent elmond, hogy minden idők legtöbb kiütése – szám szerint 141 - is az ő nevéhez fűződik. A Ring Magazin minden idők legnagyobb ütői között a 4. helyre sorolja. Moore boksztudásán kívül ötletes marketing-trükkjeiről is emlékezetes maradt: amikor Marciano nem akart vele kiállni, az USA valamennyi sportújságjának elküldött egy Marciano fotót leközlésre, WANTED felirattal, melyet Archie Moore seriffként írt alá. Visszavonulása után is maradt az ökölvívás berekein belül, edzősködésre adta a fejét, emellett néhány filmben színészként is szerepelt. Az „Öreg Mongúz” nem sokkal 85. születésnapja előtt, 1998-ban hunyt el.


Edgegod  2009. július 21.

Minden idők 10 legjobb középsúlyú bokszolója
Minden idők 10 legjobb nagyközépsúlyú bokszolója
Minden idők 10 legjobb cirkálósúlyú bokszolója


Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Szerintem Jones minden idők legjobb boxolója súlycsoporttól függetlenül (szerintem). Fénykorába az itt felsoroltakat mind verte volna, nem kérdés. De persze itt a súlycsoporton belül elért eredmények is számítanak, talán azért nem kerülhetett első helyre.

    2010-02-19 18:43:43

Köszi, csak érdekelt, mit írnál. :)

» Nagypapi   válasz erre
    2009-08-09 17:03:27

Nagypapi

Igazad van. Nincs tul sok idom mostanában, ugyhogy ezert feledkeztem meg az indoklásról. Most pótolom:


Roy Jones vs Archie Moore

Sztem az ok, amivel mindenki fole nott volna a félnehézsulyu királyok között, az Jones páratlan dinamizmusa. A semmiböl tudott ugy megindulni, hogy az ellenfelek azt sem tudták honnan kapják az utést. Moore ugyan nagyon jol hajolgatott torzsbol, de sosem volt fenn a ket keze, bizott a reflexeiben. Jones ellen ez nem lett volna nyero taktika. A fenykorában levo Jones gyorsabb volt mindenkinel, Moore pedig lábon sem volt tul nagy muvész.. odaállt bunyozni es a trukkjeivel majdnem mindig nyert is.. de Jones gyorsaságával kivul maradt volna az utotávon es Moore-nak pár ilyen bekapott villámgyors elokeszitetlen jobbosra nem igen lett volna komoly válasza. Sztem Jones minimum kipontozta volna Moore-t, de lehet, hogy a vége felé ki is utotte volna.


Roy Jones vs Ezzard Charles

Charles is hasonlo eset, abbol a szempontbol, hogy sztem ott is Jones gyorsasága, ill. dinamikája dontott volna. Sztem Charles egesz egyszeruen nem vedekezett tul jol. Lábon jobb volt, mint Moore, de a védekezése nem volt elég zárt, még az öreg Joe Louis ellen (aki nem volt egy kimondott villám) is beszedett komoly pofonokat. Jones pedig villámgyors volt... és ezt a relative gyenge vedekezest kihasznalta volna. Charles felnehezsulyu korában olyanoktol is vereseget szenvedett mint Kin Tunero, Lloyd Marshall vagy a komolyabbak kozul Overlin es Bivins. Jones pedig ezeknél mind jobb volt és fenykorában menetet sem nagyon vesztett. Egyetlen kockázat akkor lett volna, ha Charles elkapja a köteleknél, de erre sztem kis esely lett volna, mert Charles nem aza kifejezett pressure fighter, inkább o is (el)táncolgatott és szurkált (persze belharcban is jo volt, de nem ment elore mint a bulldozer). Egy szó mint száz, sztem Roy kivulrol megoldotta volna...a vegeredmeny joval nagyobb sansszal Jones WP lett volna, mint Charles KO (más eredmenyt pedig nem nagyon tudok elkepzelni...)..



ui: A rangsort elsősorban a képességek és a súlycsoportban elért eredmények alapján állítottam fel, nem pedig a "ki gyozott volna ki ellen" alapjan. Ebbol kifolyolag a kozep, nagykozep, cirkálo es nehezsulyban elert eredmenyek is joval kisebb sullyal számitottak bele a sorrendbe. Eppen ezert nem lett Jones vagy Charles az elso ...

» Edgegod   válasz erre
    2009-08-07 19:01:17

"A miértet majd holnap irom meg.. akkor több időm lesz..."

Edge, jól látom, hogy ez végül elmaradt? :)

» Nagypapi   válasz erre
    2009-08-06 13:07:52

Thoer
Bocsi ismét a késői válaszért...
Igen a súlycsoportokat illetően igazad,mivel bejött pluszba azóta a nagyközépsúly,erre nem gondoltam! De ettől függetlenül is az egy szép teljesítmény Roy részéről!
A lelki dolgok feldolgozásában viszont továbbra sem értek egyet...szerintem annak nincs jelentősége,hiába egy keménységet igénylő sport a boksz!
Hát igen abban igazad van hogy sok Roy rajongó talán nem is hallotta Charles nevét...de azért én nem ezek közé tartozom,de ettől függetlenül én nem tartok számon olyan sok halhatatlant,bár az igaz hogy ez szubjektív vélemény! Szerintem amugy a boksz is nyilván nagyon sokat fejlődött az évtizedek során mint ahogy a többi sportág is,és emiatt jelenleg sokkal profibb minden és egyre jobban kiegyenlítődnek a teljesítmények,és ezáltal sokkal jobban értékelek én a jelen korban egy kiemelkedő teljesítményt,mint mondjuk régebben...ha érted mire gondolok. Ezért is nehéz egy régebbi kiemelkedő teljesítményt összehasonlítani a mostanival.

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-30 15:36:39

Antuefermo, az ötvenes években még nem volt nagyközépsúly, így aki akkor csak a félnehézsúlyú övért küzdhetett, az ma már adott esetben 168 fonton is megküzdhet a címért nem?
Az meg hogy ki mit hogy dolgoz fel, az azért csak számít egy keménységet igénylő sportban...

"A halhatatlanok száma meg szerintem relatív... én nem tartok számon annyi halhatatlant mint amennyi a közvélemény."
Ez szubjektív véleménynek elfogadható érv, objektívnek azért nem igazán. Roynak sok millió olyan rajongója van, akik Ezzardnak még a nevét se hallotta soha. Szerencsére nem ők választják a halhatatlanokat...

    2009-07-27 18:54:04

Thoer
Roynál terméstesen csak a 3 fő szervezetet számolták annál a 15 világbajnokkal,és igy nem 8x és 6x annyi világbajnok volt abban a súlycsoportban,hanem csak 3szor...ami azért nyilván több az egynél,de mégszer 8 vagy 6!
A halhatatlanok száma meg szerintem relatív... én nem tartok számon annyi halhatatlant mint amennyi a közvélemény.
A Roy-Toney meccsnél én is elfogadom, hogy lehet nem volt toppon akkor a sok fogyasztás miatt Toney,de akkor ő ezt bevállalta,igy utólag nincs reklamáció,de összességében szerintem ha csúcsformában van Toney,akkor is 3ból 3szor legyőzi Roy (ahogy te is írtad).
Egy vereséget,meg mondjuk egy tragikus halált a ringben,hogy ki hogy dolgoz fel,az csak egyéni kérdés,ennek szerintem semmi köze a boksztudáshoz...nyilván ebben Charles jobb volt,ő fel tudta dolgozni, hogy megölt egy embert,míg Jones a KO vereséget nem,ennyi!

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-27 16:36:43

Jó a cikk,gratula!

» ogreface   válasz erre
    2009-07-26 16:46:22

Antuofermo: "szerintem a csúcson lévő Jones egyszerűen hülyét csinált volna Mooreból és Charlesból is"

hát nem tudom, én nem látom magam előtt Jonest, amint végig verekszik 15 menetet Marcianoval. Charles megtette. Szerintem Jones vezetett volna kábé 10 menetig, utána meg veszít kiütéssel. Elképesztően gyors és technikás volt, de sosem bizonyította, hogy elég kemény lenne. Ha igazán megszorítják, akkor vesztett volna. Nem azt kell nézni, hogy az átlagos képességű ellenfeleket lealázta-e, mert a stílusa alapján persze, hogy látványosan győzött.

» 1attila1   válasz erre
    2009-07-25 21:57:09

Nálam a top5:
1. Ezzard Charles
2. Archie Moore
3. Roy Jones Jr
4. Bob Foster
5. Gene Tunney

    2009-07-25 21:56:27

Antuofermo,

Nos azt gondolom, hogy a 15 vb szép eredmény, de nem igazán mérvadó, mert ma úgy 8x több világbajnok van, mint akkoriban volt, de még Roy fénykorában is 6x annyi volt. Én inkább azt gondolom összehasonlíthatónak, hogy Roy két későbbi halhatatlant győzött le, Charles ha jól tudom úgy tizet, ráadásul
gy 30 különböző meccsen és alig maradt párszor alul! Ráadásul én azt hiszem, hogy Toney baromi szar formában volt azon a meccsen. Ezt persze egy Roy rajongó sosem fogja belátni, de ez a véleményem. És nem azért mert Roy győzött, mert valószínűnek tartom, hogy háromból háromszor győzött volna. A különbség miatt mondom. Amúgy épp valamelyik nap belenéztem. Toney a negyedikben már lógatta ki a fogvédőjét...
Tarver vereségre meg csak annyit, hogy ahogy már utaltam rá Charles meg megölt egy embert, őt meg az törte össze és ez jóval korábban történt, ha jól emlékszem 26 éves volt akkor. Vissza is akart vonulni, Baroudi családja győzte meg, hogy folytassa.

    2009-07-25 21:54:35

Nálam talán...
1. Roy Jones
2. Ezzard Charles
3. Archie Moore
4. Michael Spinks
5. Bob Foster

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-25 21:25:58

Thoer
Na most kerültem gép elé... Hát nagyjából itt már azóta többen is leírták a véleményem,de kicsit összefoglalom... Moore igaz hogy 10 évig volt bajnok,de csak 7szer védte meg a címét ezalatt,ami nem sok szerintem,és közbe azért szedett össze vereségeket. Roy Jones-szal kapcsolatban meg lehet kicsit elfogult vagyok...de azért szerintem neki nem olyan rossz a legyőzöttek névsora...ha jól tudom 15 (kb) olyan kihívóját győzött le aki később bajnok lett,ami azért nem rossz adat,meg azért alapba Hopkins és Toney legyőzése azért nem akármilyen fegyvertény,ismerve Hopkins későbbi befutott karrierjét.Toneyt meg ha jól emlékszem akkor eddig csak Jones tudta leütni,pedig azóta már megjárta a nehézsúlyt is nagyütőkkel! Meg összességében a kihívói is azért tűntek ennyire erőtlennek,mert annyira egyértelműen verte őket Jones és igy ezért tűntek nem hitelesnek. Meg azért Montell Griffin is azért egy komoly győzelmi sorozattal (két győzelem Toney ellen) kerül Jones elé,és ismerjük azért az eredmény,gyakorlatilag kétszer is kiütötte! A Dariusz elleni meccs meg egyszerűen az Universum passzivitása miatt nem jött létre,azt egyszerűen Kohlék nem akarták és ugy nehéz legyőzni! Összehasonlítani meg egyszerűen szerintem nem lehet a régiekkel a maiakat...szerintem a csúcson lévő Jones egyszerűen hülyét csinált volna Mooreból és Charlesból is. Jonest pedig ne a nehézsúlyú kirándulás utáni produkciói alapján értékeljük,mert amit azután csinált az nem sok,ahogy ezt már sokan le is írták. A Tarver elleni KO kivégezte lelkileg,azóta csak árnyéka önmagának(vagy még az sem), Johnson ellen is semmit nem csinált,míg korábban mindkettőt megette volna reggelire!

Monzon
Valóban Moorer sem volt rossz...összes félnehézsúlyú meccsét KO-val nyerte és 10-12-szer (ha jól emlékszem) is megvédte címmét és később nehézsúlyban is szépen megállta helyét!

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-25 21:23:21

Nálam kb ez a Top5

1. Ezzard Charles
2. Archie Moore
3. Michael Spinks
4. Roy Jones
5. Bob Foster

» leibigab   válasz erre
    2009-07-25 21:11:09

Váltósúly vagy könnyűsúlyú all time? :)

» Monzon   válasz erre
    2009-07-25 20:11:40

Nálam még Moorer befért volna...
habár ő nem sokáig volt bajnok félnehézben..

» Monzon   válasz erre
    2009-07-25 20:07:55

Örülök, hogy ilyen komoly érdeklődés van a téma iránt:) Én amúgy - annak ellenére, hogy nagy rajongója vagyok a régi bunyónak - úgy gondolom, hogy egy csúcson lévó Roy legyőzte volna Charles-t és Moore-t is. A miértet majd holnap irom meg.. akkor több időm lesz... Addig ha van kedvetek, leírhatná mindenki, hogy szerinte hogy néz ki az alltime top10 félnehéz lista.. Thoer, leibigab, greg és bárki akinek kedve van...írjatok ! (elég akár egy top5 is ...)

» Edgegod   válasz erre
    2009-07-25 18:04:52

Értem én mire gondolsz de Johnson ellen pl. lábon már egy nulla volt. Én nem tudom mennyiben befolyásolta őt a Tarvertől elszenvedett vereség de gondolom benne maradt rendesen. Nem lkett volna szabad egyből kihívnia. Mintha nem lett volna önbizalma és fizikálisan sem lett volna rendben pontalan volt és az egynsúlyérzéke sem volt teljesen rendben szerintem. Azt a Jonest nem is tartom igazi Jonesnak. Mostanra úgy tűnik kezdi összeszedni magát, de már soha nem lesz a régi. Sheika (aki tudom hogy egy szotyi) ellen nekem kifejezetten tetszett amit művelt és azt gondolom ha van elég önbizalma akkor ezt a teljesítményt Johnson ellen is meg tudta volna csinálni. De akkor valami történt vele.. Nem csinált semmit szinte.. vagy ezt csak én látom így??? Állt a köteleknél és üttete magát fogalmam sincs mi lehetett az elékpzelése. A kiütéskor pedig állt leengedett kezekkel és kb. végignézte ahogy Glen ökle az arcába érkezik. Amúgy szerintem elég nagy jelentősséggel bírt hogy James Toneyt legyőzte akit akkor ha jól tudom m elég sokan p4p királynak neveztek. Oké Valle elérte plusz meg is csúszott épp ezért volt a padló de szerintem egyáltalán nem volt megfogva akkor. Sőt azért a meleg Ruiz is párszor eltalálgatta az elején és azokat is átvészelte. Én azt gondolom se a Tarver se a Johnson elleni meccse nem így alakult volna ha normálisan nem kapokodva fogyaszt vissza. Mehetett volna mondjuk cirkálóba is pár övet begyűjteni aztán visszatérni félnehézbe és akkor teljesen más megítélése lenne sokakban azt gondolom. De tudom sok a volna...

    2009-07-25 17:49:13

Chico

"Leibi most csak engem húzol vagy te valóban azt gondolod hogy az a Jones ugyanaz volt mikor visszatért mint a nehézsúlyú kiruccanása előtt?"

Nem húzni akarlak:) Valószínűleg nem volt úgyanaz, hisz ő is öregszik. De a mondandómban arra próbáltam célozni, hogy Jones a sikereit elsősorban a hihetetlen gyorsaságával és reflexeivel érte el. Mikor Glen Johnson ellen szorítóba lépett (vagy mondhatnám akár a Tarver II-t is) a felállás ott is az volt (mint Jones szinte összes meccsén), hogy egy nagyon gyors ember találkozik egy nálánál lényegesen lassúbbal. Mert Jones még jelenleg is sokkal gyorsabb egy Johnsonnál! De az eredményt ismerjük. Jones ott nem tudta ezt a képességét érvényesíteni. Vagy. Hiába nyerte meg a gyorsaságával az első menetet Tarver ellen, ha nem jut el a 2. menet végét jelző gongig sem...
Az ilyen elméletbeli összevetéseken nem túl meggyöző az az érv, hogy mit számít mennyire üvegállú, ha nem tudják megütni. Egyrészt, hiszem, hogy olyan ember nincs, akit ne lehetne keményebben eltalálni. Olyan van, akit még nem találtak el. Másrészt, azért, mert nem tudta megütni egy Otis Grant, Richard Frazier, David Telesco vagy egy Richard Hall...stb. szintű bunyós, az nem azt jelenti, hogy akkor egy náluknál sokkal komolyabb képességekkel rendelkezett korszakos bajnok sem tudta volna. És azért láthattuk, hogy ha nehezen is, de Jonest is el lehetett érni. (Mint pl. ahogy "megérintette" Lou Del Valle is.) Amikor a legnagyobb korszakos bajnokokról beszélünk, akkor annyit talán feltételezhetünk róluk, hogy ők azért kerültek oda, mert jobbak egy átlag mezei bajnoknál, ergo jobb esélyekkel állnának oda és találnák el Jonest, mint mondjuk egy Richard Hall. Szóval, elképzelhető, hogy egy Moore, Charles vagy Bob Foster sem tudná megütni, de valószínűsíthető, hogy azért egyszer-kétszer eltalálnák. És akkor merül fel az a kérdés, hogy azt Jones vajon hogyan viselné? Rosszul. Viszont, ők bizonyították, hogy ha keményen meg is ütik őket, akkor sem igazán kell kétségbeesniük, mert bírják is. Na Jones ezt nem bizonyította...(És az előbb soroltak nehézsúlyúak ellen állták, akik bizony eléggé megdolgozták őket. És adni is nagyon kemény pofonokat tudtak. Moore és Charles is nehézsúlyúakat ütögettek ki, Foster ütőerejéről pedig asszem elég annyit mondani, hogy pl. a másik bajnokot, (Rondont) úgy kiütötte a 2.-ban, hogy két helyen elrepedt a koponyája.) Roy tényleg nagyon gyors volt, de az is bebizonyosodott már jónéhányszor, hogy nem minden esetben a gyorsabbik bunyós lesz a nyerő. Itt van példának okáért Khan. Kiváló képességű, jó reflexű, nagyon gyors mind a keze, mind a lába, de nem túl jó az álla. Ezt a hátrányát pótolja (amennyire tudja) a gyorsaságával, mozgékonyságával és bajnok tudott lenni. Sőt, akár évekig is az lehet. De ha azt kérdeznék tőlem, hogy a legnagyobbakhoz felemelkedhet-e, azt mondanám, hogy a képességei alapján igen, de az álla miatt nem fog.

» leibigab   válasz erre
    2009-07-25 17:02:40

Gratula a cikkhez !

Aki meg okoskodna tessék meg nézni az 1. helyezett mérkőzés számait meg aztán a 2-3-4 helyezett mecsszámait summázva !!!

» udvari   válasz erre
    2009-07-25 16:48:02

"Amúgy nem tudom miért csalózod Hopkinst"

Nem arra értettem hanem a "stílusa " miatt ha azt annak lehet nevezni hogy amikor csak lehetősége van rá átlépi a szabályokat. ez számomra nagyon nem szimpatikus dolog. Ha pedig valaki ellen pedig ezekel a piszkos ezközökkel sem megy semmire akkor meg sír mint a fűrdősk... Ezért nem igazán csípem Barnardot. Régen amúgy bírtam sőt a Trinidad ellni teljesítménye az nagyon teszett. De mára csak jártatja a száját a teljesítmény pedig elmarad...

    2009-07-25 16:31:59

Chico nekem az a meccs nincs a kedvenceim között, azt hiszem kétszer láttam csak. Nem vonom kétségbe, hogy Jones nyert, (bár nagyon szívesen megnéztem volna egy visszavágót!) de amit én mondani akarok az annyi, hogy B-Hop igenis eltalálta Royt és szerintem Ezz is, Archie is eltalálta volna, az meg életveszélyes lett volna. Ráadásul az ő munkatempójuk sokkal jobb volt, kizárt hogy annyit kerülgették volna Royt akár csak a meccs elején is, mint Hopkinst tette. Hozzáteszem B-Hop legyőzése óriási fegyvertény a szememben, mert ő korszakos zseni, még ha nem is volt akkor még a pályája csúcsán. Amúgy nem tudom miért csalózod Hopkinst, szerintem csak Calzaghe verte egyértelműen azok közül amiket reklamált. Különben is azt mondják, hogy egy igazán nagy bajnok képtelen veszíteni...

    2009-07-25 15:50:56

Thoer szerintem többször láttam azt a meccset mint te :P
És nem youtubos féle ratyi verzióban! És különben sem azt montdam hogy soha senki nem tudta megütni hanem hogy tökmind1 hogy üveg álla van e vagy nem ha olyan reflexei és védekezése van hogy ezt nagyon nehéz még az igazán nagy kalsszisoknak is megcsinálni. Bhop eltaláta párszor de azon kívűl nem sok mindent tudott kezdeni vele és az talán az egyetlen veresége amit az "csaló" is elismer... Leibi most csak engem húzol vagy te valóban azt gondolod hogy az a Jones ugyanaz volt mikor visszatért mint a nehézsúlyú kiruccanása előtt?
Mikor visszatért félnehézbe mintha a fantáziája teljesen odalett volna, semmit nem csinált csak állt a ring közepén felett kezekkel és bohóckodott. Ne hinném hogy ez alapján kellene megítélni Roy Jones Jrt.

    2009-07-25 15:08:14

"Engem sem. Szerintem mindegy milyen az álla ha el sem tudják találni... "
Chico, ha esetleg nem láttad volna a B-Hop vs Jones meccset, itt bepótolhatod:
http://www.youtube.com/watch?v... :P

Ha szeretnéd, kiírom neked a jövő héten valamikor, hogy hol és hányszor találja el Hopkins Royt! (De csak ha megigéred, hogy elmész egy szemészhez...)

    2009-07-25 14:52:12

meg nézném hogy többiek hogy végesztek a első 100-150-ig

» spiller   válasz erre
    2009-07-25 14:46:22

"Szerintem mindegy milyen az álla ha el sem tudják találni..."

Hát ha soha senki nem tudja eltalálni, akkor valóban mindegy. De aztán láttuk azt, hogy milyen ha esetleg valaki mégis eltalálja keményebben. De ennyi erővel mondhatnám azt is, hogy mit számít Jones gyorsasága, ha végül a 9. menetre összetörik...

» leibigab   válasz erre
    2009-07-25 14:24:58

"Engem sem. Szerintem mindegy milyen az álla ha el sem tudják találni..."

Teljesen egyetértek...

De a Moore-Durelle I meccsnél már leírtam, hogy szerintem ilyen padlózásokat nem lehet elszenvedni...

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2009-07-25 13:18:55

Engem sem. Szerintem mindegy milyen az álla ha el sem tudják találni...
Ez meg hogy gyanús az ütésbíró képessége... Elég sokáig tartott mire egy olyan hibát elkövetett hogy KO val kapjon ki 37 évesen egy aszalás után...
Szerintem jó heylen van a másodikon, de Én Charlest tenném az első helyre Spinkset pedig hátrébb kicsit.

    2009-07-25 13:09:58

"Én nagyon Jones szurker vagyok, de Thoer meggyőzött."

Engem nem...

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2009-07-25 12:50:12

Én nagyon Jones szurker vagyok, de Thoer meggyőzött.

    2009-07-25 12:41:33

jones megítélése tényleg nagyon szubjektív. a hopkins elleni meccsel bebizonyította, hogy igazi klasszis, de az ugyebár középsúlyban volt, nagyközépben pedig abszolút legyőzhetetlennek tűnt, csak hát az igazi kihívásokat nem nagyon hajszolta. félnehézben pedig egy atg ellenfele sem volt, amiről ugyan nem tehetett, de legalább a tigrist bevállalhatta volna.

» sugar greatest jr   válasz erre
    2009-07-25 10:50:50

hát nem tudom otke benne van de nagyobb evek meg ki marattak erdei veretlen ezért simán bent kéne lennie .ja és nagyon nehéz a régi boxolókat össze hasolitani a mostani akkar, egy kicsit igasság talan .

» spiller   válasz erre
    2009-07-25 10:24:41

Hatton

Roy Jones jó bunyós volt, de a karrierjéből hiányoznak az igazán nagy meccsek. Anélkül pedig nem igazán lehet senki a legjobb. Ha Jones eredményességét nézem, sem közép, nagyközép de még félnehézben (ahol a legeredményesebb volt) sem raknám az élre. Súlycsoporttól függetlenül is vannak nála komolyabb eredményt produkálók. Ha pedig a bokszolói készségekre érted, hogy ő a legjobb, ott viszont van egy igen komoly hátránya, mégpedig az, hogy nagyon gyanús az ütésbíró képessége....

» leibigab   válasz erre
    2009-07-25 09:35:23

Sztem Jones minden idők legjobb bunyósa súlycsoporttól függetlenül, de az ő igazi képességei (alacsonysága miatt) közép- nagyközépben csúcsosodtak...ahogy ma Pac a legjobb bunyós mégis pl hiába nyerne nagyközépben vb-t (simán nyerhetne most) mégsem lenne a legjobb nagyközépsúlyú...
Ha csak a félnehézsúlyt nézzük, akkor sztem a legjobb Bob Foster

» Hatton   válasz erre
    2009-07-25 08:48:12

Bocs, természetesen Charles sosem volt félnehézsúlyú bajnok szó szerinti értelemben, épp csak végigvert mindenkit, aki épp akkor nem volt bajnok... ;)

    2009-07-25 00:45:59

Roy Jones Jr. ezen a listán a második helyen és te azt állítod, hogy csak javulni fog idővel a helyezése, tehát szerinted nyilván ő minden idők legjobb félnehézsúlyú öklözője, ami szerintem objektíven nem megalapozható. Ha a képességeket nézzük, Roy kézsebessége és reflexei fantasztikusak voltak, de Charles és Moore védekezése, ringbeli tapasztalata, keménysége szerintem bőven sok lett volna Roynak.
Ezen kívül hát a legyőzöttek névsora sem annyira impozáns, mint Moore és Charles esetében, bár azt nem mondanám persze, hogy rossz. Mégis bármennyire is politika, meg bármennyire is esélyes lett volna, azért csak nem győzte le Dariuszt, ami hiányzik a névsorából. Azon kívül egy kiégett Louist legyőzni és végigállni 15 menetet Marcianoval nagyobb szó, mint kipontozni a nulla ütőerejű, lassú és amúgy is középszerű Ruizt, pláne akkor amikor választhatta volna a szintén kicsit már kiégett, de valódi nehézsúlyú Lewist is a pensacolai. Ruiz szintű nehézsúlyút többet is behúzott a Kobra. De amúgy is, bár erről nem Roy tehet, de Charles a félnehézsúly aranykorában volt bajnok... Ami meg Mooret illeti, gondolom nem kell magyarázni, hogy amikor még 10 évre fel tudott kerülni a trónra 39 évesen, akkor már messze nem volt a legjobb formájában...
Ha pedig elképzelek egy meccset Roy és Charles között, akkor mindig Hopkins jut eszembe, aki maga is fantasztikus bunyós, de a maga rutintalanságával is képes volt jó meccset vívni Juniorral. Hopkins talán bír Charles állával, és kiemelkedő képességű bunyós, de egy aspektusában sem jobb Charlesnál vagy Moorenál, míg utóbbiak az egyértelmű rutinfölényen túl is rendelkeztek meghatározó képességekkel B-Hoppal szemben, például tűzerőben mindketten. Charles '46-48 között a Hall of Famereket is kiszórta a ringből. Aztán jött a Baroudi meccs, de még utána is nagyon komoly eredményeket ért el, pedig hasonló trauma lehetett az neki, mint Roynak volt a Tarver féle pofon.

    2009-07-25 00:43:48

Ismerem elég jól mindkettőt!:) Mivel nem értesz egyet konkrétan? (lehethogy csak holnap válaszolok rá,mert már lefordulok a székről a fáradtságtól.:) )

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-24 23:04:27

Antuofermo, megkérdezhetem, hogy saját megítélésed alapján mennyit tudsz Mooreról vagy Charlesról?

    2009-07-24 22:52:41

Edgegod
Szerintem kb. a duplája mint amit te írtál...:)

Egyébként én sem biztos hogy Moore-t tettem volna az első helyre,akkor már inkább Charles,de összességében szerintem nem lehet a régi idők bokszolóit a maiakkal reálisan összehasonlítani ("és meggyőződésem, hogy Royt is összetörte volna"),inkább csak mindenkit a maga idejében véghez vitt dolgok alapján.
"Amúgy kiváncsi leszek, hogy 5-10 év múlva Roy Jonest kb. hova fogják sorolni az ilyen jellegű listákon"
Szerintem csak javulni fog... most mindenki emlékezetében a Tarver,Johnson és a Joe elleni teljesítményei élnek! Pedig ő ennél sokkal többet letett az asztalra!

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-24 22:20:14

Thoer

"A szubjektív véleményem az, hogy simán neki járna az első hely. Moore ugye eleve nem tudott vele mit kezdeni..."

Nálam is Moore és Charles osztozna az első két helyen...

"és meggyőződésem, hogy Royt is összetörte volna"

szerintem is. (és Foster is leütötte volna a fejét a helyéről)

"Spinkstől keveset láttam eddig "

Szerintem Spinks pedig egy kicsit csalóka. Nem túl esztétikus a mozgása, így első látásra talán nem is tűnne túl jónak. Elég jó ütő, és az egyik legnagyobb erénye, hogy mindenkihez képes volt alkalmazkodni. Ha röviden kellene jellemeznem, akkor azt mondanám, hogy "alkalmazkodik az ellenfeléhez és legyőzi"


Amúgy kiváncsi leszek, hogy 5-10 év múlva Roy Jonest kb. hova fogják sorolni az ilyen jellegű listákon

» leibigab   válasz erre
    2009-07-24 19:40:08

Én is nagyon szeretem az ilyen jellegű cikkeket, gratula Edgegod.

Ezzardhoz egy objektív és egy szubjektív megjegyzés. Az objektív az, hogy valóban egy idegrendszert megtámadó, bénulással járó betegségben halt meg de nem MS-ben, hanem ALS-ben. (http://www.atsdr.cdc.gov/dhs/m...
A szubjektív véleményem az, hogy simán neki járna az első hely. Moore ugye eleve nem tudott vele mit kezdeni és meggyőződésem, hogy Royt is összetörte volna. 12 menetben még talán lett volna esélye Roynak, 15-ben kizárt. Spinkstől keveset láttam eddig (lehet hogy azokon már túl is volt a fénykorán), úgyhogy róla nem nyilatkozok, de amit eddig láttam az alapján nem tudom miben múlhatta volna felül Charlest.

    2009-07-24 18:31:03

Szerintem még a mai mezőnyben sem lehet nagyon Erdeit rangsorolni objektívan,mivel nincs összehasonlítási alap!Nemhogy a régiekhez!Túlságosan szubjektív ez nekünk,magyaroknak,szerintem!:)

» The executioner   válasz erre
    2009-07-24 15:50:20

Antuofermo

Hová?:)

» Edgegod   válasz erre
    2009-07-24 15:42:49

ááááá...szerintem sokkal hátrébb!:)

» Antuofermo   válasz erre
    2009-07-24 15:26:27

pacquiaofan

Jó kérdés:) .. Sztem reálisn a vhol a 30.-40. között lenne a helye.

» Edgegod   válasz erre
    2009-07-24 15:13:28

És Zsolt hanyadik?:)

» pacquiaofan   válasz erre
    2009-07-24 14:25:45

Köszi Edge ezt jó volt olvasni!

    2009-07-24 13:05:29

Szerintem is nagyon jó cikk lett!
Sok érdekesség van benne!
A rangsor itt most mindegy is,hiszen a különböző korokat nem lehet összehasonlítani,csak szubjektíven!:)

» The executioner   válasz erre
    2009-07-24 12:48:49

Jha...tul sokat görgettem :))))))))

» Justin   válasz erre
    2009-07-24 12:46:05

Hm....Charles után nekem egyből Roy jön, most látom, hogy valszeg akkor a 3ik?! helyen van...nálam nincs Spinks...:-s

» Justin   válasz erre
    2009-07-24 12:45:20

Justin
Spinks nálam is befért :)

berti
Fitzsimmons a 11. helyen van :), épp, hogy lemaradt csak.

» Edgegod   válasz erre
    2009-07-24 12:27:51

Nagyon jó cikk Edge...grat...nálam befért volna Michael Spinks is (csak, hogy kicsit kötekedjek :P)

» Justin   válasz erre
    2009-07-24 11:49:41

szép munka, gratulálok és köszi...

    2009-07-24 11:10:56

Nagyon jó és érdekes összeállítád!
Gratulálok,Edgegod!

» Berta János   válasz erre
    2009-07-24 10:56:42

Nagyon jó kis összeállítás. Az tényleg meglepő viszont, hogy Bob Fitzsimmonst nem suvasztottad a listába. Közben megnéztem a Billy Conn első meccsét a nehézsúlyú kedvencem Joe Louis ellen, és hát nagyszerű munkát végzett.

    2009-07-24 10:44:51

Tökjó írás Edge, nekem nagyon tetszik. Lehet, hogy a sorrenden néhol változtatnék, de ez úgyis teljesen szubjektív megítélés.

    2009-07-24 10:15:27

Nagyon érdekes és jó cikk lett. Mindig szeretek az ilyen régebbi korok bunyójáról olvasni, mert keveset tudok ezekről az emberekről. Köszi Edge.

» Hollywood   válasz erre
    2009-07-24 10:08:34

Szuper a cikk!

    2009-07-24 09:52:50
Ugrás az oldal tetejére