×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Interjú az Universum Box Promotion tulajdonosával

2009-04-22 00:00:00 /

Még sosem ünnepeltem jubileumot.” – mondja Klaus-Peter Kohl. „Szívesebben tekintek előre, mint vissza.” A héten ünnepelte fennállásának 25 éves évfordulóját a hamburgi Universum Box Promotion, egykori és jelenlegi bokszolók, üzlettársak és barátok tették tiszteletüket a Hamburg Gymben, Artur Grigorian pedig egy bemutató-mérkőzéssel tisztelgett a klub előtt, mely világbajnokot faragott. És faragott Kovácsból, Erdeiből és Balzsayból, akik véghezvitték azt, ami Papp Lászlónak nem sikerülhetett. Lapunk most a klubtulajdonos Klaus-Peter Kohllal nemrég készített interjút teszi közzé, melyben beszél a kezdetekről, az áttörésről és persze a jövőről.

Kohl Úr, 25 év. Konkurensével, Wilfried Sauerlanddal egyetemben ebben az időben döntöttek arról, hogy beszállnak a profi boksz világába. Miként tekint vissza azokra az időkre?

Szívesebben tekintek előre, mint vissza. Sosem ünnepeltem még jubileumot, igazán meg kellett most erőltetnem magam. Számomra mindig csak a jövőnek van döntő jelentősége. Mindenekelőtt a sportolók voltak a legfontosabbak. Többek között Dariusz Michalczewski, Regina Halmich vagy a Klitschko-testvérek személyében kitűnő bokszolóink voltak, akik jelentős mértékben hozzájárultak az Universum sikereihez.

Honnan jött az ötlet, hogy 1984-ben bokszpromóter lesz?

Akkoriban a Német Profiboksz Szövetség (BDB) tiszteletbeli elnöke voltam és társelnöke az Európai Bokszszövetségnek. Persze egy kis idealizmus is közrejátszott, de a háttérben természetesen az üzleti lehetőség állt. Mindig azt gondoltam, hogy a boksszal pénzt lehet keresni, de ezért fel kell kelteni a televízió érdeklődését. Pénzt csak televízióval lehet szerezni. De az igazat megvallva, a pénz számomra sosem volt motivációs tényező.

1984. február 24-én rendezte első gáláját Hamburgban, de ez nem sikerült valami fényesen…

Akkor mint BDB elnök természetesen nem rendezhettem saját gálát, ezért a plakátokon más név szerepelt. Még most is fejből tudom a vendégek neveit, mivel személyesen adtam el a jegyeket. Pénzügyileg teljes csőd volt a rendezvény, 150 000 márkát veszítettem. A VIP jegyekkel 2000-en voltak a csarnokban, de csak 500 jegyet tudtunk eladni.

Ennek ellenére nem adta fel, igaz a folytatásra csak három év szünet után került sor…

Természetesen a hibákból tanulni kell és számomra egyértelmű volt, hogy ebbe pénzt kell fektetni és meg kell nyitnom a saját istállómat. Vendég bunyósokkal nem lehet pénzt keresni, a menedzsereik ilyenkor legfeljebb csak egy köszönömöt mondanak.

Ebben a „nagy hal – kis hal” bokszvilágban mégis hogyan tudott érvényesülni? Ahol olyan ellenfelek vannak, mint Don King, aki mindenkinél a saját előnyeit igyekszik kihasználni…

Az említett tisztségeim alapján ez egy kicsit egyszerűbb volt a számomra. Ismertek és én is sok mindenkit ismertem. Ez nagyobb elismertséget jelentett. A legfontosabb azonban, hogy megfelelő bokszolóid legyenek. Ha sikeres vagy, akkor téged akarnak, ez mindig így van. Megbízhatóság, egyenesség, ezek a legfontosabbak. Nem mindig sikerült mindenkivel dűlőre jutnom, de mindenkinek a szemébe tudok nézni.

Mikor jött el a bizonyos áttörés?

Ez talán a cirkálósúlyú Markus Bott világbajnoki meccse volt 1993 februárjában. Max Schmeling, Eckhard Dagge és Graciano Rocchigiani után ő még mindig csak a negyedik német profi világbajnok volt. Nagyon fontos volt a szerződésünk a Premiere csatornával. Sauerlandnak az ARD-vel volt szerződése, Henry Maske egyik korai mérkőzését Hamburg-Wandsbekben még együtt rendeztük 1990-ben, ezt az ARD közvetítette. Azután mindketten próbálkoztunk az RTL-nél, akik a bokszolókból sztárokat akartak faragni. De nagy szerencsénkre hirtelen megjelent nálunk a Premiere, és lehetőséget kaptam, hogy évi 12 rendezvényt szervezzek. Így tudtam végül normálisan felépíteni a klubot.

Mikor lett nyereséges a klub?

Úgy 1995-től, amikor Dariusz és Artur Grigorian világbajnokok lettek. Mikor a kezdetekben nem festett valami rózsásan a helyzet, akkor a lányom Gaby viccből azt mondta, hogy neki kellene engem gyámság alá vennie.

Milyen szerepet játszott a klub életében a német Egyesülés és a határok megnyitása?

A határok megnyitása 1989-ben volt az első lépés az igazi Európa felé. Mind európaiak vagyunk, én azt mondom, hogy hamburgi vagyok és európai, 50 év múlva már senki nem beszél a nemzeti hátterekről és ez fogja Európát erősebbé tenni.

Nem gondolja, hogy egyrészt a tv-s nézettség, másrészt az Ön elismerése is sokkal nagyobb lehetne, ha lenne egy német nehézsúlyú világbajnok?

Ha van valahol egy tehetséges német bokszoló, akkor természetesen megpróbálom megszerezni. De nem szabad abba a hibába esnünk, hogy csak a németekre figyelünk. Mondjon csak egy igazi német labdarúgó sztárt. Philipp Lahm talán, Michael Ballack talán. De lett belőlük világbajnok, Európa-bajnok vagy Bajnokok Ligája győztes? Nincs több Beckenbauer, Netzer vagy Seeler, talán Kahn volt az utolsó. És ennek ellenére a Bundesliga dübörög, mivel a végtermék stimmel.

A bokszban stimmel a termék? Nem sok egy kicsit a televíziós bokszközvetítés?

Nem, sosem lehet sok, ha a minőség rendben van. Mindig azt mondtam, hogy a sportolói teljesítményt helyezzük előtérbe. Olyasvalamit kell csinálni, amire a nézők azt mondják, ez igen, ez klasszis teljesítmény volt. Ehhez kell egy erős csapat. Kell egy csapat, amiben bárkiből világbajnok lehet, akár egészen hirtelen. Így lett világbajnok Denis Inkin és Balzsay Károly is és mindemellett egy remek meccset hoztak össze.

Az elmúlt 25 évben melyek voltak a legszebb pillanatok?

Az egy dolog, hogy valaki befutott és sikeres bokszoló, de hihetetlen örömöt okoz fiatalokat eljuttatni az első címükig. Még emlékszem, hogy milyen szép is volt, mikor Dariusz 1993-ban megszerezte az első címét. Különösen emlékezetes volt Bott első világbajnoki meccse és Dariusz Virgil Hill elleni mérkőzése, amivel háromszoros világbajnok lett. Utána a Klitschkók világbajnoki címei, Regina Halmich találkozói, és persze Felix Sturm összecsapása Oscar De La Hoya ellen. Utóbbi természetesen sokkal szebb lett volna, ha nem lopják meg, de ez a meccs volt az áttörés számára.

Ha már Sturm, miért nem jött létre az Arthur Abraham elleni találkozó, amit ráadásul mindenki látni szeretne?

Ha a meccs finanszírozható lehetne, akkor összehoznánk neki. De van egy szint, ami Németországban jelenleg nem megvalósítható. Abraham egyébként azt mondta, hogy készen áll Felix ellen harcolni, mi is belementünk, de Wilfried Sauerland végül visszavonulót fújt.

Azt mondta, mindig előre tekint. Hogy látja a jövőt?

Nem aggódom, ha a nyáron a technika-vezetőnk, Jean-Marcel Nartz visszavonul, akkor szinte minden Universum alkalmazott, engem leszámítva persze, 40 év alatt lesz. Mindig meg kell újulni, hogy helyet teremtsünk az utódoknak. Lassan én is befejezem. A vejem, Dietmar Poszwa a Spotlightnál tanulja, hogy hogyan legyen teljes felelősséggel felruházott vezető. Természetesen néha azért tanácsokat kér tőlem, de teljesen egyedül hozza meg a döntéseit. Nagyon fontos, hogy így legyen, nem úgy, mint például Don Kingnél. Õ még most sem adta át a hatalmat fiának, Carlbisnek, amit óriási hibának tartok.

2009.02.24. leone


Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Azért nekünk még lett volna pár kérdésünk. Pl.: Miért nem biztosított lehetőséget Kokónak a felállásra? Mikor hozzák már össze Zsoltnak azt a "nagy nevet", amit mindig ígérnek?, etc. ....

» Terence Hill   válasz erre
    2009-02-27 03:06:26

Üzletileg jól csinálta, nincs is azzal semmi gond. felőlem viszont lehúzhatja a wc-n.

» sztoni   válasz erre
    2009-02-26 15:16:10

Hali !

Azé teljesen korrekt teskholtól , hogy Erdei Zsoltot meg sem említi !

No ennyire is taksálja, amit mi persze már rég mondunk és sérelmezünk !

A Zsolti baja meg az ,bizonnyára, hogy csak a teskholban gondolkodik és nem jött rá van ám aldi, lidl ,meg más is a piacon !

Üdv !

» udvari   válasz erre
    2009-02-25 23:51:04

A Sau jobb? Valuevnek kb csak 5-6 mecsét csalták el, abraham mostani elenfeleis iszonyat erős! Felix kipontozná!

» Roberto   válasz erre
    2009-02-25 19:53:58

Már javítva lett időközben, bocs...

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2009-02-25 17:51:29

"A sógorom, Dietmar Poszwa a Spotlightnál tanulja"

Ha a veje, akkor a szövegben is így kellene...

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2009-02-25 17:50:49

:))) Egyszer én is elsütöttem a volt főnökömnél. Nem javított ki és csak néhány nap után jöttem rá, hogy mekkora hülyeséget mondtam. Akkor megtanultam. Bocs az OFF-ért.

» kisslzoo   válasz erre
    2009-02-25 17:37:59

elnézést, poszwa természetesen a veje (schwiegersohn) :)én mindig keverem a schwagerrel..

    2009-02-25 17:20:50

Tibcsi
Ez a Kovács Attila egy kiragadott példa volt, nem személyes az ő irányába. Egyébként ebben annyi igazad van, hogy tényleg jár felmondási idő, de határozott idejű szerződésekről volt szó, tehtát az ilyenkor benne van a pakliban. Én Félixet tisztelem azért amit tett és sok magyar bunyós hálás lehet neki. Ennyi erővel is ideges lehetne, mert Jani 45 másodpercet bírt, a TV2 kihátrált mügöle és még sorolhatnám. Nem csak az egyik oldalt kell nézni.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 17:16:50

"Az elmúlt 25 évben melyek voltak a legszebb pillanatok?"

ne mondjátok nekem hogí amikor Zsolti megnyerte a WBO övet GOnzalestől annak nem örült úgy mint majom a farkának...

    2009-02-25 16:17:59

Én összességében azt próbáltam elmondani, hogy Félixnek nem volt elhivatottsága a box felé.
Greg, egy cégnél is illik felmondási időt adni. Ha előre gondolkozik és a bunyósoknak ezt fél évvel hamarabb bejelenti akkor minden oké.
Hollywood, nem érdekel Kovács Attila mit csinál ringen kívül, de a meccsnélküli másfél év és az ez alatti bizonytalanság tette tönkre. Ha nincs promóter, akkor nincs meccs, és a bunyós előtt sincsenek célok, és így nem csodálom hogy ez rányomta a bélyegét a karrierjére.

» tibcsi   válasz erre
    2009-02-25 16:15:52

Ja nem, a lányának a férje igazad van. Hülyeséget írtam.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 15:54:19

Eddig abban a tudatban voltam, hogy a lányának a férje(veje?).
Nemtom honnan szedetem...?

» kisslzoo   válasz erre
    2009-02-25 15:52:36

Igen.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 15:24:34

Dietmar Poszwa a sógora?

» kisslzoo   válasz erre
    2009-02-25 15:08:32

Meglopták Sturmot, ilyenről még nem is hallott eddig? Van a pofáján bőr, mindjárt kiszúrt egy ellenpéldát de ha neki sorolnák, hogy ő már mennyi embert lopott meg.

» sanyika   válasz erre
    2009-02-25 14:34:46

Tibcsi, ha megszűnik egy tartósan veszteséges cég, akkor azután is kötelező foglalkoztatnia és fizetnie a munkavállalóit, akiket el kellett bocsátani?

    2009-02-25 14:30:20

"érdekes amerikában minden finanszírozható."

:D:D:D
Nálad a pont!!

» Miseta Gábor Dániel   válasz erre
    2009-02-25 14:30:06

Tibcsi
Oké, de ennyi erővel az afrikai éhezőkről is beszélhetünk, akiket magukra hagyott a világ. Nem lehet mindenki életét egy ember nyakába varni. Kovács Attila például miért nem szerzett diplomát és boldogul a civil életben? Félix az oka? Nem hiszem.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 14:00:14

Hollywood
Szerintem a promóternek nagyobb felelőssége van mint az ökölvívónak. Én nem a pénzről beszélek, de a lényeget te magad is leírtad. A búnyósai most ürgeként járják Európát, ha egyáltalán bokszolnak. Ha egy bunyós hagy el prómótert az valszeg ugyanúgy éli tovább világát, de ha egy promóció hirtelen megszűnik, főleg a közép-európai régióban, mert attól még hogy lejárt a szerződésük elmondták mindannyian, hogy a promóció megszűnése hirtelen érte őket, az egy ökölvívót sokkal érzékenyebben érinthet.

» tibcsi   válasz erre
    2009-02-25 13:50:44

"de Wilfried Sauerland végül visszavonulót fújt."

hogy ebbe az orbitális hazugságba nem remegett bele az univerz(s)um...:DD

» sugar greatest jr   válasz erre
    2009-02-25 13:12:24

Tibcsi
Ez szerintem nem korrekt megállapítás. Mindegyik bokszolójának lejárt a szerződése tudtommal, amikor Félix kiszállt. Nem újjította meg őket, ennyi. Meg lehet nézni mi volt akkor és most a bunyósokkal. Azóta ürgeként járják Európát, ahol a szatyor pofon mellé amit kapnak szerintem kevesebb pénzt is realizálnak, mint akkor. Szerintem ha egy bunyósnak joga van elhagyni a promoterét egy jobb ajánlatért, akkor ez fordítva is igaz. Pláne ha lejárt a szerződése.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 12:47:14

"De az igazat megvallva, a pénz számomra sosem volt motivációs tényező."

Nyilván motiválhatta hogy milliókat is kereshet boxpromóterként, de szerintem ezzel a mondattal arra gondol, hogy már akkoriban is volt annyi pénze, hogy egyszerűbb befektetéssel vagy netán egy sima kamatozó bankszámlával is elmazsolázhatott volna élete végéig. Nem védeni akarom, mert az ellenfélválasztás az univerzumon belül nevetséges, de ez még mindig többre becsülendő, mint a mi Rácz Félixünk, aki egyébként magyar szinten tele van pénzzel, mint Nyikolaj tetűvel, mégis ott hagyott csapot-papot mikor jobb befektetést sejtett másban, ezzel bokszolók karrierjét tönkretéve.

» tibcsi   válasz erre
    2009-02-25 12:40:49

» The executioner
nálad a pont..!
"Ha a meccs finanszírozható lehetne, akkor összehoznánk neki. De van egy szint, ami Németországban jelenleg nem megvalósítható."-na ez az amit sosem tudok elfogadni az uninál. ez gusztustalan! nem finanszírozható? nehogy azt mondja hogy ez nem lenne egy óriási durranás németországban! bármelyik csarnokot meg lehetne vele tölteni és a tv és megfizetné. csak féltik sturmot! pedig ha kikapna lenne még bőven világbajnoka! az szép és jó hogy volt 1 darus, voltak klitschkóék és sok más világbajnok de kik ellen bokszoltak? és kik ellen boxol most a sok világbajnok? hol itt az álltala emlegetett színvonal? érdekes amerikában minden finanszírozható. itt is lehetnének jó címegyesítések klubbok közti nagy csaták de kohl ebben nem lát fantáziát. csak a semmitmondó hurka ellenfelek és ezálltal felfújt mérlegű világbajnokok. erre lehet büszke!

» undisputid   válasz erre
    2009-02-25 12:02:32

Szerintem Karesz a látványos stílusa miatt meg fogja kapni a nagyobb neveket is!

» Miseta Gábor Dániel   válasz erre
    2009-02-25 12:02:05

Azért a magyar szurkolóknak lenne még pár kérdésük!
Pl.:Ha már tönkretette Erdei karrierjét,akkor Kareszét is hasonlóan tervezi?
Sturmmal kapcsolatban pedig az igazat is megmondhatná...
(Miért félne a SAU,pár menet alatt kivégezné Abra Sturmot!)+
Neki rosszul esett a csalás ODLH ellen?Akkor legalább átélhette,hogy akik
Németbe jönnek,mit is érezhetnek a pontozásnál!
Poszwa-Teskohl kapcsolat meg olyan lesz,mint a Medvegyev-Putyin!

» The executioner   válasz erre
    2009-02-25 11:16:54

"De az igazat megvallva, a pénz számomra sosem volt motivációs tényező."

Huhhhhúúúúúúú, azért ez kicsit erős mondat az ő szájából...

    2009-02-25 11:07:29

Jó kis interjú. Kohl papa gondolt a jövőre, szerintem ügyesen csinálja a dolgokat. A megkérdőjelezhető ellenfélválasztás már egy másik kérdés.

» Hollywood   válasz erre
    2009-02-25 10:59:05
Ugrás az oldal tetejére