Forma-1, a Fapados Cirkusz (3. topik)

Minden ami nem az oldallal és nem a profi ökölvívással kapcsolatos.
BUTTON_POST_REPLY
dp
P4P
HozzászólásokCOLON 1237
CsatlakozottCOLON 2004-05-08 20:32:46
Tartózkodási helyCOLON Nyíregyháza
CONTACTCOLON

Hozzászólás Szerző: dp »

Szerintem szükséges a költségcsökkentés, mert ahogy ez a válság is rámutatott, elég egy kis gazdasági megingás és az F1 is bajba kerülhet.
Viszont az egyenmotorokkal nem értek egyet.
Mindig is az F1 lénye volt a fejlesztés amit később az utcai autókba lehet átültetni (szervókormány, aktív felfüggesztés, elektronikus gázpedál, a turbó finomítása, kis lökettérfogatból kihozni a maximumot).
A KERS egyértelműen jó irány, de régen szerintem azért született több érdekes megoldás mert a szabálykönyv helyet hagyott a többféle értelmezésnek.

A Honda sorsára viszont kíváncsi vagyok - Button és Brawn érdekes módon kitart...
grabanc
Hall of Fame
HozzászólásokCOLON 3065
CsatlakozottCOLON 2007-04-15 09:36:52
Tartózkodási helyCOLON Budapest

Hozzászólás Szerző: grabanc »

http://pitlane.hu/felhasznalo/PalastJOE ... isnak-allt

Nem mondom, hogy egy Lemieux vagy Jagr...de nem is rossz... :D
"A valóság olyan illúzió, amelyet az alkohol tartós megvonása idéz elő" :P
Avatar
PTM
PKSZ Assistant Team
HozzászólásokCOLON 1779
CsatlakozottCOLON 1970-01-01 02:00:00
Tartózkodási helyCOLON Fehér sarok
CONTACTCOLON

Forma-1, a Fapados Cirkusz (3. topik)

Hozzászólás Szerző: PTM »

Megszületett a Forma-1 költségcsökkentő programja

Forrás: F1Hirek.Hu

A Nemzetközi Automobil-szövetség Motorsport Világtanácsa pénteken Monacóban ülésezett, és több más széria mellett a Forma-1 jövőjét érintő kérdésekben is döntéseket hozott. A csapatok jövőre akár 30 százalékkal többet takaríthatnak meg, mint idén.

A Forma-1-ben napjainkban a költségcsökkentés a legégetőbb probléma, hiszen egy hete a Honda az anyagi nehézségekre hivatkozva visszalépett a jövőbeni szerepléstől, és egyébként is az egekbe szöktek a sorozat költségei.

A Motorsport Világtanács (WMSC) pénteki döntéseit három részre lehet osztani: a 2009-től és a 2010-től bevezetendőkre, valamint a távlati tervekre.

2009: 3 verseny/motor, csak a Renault fejleszthet, kisebb csapatlétszám

A motorok élettartamát a 2009-es szezonban növelniük kell a csapatoknak, egy pilóta egy idényben legfeljebb 8 erőforrást használhat el a versenyhétvégéken, a csapat pedig további négyet tehet az autókba a teszteken (éves szinte egy istálló maximum 20 motort használhat el). A november 5-én megszavazott szabály, miszerint jövőre egy motornak három versenyhétvégét kell teljesítenie, érintetlen maradt. A várakozások szerint a független istállók motorköltsége jövőre fele lesz az ideinek.

A motorok fordulatszámát 18.000-ben maximalizálták. Az erőforrásokat év közben továbbra sem fejleszthetik a csapatok, csak a szelepeket és az injektort szabályozhatják idény közben is.

A csapatok egyhangúlag elfogadták ugyanakkor azt is, hogy a Renault elvégezhet néhány fejlesztést a 2009-re szánt motorjain. Ezt a franciák azért kérvényezték, mert míg ők szó szerint értelmezték a fejlesztések befagyasztását, addig a riválisok - kihasználva a kiskapukat - elvégeztek néhány módosítást saját motorjukon.

Jövő évtől komoly tesztkorlátozás is életbe lép, a szezon közben ugyanis nem tesztelhetnek a csapatok, kivételt képeznek ez alól a versenyhétvégék programjában szereplő szabadedzések, azokon ugyanis lehetőséget kapnak az istállók a különböző fejlesztések kipróbálására.

A WMSC a szélcsatornák működésének korlátozását is előírta, így azokban 2009. január 1-jétől az élethű autók maximum 60 százalékos modelljét lehet tesztelni (tehát például az 1:1-es méretarányú modellek nem kerülhetnek be a szélcsatornába), és az elvégzett tesztek alkalmával 50 méter per másodpercnél (180 km/h) nem generálhatnak nagyobb sebességet. Mindemellett a csapatoknak meg kell egyezniük egy olyan formában is, amely egyensúlyba hozza a szélcsatornákon alapuló kutatást a CFD-kutatással (áramlástani numerikus szimulációs módszerek). Ezt az ajánlást majd az FIA elé kell terjeszteni elfogadásra. A helyi jogszabályokkal összhangban továbbá az istállóknak évente hat hétig szüneteltetniük kell a gyárban folyó tevékenységeket.

A csapatoknak a munkaerőt is csökkenteniük kell a versenyhétvégéken, mégpedig úgy, hogy azonnal meg kell osztaniuk az információkat a gumikról és az üzemanyagról, így nem lesz szükség "kémek" alkalmazására, akik eddig a riválisokról próbáltak meg minél több adatot begyűjteni.

A monacói ülésen arról is egyeztettek, hogy milyen módon tegyék látványosabbá a versenyhétvégéket. Erre vonatkozóan is számos új ötlet merült fel, ilyen volt például a kvalifikáció menetének megváltoztatása, illetve az éremrendszer bevezetése is. A WMSC tagjai azonban úgy döntöttek, hogy ezekről a kérdésekről közvélemény-kutatást kell végezni, majd az eredmények kiértékelése után kell a megfelelő ajánlásokat az FIA elé terjeszteni.

Az FIA úgy becsüli, hogy a 2009-es szezonra elfogadott változtatásoknak köszönhetően a gyártók 2008-hoz képest a költségvetésük 30 százalékát takaríthatják meg, míg a független istállók még ennél is többet spórolhatnak.

2010: nem lesz tankolás a futamokon, eltűnik a kerékmelegítő, egységes váltó

2010-től a független csapatok számára évente kevesebb, mint 5 millió euróért kell motorokat biztosítani. Az erőforrásokat egy külső, független szállító vagy pedig a sorozatban érdekelt valamelyik nagy gyártó szállíthatja a "kicsiknek". A motorok 2010 és 2012 között ugyanazon szabványnak megfelelően készülnek majd, vagyis az idények közt nem lesznek fejlesztések. 2010-től az esélyegyenlőség fokozása érdekében a csapatok egységes váltót használnak majd.

A csapatoknak a kasztnik terén is kisebb lesz a mozgásterük. Néhány karosszéria-elemet egységesítenek, a túl drágának ítélt anyagok helyett pedig olcsóbbat kell használni. Olyan területek is lesznek, amelyeket egyáltalán nem fejleszthetnek a csapatok.

2010-től tilos lesz a gumimelegítő paplanok alkalmazása, az abroncsokat csak pusztakézzel lehet majd megtisztítani, a csapatoknak pedig egységes telemetriát és a bokszban központi rádiórendszert kell majd használniuk.

Nagy meglepetésre jövőre láthatunk utoljára verseny alatti tankolást, 2010-től ugyanis ezeket is betiltják majd. Ez értelemszerűen újabb lépéseket von majd maga után, hiszen egy tank benzinnel nem lehet teljesíteni a jelenlegi versenytávot. A részleteket itt is később dolgozzák majd ki.

A 2010-es szezontól további korlátozásokat vezetnek be a gyárak tevékenységeiben, így többek között további megszorítások lesznek az aerodinamikai kutatások terén is.

Távlati tervek: az FIA ragaszkodik a KERS-hez

Az FIA és a FOTA közösen megvizsgálja annak lehetőségét, hogy 2013-tól hogyan lehetne egy energia-hatékonyabb hajtásláncot bevezetni a sorozatban. Ennek egyik legfőbb eleme a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) lehet, amely már 2009-től megjelenik a sorozatban, de még nem lesz kötelező a csapatok számára. Az FIA egy egységes KERS-rendszert szeretne az istállók rendelkezésére bocsátani.

A határozatok természetesen a 2009-re és 2010-re vonatkozó sport- és technikai szabályzatba is bekerülnek majd.

1. 2009. március 29. - Ausztrál Nagydíj
2. 2009. április 5. - Maláj Nagydíj
3. 2009. április 19. - Bahrein Nagydíj
4. 2009. május 10. - Spanyol Nagydíj
5. 2009. május 24. - Monacói Nagydíj
6. 2009. június 7. - Török Nagydíj
7. 2009. június 21. - Brit Nagydíj
8. 2009. június 28. - Francia Nagydíj (ha minden igaz, elmarad)
9. 2009. július 12. - Német Nagydíj
10. 2009. július 26. - Magyar Nagydíj
11. 2009. augusztus 23. - Európa Nagydíj
12. 2009. augusztus 30. - Belga Nagydíj
13. 2009. szeptember 13. - Olasz Nagydíj
14. 2009. szeptember 27. - Szingapúri Nagydíj
15. 2009. október 11. - Japán Nagydíj
16. 2009. október 18. - Kínai Nagydíj
17. 2009. november 1. - Brazil Nagydíj
18. 2009. november 15. - Abu Dzabi Nagydíj
Baráti jobbhoroggal: tanárúr
--
A "tanárúr" gúnynév WNB és dp sporttársaktól származik (c)2005
BUTTON_POST_REPLY