×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Sonny Liston versus George Foreman

2011-12-15 11:07:45 /

Sonny Liston versus George Foreman… valószínűleg számos ökölvívó rajongó elgondolkodott már ezen a párosításon, hogy a két agresszív és nagyütő egykori nehézsúlyú világbajnok vajon mit tudott volna kezdeni egymással. Nos, Liston és Foreman, ha éles mérkőzésen soha nem is találkozott, az edzések keretében sokszor gyakoroltak együtt, sőt, a híresen bizalmatlan Liston még a barátságába is beavatta a feltörekvő, fiatal Foremant. Nemrégiben, egy interjú keretében kérdezték Big George-ot a Listonnal való edzésekről és kettejük kapcsolatáról. Az interjú fordítása az alábbiakban olvasható.

Hogy jött ez a dolog, hogy Önök ketten együtt edzenek?

1967 végén hívtak meg Sonny Liston edzőtáborába. A menedzserének, Dick Saddlernek szüksége volt egy nagydarab fickóra, így hát elhívtak, hogy gyakoroljak vele. Az edzőm megkérdezte, lenne-e hozzá kedvem, én pedig belementem. Tehát már az Olimpia előtt is kapcsolatban álltam vele. Lebokszoltunk néhány menetet, ami nagyon jót tett a magabiztosságomnak. Az Olimpia után találkoztam Dick Saddlerrel, aki Sonny menedzsere is volt. Mondtam neki, hogy szeretnék belekezdeni a profi ökölvívásba, de csak lassan, először csak bemutató jellegű meccsekkel, kérdeztem, hogy tud-e segíteni. Így lettem hát én is Saddler védence és Sonny csapattársa.

Milyen volt Sonny-val edzeni? A balegyenese és a balhorga brutálisnak tűnt.

Hát, a jobbosa is elég gyilkos volt! Semmi hiányossága nem volt Sonny-nak, egy komplex bokszoló volt. Ali persze gyorsabb volt nála, de senki nem ütötte ilyen pontosan a jobbegyenest, a bal előkészítő után. Saddler azt akarta, hogy tanuljak, szóval, megkérte Sonny-t, hogy ne legyen túl kemény velem. De nem nagyon volt más lehetőség. Senki nem mondta, mit és hogyan csináljak, így, mikor megszólalt a gong, én harcolni kezdtem. Elég keményeket kaptam tőle, tehát éreztem az erejét és hogy milyen jó bokszoló.

Liston alacsonyabb volt Önnél, de a karhossza mégis az egyik legnagyobb volt.

Ha szorítóba szálltál ellene, és balegyenesekkel próbáltad kibokszolni, akkor már veszítettél is, hiszen olyan volt, mintha 10 láb magas lett volna. Különösen hosszú karjai voltak, a térdéig lelógtak. És hát gyönyörű dolgokra tudta őket használni. És neki voltak a leghatalmasabb ujjai, egy igen jó adottságokkal bíró nehézsúlyú volt.

Gondolja, hogy Liston egyébként balkezes volt? Nehéz megmondani, hiszen írni és olvasni sem tudott.

Láttam autogramokat osztani. Nyilván az a pap, akivel az évek során találkozott, megmutatta neki, hogy írja le a nevét. Volt, hogy mindketten aláírogattunk, én már befejeztem, neki volt még 2-3, és akkor azt láttam, hogy mindig jobb kézzel írt.

Milyen volt Sonny a ringben és azon kívül?

Jó ökölvívó volt, mivel már elég korán megismerkedett a sportággal. Tudta, hogyan valósítsa meg az edzői utasításokat. Egyáltalán nem volt fékezhetetlen, mindig betartotta a trénere utasításait. A szorítón kívül pedig elég udvarias és kedves volt velem. Volt egy eset, szerintem nem tudta, hogy nekem fogalmam sincs róla, hogy analfabéta. Szóval, pont egy horoszkópos könyvet olvastam, aztán mutattam neki, hogy olvassa el ezt, meg azt a részt… erre kiütötte a könyvet a kezemből és azt mondta: ’Vidd ezt a rohadt szart a képemből!’. Nagyon rosszul éreztem magam emiatt, aztán Saddler mondta, hogy a Nagy Ember nem akart bántani engem. Rendes ember volt, de volt egyfajta védekező mechanizmusa, hogy távol tartsa magától az embereket és azok ne lépjenek át egy bizonyos határt, ne tudják felfedni az ő rejtett zugait.

Mit gondol, mennyi idős volt Liston, mikor találkoztak? Ali ellen már elég öregnek tűnt.

Fogalmam sincs, mennyi idős lehetett. De, hogy őszinte legyek, soha nem is gondolkodtam rajta, hiszen olyan dolgokat csinált meg, amiket a fiatal nehézsúlyúak képtelen voltak. Fizikálisan én semmi problémát nem vettem észre tehát nála, valószínűleg, ha idős volt, akkor azért kemény kihívás volt ez neki. Láttam Henry Clark és Scrap Iron Johnson ellen bunyózni, és ő volt az, aki az utolsó menetekben is remek erőben volt, nem az ellenfelei. Egyedül Leontes Martin ellen láttam kifulladni, de a meccs előtt Liston beteg volt. Megfázott és nem épült fel belőle megfelelően. A meccsei után pedig fogta magát, elment piálni, ami néha egy egész hónapon át tartott. Aztán visszajött, és ismét belefogott az edzésbe. Szerintem végül erre ment rá, addig járt a korsó a kútra, míg eltört.
Sok időt töltöttem Sonny Listonnal, mikor utoljára találkoztunk, megkért, hogy olvassak fel neki egy szerződést. Én megtettem, ő pedig azt mondta: ’Tényleg ez van ott? Én is így gondoltam!’. Bár tudtam volna előbb, hogy nem tud olvasni, lehet, hogy közelebb engedett volna magához.
 
2011. december 17.
Baranyai Gergely, Greg


Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

@Streky: Annyira azert nem kell sajnalni, mar megint sikerult becsempesznie Pacmant egy teljesen oda nem illo temahoz. Meg csoda, hogy Bruce Lee nem kerult elo...

» 4man4ever   válasz erre
    2012-01-12 10:13:15

Sztrego nem lett szétoltva. :D:D:D: Szegény már sajnálom néha.:D

» Streky   válasz erre
    2012-01-10 21:01:26

'some day they're gonna write a
blues for fighters. It'll just be for
slow guitar, soft trumpet and a bell.'

sonny liston 1962

http://www.youtube.com/watch?v...

» 4man4ever   válasz erre
    2011-12-31 12:06:31

@Sztrego: :) már nem csak súlycsoportokat ugrál felfelé hanem az időben is tud ugrálni :D

» bandi78   válasz erre
    2011-12-26 22:00:10

@Sztrego: Sőt a játékban Marquezt is verted vele KO-val!

    2011-12-26 16:53:51

@Sztrego: És mekkora volt Pac feje nehézsúlyban?

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2011-12-26 16:43:54

@Shaham: Nagy kaland, én Pac Mannel ütöttem szét Foremant.:)

» Sztrego   válasz erre
    2011-12-26 16:22:59

Tegnap lejátszottam Fight Night-on és Foreman szétütötte Liston-t...:)

» Shaham   válasz erre
    2011-12-24 15:23:51

@leibigab: Semmi hatralas, inkabb a Foreman vs Lyle jatszodott volna le.

» 4man4ever   válasz erre
    2011-12-20 20:16:56

@leibigab: szerintem Big George is tiszteletet parancsoló emberke volt :) A Frazier elleni Foreman Klitschko, Valuev,Tyson vagy Liston ellen is előremenetben bokszolt volna szerintem

» bandi78   válasz erre
    2011-12-20 19:29:12

@Irbisz: Ugye a hozzászólásod azon részét, mely Liston esélyeit fejtegeti a 90-es évek top bunyósai ellenében, csak amolyan vicces kis szösszenetnek szántad? :)

    2011-12-20 19:12:28

@zappa: Így van. Képzeld el Listont 190-195 centisnek és 108-110 kilósnak.
Lewis kivételével megette volna még a 90-es évek nagyágyúit is, Tyson a reggeli (még Foremannal sem mert kiállni), Bowe ebédre, Holy vacsorára :)

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 14:15:02

@Tigga: Hát igen a rendszerváltás előtt,inkább úgymond a kapitalisták sportja volt,de hála istennek most már bekapcsolódott az egész közép-kelet Európa a távol keletig bezáróan.

» Einfug   válasz erre
    2011-12-20 14:06:13

@Irbisz: Lehetséges hogy tényleg ez a döntő. Lehet hogy ha Sony Liston pont ezzel a genetikával 30-40 évvel később születik, magasabb és súlyosabb lett volna.

    2011-12-20 13:54:58

@zappa: Az emberiség testmagasságának genetikai alapon történő változásához nemhogy pár évtized, de pár évszázad is kevés. A jelenség magyarázata:
"A kutatók többsége azonban az életszínvonal növekedését tartja a döntő tényezőnek, amely magával hozza a higiénés viszonyok javulását, az egészségügyi ellátás fejlődését, az urbanizáció térhódítását, a táplálkozás mennyiségi és minőségi megváltozását stb.

A szekuláris trend azonban nem folytatódik a „végtelenségig”. Egyes emberek ugyan lehetnek óriások (aminek általában a növekedési hormon túltermelése az oka), de az emberiség soha nem lesz egységesen óriás méretű. Az életszínvonal növekedése egyre inkább lehetővé teszi, hogy a gyermekek elérjék az örökölt gének által megszabott testmagasságot, amit korábban csak kevesen értek el a nagyszámú retardáló hatást kifejtő tényező miatt. A fejlett országokban már a közeli jövőben a népesség nagy része elérheti a genetikusan meghatározott testmagasságát, de erre ma még az emberiség nagy többségét kitevő, szegény társadalmak népességeinek még hosszú ideig kell várnia. "

Szóval ami bennünk van évtízezredek óta, csak azt kezdjük elérni.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 13:40:57

@Irbisz: "genetikusan biztos nem lett nagyobb az emberiség, az nem ilyen szemvillanásnyi léptékekben változik, hanem a jobb körülményeknek köszönhetően jobban kijön a bennünk rejlő potenciál."

Köztudott, hogy jelentősen nőt az utóbbi évtizedekben az átlagmagasság, és ez nem csak a táplálkozási szokásoknak köszönhető.

    2011-12-20 13:21:42

@Tigga: így van...

    2011-12-20 12:59:24

@Irbisz: ma inkább arról van szó, hogy beszabadultak a korábban vasfüggöny mögött tartott vadállatok a küzdősportok világába, és szereztek néhány meglepetést az eltunyult amerikaiaknak.

Szinte minden küzdősportban nagyon ott vannak az oroszok, nem csak bokszban, de említhetném a birkózást, az MMA-t, K1-et, judot stb.

    2011-12-20 12:55:40

@Irbisz: "Viszont ez a mondata "Elég keményeket kaptam tőle, tehát éreztem az erejét és hogy milyen jó bokszoló." nekem nem azt jelenti hogy meghátrált volna, mert ez közel sem olyan elsöprő túlerőt jelent,"

Nem ebből a mondatból szürtem le. És nem is azt mondom, hogy Liston elsöpörte volna. Maga Foreman állításaiból (is) jön le, hogy Liston mennyire erős ember volt és mennyire tisztelte és elismerte az erejét. Big George mondja azt, hogy Liston volt az egyedüli, sem előtte, sem utána nem volt senki olyan, aki fizikálisan el tudta volna őt nyomni. Ez a sparring 1968 nyarán volt valamikor. És itt is van egy utalás, hogy Saddler megkérte Sonnyt, hogy azért ne legyen túl kemény vele. De Foreman neki ment, így aztán Listonnak is jobban odakellett tennie magát. Foreman már akkor fizikálisan hasonlóan erős volt, mint a bajnoksága idején, Liston viszont már idős volt, leszállóágban, veszítve a jobb bokszkészségeiből. Azt hiszem, ha a legjobb éveiket néznénk, akkor ez ugyanúgy kiegyenlítődne.

de nyilván, ezt sosem fogjuk megtudni:)

» leibigab   válasz erre
    2011-12-20 12:54:51

@zappa: genetikusan biztos nem lett nagyobb az emberiség, az nem ilyen szemvillanásnyi léptékekben változik, hanem a jobb körülményeknek köszönhetően jobban kijön a bennünk rejlő potenciál.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 11:11:21

"Különösen hosszú karjai voltak, a térdéig lelógtak. És hát gyönyörű dolgokra tudta őket használni. És neki voltak a leghatalmasabb ujjai, egy igen jó adottságokkal bíró nehézsúlyú volt."
Itt is előjön, hogy minden nagy bajnok arra, a születésétől fogva neki jutott adottságaira épít, mint az ezért sokat kritizált Klicskók :)
csak kinek ez, kinek az jut, az egyik látványosabb, "közönségbarátabb" boksszal jár, a másik meg nem. Az egyedüláálóan nagy karfesztáv, erős csontozat és ököl, vagy épp Tyson kivételes robbanékonysága és ütőereje ugyanolyan fizikai előny mint a Klicskók állítólagos magasságbéli előnye.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 11:09:38

@Irbisz: Ennyit nőttek az emberek genetikusan. (meg kicsit hájasabbak is jellemzően a mai nehézsúlyúak.
Valszeg Chambers ha arányaiban annyi izom lenne rajta mint Listonon volt, kevesebb lenne 15 fonttal, És Chisora sem lenne több 225 fontnál sztem.

    2011-12-20 11:08:55

@zappa: Chambers-t ennek ellenére mindenki kicsinek tartja, de még a Listonnál 10 kilóval nehezebb Chisorat is ...

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 11:06:06

@leibigab: "Itt két olyan emberről van szó, akik mindketten az egyéniségükből, stílusukból, erejükből adódóan neki mennek az ellenfélnek...ilyenk or az egyik kénytelen lesz meghátrálni. Egyik sem az a típus, aki taktikailag hátrálna."
Nem nagyon hiszem el, hogy világbajnokként, önbizalomtól duzzadóan Foreman meghátrált volna, hiába Listont akarta utolérni. Akkor inkább megmutatta volna hogy lám, ez sikerült, és lett volna egy óriás nyíltsisakos adok-kapok.
De mivel ilyen meccs nem volt, ez is eldönthetetlen vvita :)
Viszont ez a mondata "Elég keményeket kaptam tőle, tehát éreztem az erejét és hogy milyen jó bokszoló." nekem nem azt jelenti hogy meghátrált volna, mert ez közel sem olyan elsöprő túlerőt jelent, ami miatt meghátrált volna egy világbajnoki cím adta magabiztosságtól duzzadó Big George.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 11:03:28

@Irbisz: "A kezdő Foreman biztos, de nem hiszem hogy a Fraziert elsöprő világbajnok is arra kényswzerült volna. Talán csak azért, mert taktikailag az lett volna előnyösebb, nem azért mert arra kényszerül."

Itt két olyan emberről van szó, akik mindketten az egyéniségükből, stílusukból, erejükből adódóan neki mennek az ellenfélnek...ilyenkor az egyik kénytelen lesz meghátrálni. Egyik sem az a típus, aki taktikailag hátrálna. Ennek a kezdő Foremannak a fizikális ereje már akkor is meg volt, mikor ők sparringoltak egymás ellen, de nyilván a bajnok Foreman még erősebb volt mentálisan. Viszont Foreman "felnézett" Listonra, egyszerűen olyan durva akart lenni, mint ő. Akik ismerték Sonnyt valamennyien azt állítják, hogy félelmetes, tekintélyt parancsoló kisugárzása volt, ami hatással volt mindenkire, nem beszélve az ütőerejéről. Foreman sem volt az a beszari típus, de pl. még ő sem érte el azt a hatást Alira, mint Liston. (Köztudott, hogy Ali mindig hergelt, idegesítette, bosszantotta, de ezek nagyrészt ilyen műbalhé szerűek voltak. Aztán a meccsük előtt Vegasban összefutottak a Casinóban, ahol Ali szintén beszólogatott neki. Sonny megunta, felállt, odament és ott mindenki előtt leb@szott neki egy pofont. Na ott Alit is megfélemlítette egy pillanat alatt, semmit nem mert csinálni. Találóan úgy jellemezték ezt az embert, hogy mikor megjelent, az olyan volt, mint "egy sikoly az éjszakában". Szóval a számtalan ilyen elbeszélés alapján gondolom azt, hogy ha éles meccsen a ringben találkoztak volna, akkor inkább Foreman lett volna az, aki nagyrészben elhátrált volna.

» leibigab   válasz erre
    2011-12-20 10:44:19

Milyen fura, hogy ehhez a brutális testalkathoz, egy kb. olyan testsúlya volt, mint Chambersnek.

    2011-12-20 10:36:58

@leibigab: A kezdő Foreman biztos, de nem hiszem hogy a Fraziert elsöprő világbajnok is arra kényswzerült volna. Talán csak azért, mert taktikailag az lett volna előnyösebb, nem azért mert arra kényszerül.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-20 09:52:02

Jó kis cikk ez, köszi a forditást.

Egyébként Liston volt az egyetlen, aki ellen Big Georgenak is nagyrészben hátramenetben kellett bunyóznia. Azthiszem Liston ellen, talán Valuev kivételével mindenki hátrálásra kényszerült volna. Tyson is...

» leibigab   válasz erre
    2011-12-19 23:31:40

*méretű ökle :-)

» sasmedve   válasz erre
    2011-12-19 23:25:00

Valujev után a második legnagyobb ököl átmérője volt...

» sasmedve   válasz erre
    2011-12-19 23:24:33

Köszi a cikket. Mindig jó ilyeneket olvasni.

» Sungeorge   válasz erre
    2011-12-19 16:37:53

@pipee: Már javították, az eredetiben az volt amit idéztem :)

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-19 15:58:00

@Irbisz: Olvasd el mégegyszer a szóban forgó részt.

    2011-12-19 15:57:08

Kösz a remek és érdekes cikket, de ez "Liston magasabb volt Önnél, de a karhossza mégis az egyik legnagyobb volt." kicsit sántít, Foreman uis. jópár centivel magasabb volt.

» Irbisz   válasz erre
    2011-12-19 15:34:43
Ugrás az oldal tetejére