×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

id. Füzesy Zoltán interjú

0000-00-00 00:00:00 /

Hazánkban a profi ökölvívás egyik legismertebb és legelismertebb szakértője id. Füzesy Zoltán. A nagyközönség a 90-es években rendszeresen hallhatta a magyar HBO élő bokszközvetítései alatt mint szakértőt, az utóbbi években pedig a Sport televízió nézői találkozhatnak vele a bokszműsorok alatt. Áprilisi legelején egy délután, a Testnevelési Egyetemen Zoli bácsi irodájában ültünk le egy rendhagyó, és majdnem kötetlen beszélgetésre, ahol sok érdekességet megtudtunk, beszélgettünk a régi korok sztárjairól és a mostaniakról is, kedvencekről és még sok másról.

Zoli bácsi nemrégiben múlt 70 éves (a szerk. nevében ezúton is gratulálunk.), így adódik a kérdés, hogy hogyan érzi magát, és mivel foglalkozik jelenleg?
Jól érzem magam, úgy tudnám jellemezni, hogy nem érek rá rosszul lenni. Mindig van valami tennivaló, hol a Sport1-nél – arra fel kell készülni persze -, hol itt a TF-en. Most már csak 3 szinten tanítok, a 4 éves szakedzőit, a 2 éves középfokú edzőit,  és a nemzetközi edzőit, ami 3-3 hónapig tart kétszer egy évben. Ezeket csinálom itt, meg hát mindig jön valaki aki megkérdez valamit, szóval mondom, nem érek rá rosszul lenni. Jól érzem magam.

Hogyan szerette meg magát a profi ökölvívást, mi volt az a pillanat, amikor eldőlt, hogy ennek szenteli az életét?
Egy kép. Kosaras voltam valamikor, a VLUBSE második csapatában voltam tartalék. VLUBSE, azaz Vörös Logó Újpesti Bőrgyár SE.  Volt ott egy nálam idősebb kosaras, aki lehetett vagy 20 éves, én pedig 17-18 voltam. Egyszer behozott egy képes színes francia sportújságot, az volt a lap neve, hogy Mirage Sprint, amit én rögtön el is kezdtem venni. 1.60-ba került, akkoriban az nem volt kis pénz, de meg tudtam venni, és eleinte a jó kosárképek miatt vettem. Igen ám, de mindez 52-ben volt, amikor olyan bokszolók voltak mint Rocky Marciano, Sugar Ray Robinson, Willie Pep, Carmen Basilio szóval az egyik csúcskora volt az ökölvívásnak és lassan már nem a kosárképekért, hanem a bokszképekért szaladtam csütörtök esténként le az újságoshoz. Szóval így szerettem meg a bokszot.

Beszéljünk egy kicsit a rengeteg szervezetről.
Nat Fleischer a Ring Magazinban évtizedeken keresztül vezércikkezte, hogy legyen már egy szervezete a profi ökölvívásnak is, mert nem volt. És addig volt rend. Addig volt 8 súlycsoport és nem volt világszervezet, általában a Ring magazin ranglistáját vették mérvadónak, és az első 10 közül illett ellenfelet választania a világbajnoknak. Ugye 62-ben alakult meg az első a WBA, 63-ban a WBC, 82-ben az IBF és 88-ben a WBO, ma meg már a bőség zavarában szenvedünk. Az öreg Fleischer állandóan azt mondogatta, hogy mikor lesz már szervezet, mikor lesz már rend. Hát szerintem, most forog a sírjában. Szóval jelenleg 17 súlycsoport van és súlyonként van vagy 15 világbajnok. Most ki az igazi világbajnok? Ez így teljesen kaotikus és felesleges.

Örök vitatéma, hogy vajon mire mennének a régi bunyósok a maiak ellen.
Mindenütt fejlődés van, ez törvényszerű. Nem hiszem, hogy pont az ökölvívás lenne a kivétel.  Ez inkább nosztalgia. Ez nem mérhető, tehát nem konkrét adatokkal mérik a versenyzőket, mint az úszásban vagy az atlétikában.. Kedvenc időszakom az 50-es évek, legszebb éveimmel párosultak azok az ökölvívók, de Rocky Marciano a 178 centijével hol lenne a mai óriások között? Nem lenne esélye. És tudásban is. Igaz, hogy annyi negatívum van ma, rengeteget fognak, inkább taktikáznak, védekezésre koncentrálnak. Látványosabb volt az 50-es évek ökölvívása, végigütötték a meccset. Ma bebújnak kettős fedezékbe, és onnan szurkálnak, mint pl Ottke is csinálta. Hirtelen most ő jutott eszembe, de rengeteg ilyen van még. Szóval mindenképpen kell, hogy legyen fejlődés.

A jelenlegi 12 menetes vagy pedig a régebbi 15 menetes címmeccsek voltak a jobbak, érdekesebbek?
Egészségi okokból, és az ökölvívás megvédéséért vitték le 12 menetre a címmeccseket. Voltak szerencsétlen balesetek, de egészen biztosan nem a 15 menet volt az okuk, de el tudták hitetni, hogy most már 12 menet van csak, már semmi probléma nem lehet. Maguk a versenyzők tiltakoztak egyébként, mert rövidnek tartották a 12 menetet, hogy az alatt nem lehet biztosan eldönteni a meccset. De a boksztörténelem más lenne. Rocky Marciano a 12. menet végén vesztésre állt Joe Walcott ellen, és ha akkor 12 menet van, akkor nem nyeri meg a meccset. De aki 12 menetet végig tud bokszolni és képes arra felkészülni, az 15 menetre is fel tud.

Mi volt a legnagyobb boksszal kapcsolatos élménye?
Ali vs Frazier meccs megtekintése. Kaposváron voltam a gyerekkori jó barátomnál Valler Gabinál és ott néztük meg, mert csak az osztrák TV-n adták élőben, a magyar TV nem adta. Összekötöttük a kellemest a hasznossal, idogáltunk, egy nagyon kellemes élmény volt és egy óriási meccs. Minden idők egyik legnagyobb meccse. Ami a legkellemetlenebb riporteri élményem volt, az az amikor a 89-es moszkvai VB-n a saját fiam meccsét közvetítettem, és akkor azt hiszem kértem is a nézőket, hogy a riporternek drukkoljanak inkább, mint a versenyzőnek, mert most nem szívesen vagyok a magam helyében. Jobban izgultam, mint a srác.

Régebben olvastam valamelyik könyvében, hogy a Ring Magazin alapítójával Nat Felishcer-el levelezett valamikor. Hogy jött ez a kapcsolat, hogyan alakult ki?
Írtam neki valamiért és nagyon szívesen, mondhatnám postafordultával válaszolt. Többször is több mindent kérdeztem tőle, és küldött teljesen ingyen szakkönyveket, pl. Sonny Liston életét is ő tőle kaptam. Nagy bélyeggyűjtő volt, ráadásul az édesanyja magyar volt, budapesti. Úgy egyeztünk meg, hogy én befizetem és küldöm neki az összes magyar bélyeg sorozatot, a speciális különkiadásokat is, ő meg cserébe küldte mindig a Ring Magazinokat.

A három legjobb bunyós, és a három legjobb meccs?
Három legjobb meccs, az az Ali vs Frazier első találkozó, Hagler vs Leonard az nagyon nagy meccs volt, és Hagler vs Hearns. Ez utóbbi rövid meccs volt, de tartalmas. Három legjobb bokszolót azt nagyon nehéz mondani, és teljesen szubjektív, úgyhogy én inkább kedvenceket mondanék. Rocky Marciano volt a nagy kedvencem, Willie Pep a másik,  aki briliáns pehelysúlyú volt, eszméletlenül tudott bokszolni és akkor legyen egy mai is, bár nincs könnyű dolgom, mert rengeteg jó bokszoló van manapság is, de talán a Moralest szeretem a legjobban. Nem! A Hamed inkább. Fantasztikus volt, imádom a meccseit.

Két képzeletbeli, soha létre nem jöhető mérkőzésről kérdeznék, vajon mire mentek volna ezek a bokszolók egymás ellen. Legyen az első az egyik legpikánsabb párosítás, az Ali vs Tyson.
Tyson nagyon gyors volt, nagyon nagy ütőerővel és gyorsan védekezett törzsből elhajlással. Ali nem ütött akkorát, viszont jobb lábmunkája volt és magasabb volt Tysonnál. Nagyon nem könnyű, de inkább Alira tippelek.

Sugar Ray Robinson vs Sugar Ray Leonard nagyváltósúlyban?
A szívem Robinsonhoz húz, de inkább Leonard. Robinson a maga idejében a legnagyobb és kiemelkedő volt, de Leonard sokoldalúbb volt.

Egy pár mondatban ha beszélne a jelenlegi legjobb magyar profikról.
Én sajnálom a Kótait, mert szerintem agyon van edzve, és ugyanúgy Veres Laci az edzője, mint Matolcsinak. Az is olyan volt legutóbb, mint a mosott szar és ez akkor van, mikor túledzett valaki. Sajnos itt nem igaz az, hogy minél több annál jobb. Nagy János nagyon szimpatikus, mint ember, és mint bunyós is, és nagyon drukkolok majd neki most a világbajnoki meccsen. Erdei Zsolt itt volt tanítványom, de most szünetelteti, ráadásul annyi ideje, hogy újra kell kezdenie. Tulajdonképpen közelharcos, de tud váltani. Például amikor világbajnok lett, akkor azt azzal nyerte meg, hogy nem állt oda verekedni, hanem szinte le vívta a Gonzalest. Zsolt idegileg fárad el, egyszerűen nem bírja a hosszú meccseket. Nagyon összetett dolog az elfáradás, inkább idegi jellegű elfáradás az ami vele szokott történni. Biztosan nagyon jól fel van mindig készülve, de nem szereti a hosszú meccseket.

Rengetegen szeretik hazánkban a Klitschko testvéreket. Nagyon sok nagy nehézsúlyú bajnok karrierjét követte már végig, mi a véleménye az ukrán versenyzőkről?
Legnagyobb csalódásaim. Alkatilag ideálisak, de sajnos mereven, lecövekelve állnak, nehezen mozognak. Nem tudnak bujkálni, hajolgatni. Lennox Lewis a kesztyűjén keresztül verte szét, pedig vezetett pontozással a Klitschko, de a végére már annyira szétverte, hogy nem lehetett nem leléptetni. Szóval öngyilkosság ilyen egyenesen állni egy nehézsúlyúnak, mint ahogy ő tette. A kisebbik jól képzett, amit meg lehet tanulni ökölvívásban azt ő tudja. Fizikálisan nagyon jól felépített, inteligens, csak éppen nincs a bokszvér az ereiben.

Legvégül napjaink legjobbjáról Floyd Mayweatherről pár szó.
Egy csodálatos bokszoló. Õt is megemlíthettem volna az első három között. Mindig van a világon egy kimagaslóan zseniális bunyós, egy extraklasszis. Napjainkban ő az.


2006.04.03. - Kozi

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

A boksz nagy szerelmese és szakértője volt, nyugodjék békében!

    2016-03-21 15:33:30

Mikor olvasom a cikket olyan érzésem támad, mintha ott ültem volna én is, annyira közvetlen az interjú..:-)

» Alien    válasz erre
    2006-05-13 23:59:15

Amúgy imádja a Rock & Roll-t, de nem kicsit :). Nagyon szimpatikus ember, egy élmény volt vele beszélgetni.

Boniek,

Rájöttem szerencsére, de csak az utolsó pillanatban :)

    2006-05-12 15:10:38

Az elvakult Klicsko-drukkereket szerintem most nyakon öntötték egy vödör hideg vízzel. Nem baj. :))) Ez a 70 éves bácsi vagányabb, mint a mai 20 -évesek. :)) Amikor bemondta Hamed nevét, az olyan volt, mintha azt mondta volna, hogy imádja a Cult, meg Pink zenéjét.

» rubio    válasz erre
    2006-05-12 12:42:01

Az ilyen emberkéket csipem mint Zoli bácsi ki kell mondani a valósat nem pedig mindig kozmetikázni!

» Romeo    válasz erre
    2006-05-12 00:23:10

Kozi mester! Ez ott van a szeren! Ezek szerint rájöttél hogy működik a digitális diktafon :-)... Vagy fejből nyomod, mint Szegő András?

15 vs 12 menet. 12 menet a TV-k miatt lett annyi amennyi. Ezen nem kell sokat gondolkodni. Persze tudom, Deuk Koo Kim meg miegymás, de azért nem ártalmas az sem, hogy pont egy órás lett így a termék...

» Boniek    válasz erre
    2006-05-11 23:14:53

Király az interjú.
Az a legjobb, hogy Zoli bácsi lojális a bokszolókkal kapcsolatban. Mindenkiről van néhány jó szava. Imádom a Sport1-en is, naná...

» IMiKeT    válasz erre
    2006-05-11 22:32:00

Nem hiszem , hogy igy lenne Leibigab, de ettol kerek a vilag...

» Trinidad    válasz erre
    2006-05-11 22:10:00

Köszönjük az interjút! :)
Nagyon tetszik!!!
Jó egészséget Zoli bácsinak!

» Cyroo    válasz erre
    2006-05-11 22:04:53

Trinidad

"A kiutes is hamarabb johet amennyiben nagyobb a nyomas a masikon a rovidebb menetszam miatt..."

Hát ez kb. majdnem olyan, mintha azt mondanák valakire, hogy mégnagyobb a nyomás rajta, mert könnyebb ellenfelet kapott :-)))

» leibigab    válasz erre
    2006-05-11 21:47:46

Kiraly az oreg!Az igaz,hogy a Ringbol tanult meg angolul?

» marvel    válasz erre
    2006-05-11 21:37:46

Fixpontnak sok mindenben igaza van.
A kiutes is hamarabb johet amennyiben nagyobb a nyomas a masikon a rovidebb menetszam miatt...
Azert en Tysonra tettem volna a penzem Ali ellen 100-bol szazszor. ..

» Trinidad    válasz erre
    2006-05-11 21:11:02

ez tényleg nagyon 'cool' , máskor is lehetne ilyet!
olvasgattam volna még más témában is a véleményét, de a feltett kérdések is királyok voltak...

» maddog    válasz erre
    2006-05-11 16:01:02

Nagyon jó cikk! Zoli bácsi nagyon reálisan látja a dolgokat és ki is mondja amit más nem mert. Nekem is tetszik RON ötlete...

    2006-05-11 15:44:41

Én is ímádom az öreget, nagyon korrekt tud lenni, eyszer még az egyik OB-n bemutattak neki, csak civilben voltam ott, tehát nem is versenyzőként, rá két hónapra felhívtam telefonon hogy nem tudna-e segíteni nekem valamiben, kapásbol segített és még ő kérdezte hogy nem velem találkozott-e ? azon az OB-n pedig akkor látott először. Engem ez nagyon megfogott, mert legtöbször a "híres" emberek szarnak arra akit csak úgy bemutatnak nekik és másnap már arra sem emlékeznek hogy ki is volt az ipse. A cikk tényleg jó és a RON féle "Boksz - id. Füzesy Zoltán szemével" ötlet szerintem sem rossz.

» mojo68    válasz erre
    2006-05-11 15:11:59

fixpont

A te érved pedig ott bukik, hogy a kiütésre nem igazán lehet készülni. Ott vagy eljön a pillanat, vagy nem. Ha az ellenfeled figyelme pont a 11.-ben lankad egy pillanatra (erre sem te, sem ő nem készülhet) lehet, hogy pont akkor tudod befejezni a meccset. Ha 10 menet lett volna, akkor pedig ez esetben végig menne.
Ha csak az erőbeosztáson múlna, akkor talán igazad lehetne...
(pl. Rocky V Walcott. Ha 12 menet lett volna, akkor Rocky előbb kiütötte volna? Ha előbb kitudta volna ütni, akkor ki is ütötte volna már korábban...de nem tudta!)

A másik: Ilyen alapon akkor levihetnék a bajnoki meccseket 10, 8, 6 menetre is. (akkor annyira készülnének) Kialakult a 15 menet, ez sokáig tartotta magát majd egészségvédelem miatt levitték 12-re...most ez van. Meg kell állapodni valahol...

» leibigab    válasz erre
    2006-05-11 12:04:00

Persze a 10 menetes változat esetén is lennének, akik simán leadnának 2 menetet pihizésre...de még 8 menet esetén is. :) A hullámvölgy is akkor jön, amikor jön, nem feltétlenül várja meg a 11. menetet...

Ezek úgyis mindig adminisztratív döntések inkább, amit valami éppen népszerűnek, trendinek látszó érv mozgat, amit kikényszerít valahogy egy helyzet, amire muszály válaszolni adminisztratíve, mert van valami PR-nyomás...de valójában mindegy, hogy milyen trendi indoklást teszünk mögéjük, mert kellő türelemmel és gondossággal bármilyen állítás és annak az ellenkezője is levezethető logikusnak látszó módon ebben a témában...ha egyszercsak valahogy éppen bokszolók tömegei halnának meg a ringben a 11-12. menet alatt, akkor persze hamar kialakulna a trend, hogy a 10 menet az igazi tutiság, mindegy, hogy tényleg az lenne-e...

15 menetes eredményalakulás: fixpont, abban természetesen igazad van, hogy egy 15 menetre kiírt meccsnél van némi csúsztatás abban, hogy a 12. menet utáni pontozás alapján érvel az ember...de ettől valamennyire függetlenül az is igaz lehet, hogy sok régi meccs tényleg másként alakulhatott volna, ha csak 12 menetre vannak kiírva...nem feltétlenül a 12 menet utáni állás lett volna a végeredmény persze...de mégis más, mint ahogy 15 menetre kiírva alakult, mivel az ember kondíciója nem mindig igazodik a szigorú tervgazdálkodás előzetesen előírt mutatóihoz.

(De ez úgyis csak merengő gittrágás lehet, mivel ettől függetlenül persze soha nem lesz már 15 menet...hacsak sör-, csipsz- és inkontinenciabetét-gyártók nyomására nem lesznek egyszer 15x2 perces menetek mondjuk... :))

    2006-05-11 11:53:53

Jah, amugy a tobbiben egyetertek Zoliba\'.

» fixpont    válasz erre
    2006-05-11 11:29:02

Amugy szerintem meg a 12 menet is sok, 10 eleg lenne, a legtobb 12 menetes meccsem van 2 nezhetetlen menet, amikor pihiznek, vagy hullamvolgy vagy barmi mas ami miatt visszaesnek. Nagyon ritka a 12 elvezetes menetes meccs. Hala istennem, hogy mar nincs 15 menet.

» fixpont    válasz erre
    2006-05-11 11:27:50

Azokat az erveket, amelyek ugy szolnak, hogy a 12 menetes meccsek azert nem jok, mert lam a regi nagy meccseken is sok fordulat tortent a 13,14,15-ik, es ha azok 12 menetesek lettek volna mas lett volna az eredmeny, nevetsegesnek tartom, mert egyszeruen akkor annyira keszultek, lehet eleinte aki okosabb volt tartalekolt, a masik kifulladt, es kiutotte, vagy egyszeruen jobb eroben volt, ez semmit nem jelent, 12 menetre mashogy kell az erot beosztani, ha azok a meccsek 12 menetesek lettek volna de ugy, hogy mar elore arra keszulnek, teljesen mas taktikaval leptek volna fel. Hagyjuk mar ezeket a 15 meg 12 osszehasonlitasokat meg ezeket a buta peldakat.

» fixpont    válasz erre
    2006-05-11 11:21:41

Anno egyszer Wladimir Klitschko-ról azt mondta, hogy (DaVarryll Williamson elleni meccs alatt) sosem lesz a kicsi Klitschko-ból világbajnok. Erre tessék. He-he. De amúgy sok igazágot mondott és tényleg Ali, Tyson, Mayweather.. a legjobbak!!!!!!!!

» pacific    válasz erre
    2006-05-11 11:16:52

Van szerencsém személyesen ismerni. Nagyon kedves ember. Az interjú király. És tényleg meg lehetne kérdezni különböző témákban, vagy akár egy havi cikk, mondjuk Boksz - id. Füzesy Zoltán szemével vagy vmi hasonló címe lehetne.

    2006-05-11 09:46:55

Már nem csak Romsy húzza le Klicskoékat... ;p Egyébként amit az ukránok védekezéséről mondott Zoli bácsi, az sajnos helytálló, ha törzsből jobban hajolgatnának, talán Wlad sem padlózott volna ennyiszer karrierje során. Ja, maga az interjú korrekt, riszpekt! :)

» loop80    válasz erre
    2006-05-11 09:27:01

...és szerintem mennyi mindent tudna még mesélni... akár havonta lehetne egy cikk vele, adott témákban, stb.

» alain    válasz erre
    2006-05-11 09:20:05

Nagggggyon jó ez az interjú!!!

» Bosco    válasz erre
    2006-05-11 08:16:25

Tényleg király az öreg!

» kovban    válasz erre
    2006-05-11 08:09:37

Hát ez nagyon komoly!
Mindig is bírtam az öreget, sztem az egyik legnagyobb lexikon, és én imádom a sztorizását is. És megmondja a frankót is! :
"Én sajnálom a Kótait, mert szerintem agyon van edzve, és ugyanúgy Veres Laci az edzője, mint Matolcsinak. Az is olyan volt legutóbb, mint a mosott szar..."
így kell ezt! viva Zoli bácsi!!!

» menyus    válasz erre
    2006-05-11 08:01:17

Zseniális interjú!!! Nagyon tetszik.

» Hollywood    válasz erre
    2006-05-11 07:41:57
Ugrás az oldal tetejére