×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

UFC vs. Boxing 2011: A számok tükrében

2012-02-26 11:33:45 /

Az UFC növekvő népszerűsége miatt, elkerülhetetlenné vált az utóbbi években a profi ökölvívással való összehasonlítása. Mindkét sportág fejlődik, változik a maga módján, és folyamatosan hatással van egymásra. De jelenleg melyik a népszerűbb sport a rajongók körében, egy mma vagy profiboksz gála az, amit szívesebben néznek a tv nézők a tengerentúlon?  Ezeket a kérdésköröket szeretnénk megválaszolni némi történeti áttekintővel és a tavalyi év hivatalos statisztikai adataival!




Az UFC felemelkedése

2001-ben az UFC anyavállalata (SEG), a teljes csődöt és összeomlást meggátolva eladta a szervezetet a ZUFFA társaságnak. A Station Casino vezetői Frank és Lorenzo Fertitta és üzleti partnerük Dana White (az UFC jelenlegi elnöke) lett az új tulajdonos. Az új vezetés első gálája az UFC 30 volt, ami után hamarosan újra visszatértek a korábbi PPV (külön előfizetéses) rendszerben közvetített eseményekhez. Az elődjénél lényegesen profibb csapat a nehézségek ellenére is komoly perspektívát látott a ketrecharc szélesebb körben való megismertetésében és népszerűsítésében, ennek ellenére még sem úgy ment kezdetben a szekér, ahogy tervezték. A nagyon alacsony (néhány tízezres) előfizetői számok, arra sarkallták az anyavállalatot, hogy valami újat hozzanak létre, hogy azzal is az UFC felé irányítsák a tv nézők figyelmét. A Zuffa egy „The Ultimate Fighter” c. reality showt indított, amelynek keretein belül fiatal tehetséges harcosok mérettették meg magukat, egyenes kieséses rendszerben. A győztest a szakmai elismerés mellett egy több meccses UFC szerződés is várta. Nem meglepő, hogy az újdonság erejével ható sorozat, nagy érdeklődésre tett szert, és a showban feltűnő harcosok is maximálisan elszántan és éhesen várták az egymás elleni ütközeteket. A fináléba bejutó Forrest Griffin (későbbi UFC bajnok) és Stephen Bonnar a szervezet történek egyik legjobb csatáját hozta, ami elindította az újbóli sikerek és fejlődés útján az UFC-t. A korábbi 40-50,000 PPV eladás helyett, 1,5 év után az UFC 66.: Lidell vs. Ortiz visszavágó több mint 1 millió PPV eladási számot generált. A szakértők ezt egyedüli esetnek, és a szervezet csúcspontjának gondolták, amelyet soha nem lehet majd megismételni. Ekkor még senki nem sejtette a pankrátor fenegyerek, Brock Lesnar leigazolását, akivel egyidejűleg rengetek új rajongó és egyben potenciális előfizető is érkezett, ami nagyban hozzájárult a sportág mainstreamebbé válásához.

2011-ben közel 30%-al csökkent az előfizetők száma az előző évhez képest

A 2006-os év volt az igazi fordulópont az UFC számára, a mértéktelen anyagi ráfordításokat, kiadásokat már bőven meghaladták a bevételek, az előző évek viszontagsága után igazi sikertörténet kezdődött, ami a mai napig is tart. Az mma-t önmagával azonosító szervezetnek a dominanciája maga alá gyűrte még az ökölvívást is. Az évente 10-15 külön előfizetéses gála egytől-egyig nyereséges, több százezer előfizetővel, ami mellett szabadon elérhető, az előfizetést ösztönző néhány felvezető mérkőzés is a programból. A PPV gálák mellett, folyamatosan jelen van a korábban említett „The Ultimate Fighter” c. reality show és néhány szabadon elérhető gála is.
Ennek ellenére a tavalyi év még is több döccenővel és előre nem látható változással indult. Az önmagát egyre-inkább kinőni látszó óriás számára szükségessé vált a konkurencia bekebelezése, a harcosok számának növelése és új súlycsoportok bevezetése. A korábban megvásárolt, de 2010 végéig fix tv-s szerződéssel rendelkező WEC (World Extreme Cagefighting) nevű szövetség bunyósainak nagy része átkerült az UFC-be, és a 2 plusz súlykategória (harmat – és pehelysúly) bajnokai címvédőként debütálhattak az újonnan bevezetésre került súlycsoportokban. A korábbi 5 divízió helyett, jelenleg 7 található, ill. 2012 második felére 8-ra bővül a légsúly bevezetésével. A WEC beolvasztásával nem ért véget a terjeszkedés, 2011 tavaszán robbant a bomba a - Showtime szerződéssel megtámogatott és az utóbbi években valódi sztárokat is foglalkoztató - Strikeforce anyagi nehézségekre hivatkozva eladta a teljes vállalatot a Zuffa tulajdonosainak. A Strikeforce-t 2014-ig szerződés köti a Showtime csatornához és elvileg addig önálló szervezetként működik tovább, ennek ellenére látványosan szállingóznak át a bunyósok az UFC-be.

        

A közönség számára kevésbé érdekes alsóbb súlycsoportok bevezetése, a kiöregedő, visszavonuló sztárok hiánya és a feltűnően sok elmaradt mérkőzés is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a 2010-es évhez képest közel 30%-al csökkent az előfizetések száma, ami egyben az elmúlt 6 év leggyengébb éves átlagának tekinthető. De mielőtt az mma-t nem kedvelő ökölvívó rajongók elégedetten csettintve hátradőlnének és a lassan múló halál jeleit vélnék felfedezni, fontos megemlíteni a tavalyi év legjelentősebb eseményét, ami az elkövetkező évekre pont ennek az ellenkezőjét vetíti előre.
A Zuffa ugyanis történelmi jelentőségű tettet hajtott végre, az év végére lejárt több éves sikeres Spike tv-s szerződését egy 7 éves FOX házasságra cserélte.
Felmerülhet a kérdés az olvasókban, hogy miért történelmi momentum ez az új tv szerződés, miért, jobb, jövedelmezőbb, mint a korábbi kontraktusuk?
Míg a Spike tv az HBO, Showtime csatornákhoz hasonló nézettségű, csomagban rendelhető, prémium tv adó, (ami korlátolt mennyiségű háztartásban van jelen) addig a FOX egy ingyenes szórású csatorna, és ami a legfontosabb teljes országos lefedettséggel rendelkezik. Ami eddig 1,5-2 milliós nézettséget hozott most optimális kb. 6-8 millió, de kirívó esetekben akár 10 millió feletti nézőszámot is generálhat, márpedig ez óriási különbség. A csatorna továbbá olyan sportok közvetítési jogáért is felel, mint pl. az NBA, NFL, és NHL, ami arra enged következteti, tudják mibe vágtak a fejszéjüket, mikor egy új, dinamikusan fejlődő sportág legfontosabb képviselőjével, az UFC-vel szerződtek. A 7 éves kontraktus évi 7-8 rendezvény közvetítéséről szól, ami mellett az eddig megszokott PPV konstrukcióban sugárzott műsorok is megmaradnak, ezzel együtt átlagosan havi 3 nagyszabású UFC gála várható. November 12-én került megrendezésre az első UFC on FOX elnevezésű program amolyan kísérleti adásként, ahol kizárólag a főmérkőzést közvetítették, egy hosszú felvezetést követően. A legfrissebb, hivatalosnak tekinthető adatok szerint 8,8 millió néző tekintette meg a várakozásokat mélyen alulmúló összecsapást. Ez a kevert harcművészetek területén rekordszámnak tekinthető (korábban a CBS közvetítésében megrendezett Kimbo Slice-James Thompson volt a rekordtartó 6,51 millió nézővel).
Bátran kijelenthetjük, hogy a visszaesés ellenére is nagyon jó úton halad az UFC, hogy a Fox segítségével, a rétegsportok halmazából az igazi mainstream sportágak mellé kerüljön!
 
         

A profi ökölvívás viszont a 17 súlycsoport és 4 nagy világszervezet ellenére is váláságban van. Elmúltak azok az idők, amikor nemcsak 2-3 olyan bunyós létezett, akiket a sportág iránt elkötelezett rajongókon kívül a nagyközönség is figyelt. A világszervezetek ténykedése sokszor megkérdőjelezhető, nem ritka hogy egy adott szövetség egy súlycsoportban akár 3 bajnokot is jegyez. Az „interim/silver/regular/super championok”, az európai és a tengerentúli ökölvívó szcéna közötti szakadék, a rengeteg bírói csalás nem a sportág felemelkedését és új aranykorát vetíti előre! Míg az UFC 2011-ben 16 PPV gálát hozott tető alá, addig ugyan ilyen rendszerben ökölvívást az HBO és Showtime csatornák együtt is csak hetet közvetítettek. Két gála esetében nem hozták nyilvánosságra az előfizetések számát, ami veszteséges vagy nullszaldós rendezvényekre utal.
Áprilisban a visszatérő Erik Morales csapott össze, a súlycsoport egyik legkeményebb, legnagyobb ütőerejű harcosával, az argentin Marcos Maidanával, a tét a WBA interim kisváltósúlyú bajnoki címe volt. A szakértők előzetesen egy sima, lefutott mérkőzésnek látták, a kiöregedő mexikói sikerében senki nem hitt, ami nagyban befolyásolta azt, hogy csak kevesek fizettek elő, hogy élőben láthassák a találkozót.
A másik ilyen eseményen a másodvirágzását élő bokszmatuzsálem Bernard Hopkins vívta a főmérkőzést a fiatal, technikás Chad Dawson ellen. Az Executioner becenevű bunyós, a Jean Pascal elleni második mérkőzésének köszönhette, hogy újra PPV gálára nevezték. 46 évesen és 4 hónaposan minden idők legkorosabb ökölvívó világbajnoka lett, amivel megdöntötte George Foreman rekordját. A kanadai elleni visszavágóját 1,840,000 néző tekintette meg élőben az HBO-n, ami az ezt megelőző két év egyik legmagasabb nézettségű – szabadon elérhető- bokszközvetítése volt a csatornán. A Dawson elleni mérkőzés viszont óriási bukás, ha igazak a néhány tízezres előfizetői számok.
Pedig a jó ökölvívásra, mindenütt nagy igény lenne, nem véletlen hogy Manny Pacquiao vagy Floyd Mayweather fémjelezte bokszgálák előfizetési számait 2011-ben meg sem közelítették még a legütősebb UFC rendezvények sem!
A hírek szerint a két P4P éllovas már csak néhány mérkőzést vállal és mindketten szögre akasztják kesztyűiket. Márpedig ha visszavonulnak, óriási űrt hagynak majd maguk után, amit csak nagyon nehezen tudnak majd más bunyósok betölteni…

         
 
Cola, Hamburger, Megalománia

A valóságshowk és a sztárcsináló műsorok világában, nem könnyű profi ökölvívónak vagy mma harcosnak lenni és ez a tengerentúlon hatványozottan igaz. Önmagában a tehetség nem elég, a megalomániában szenvedő közönség valami különlegesre, nem megszokottra vágyik, talán szuperhősökre, vagy ellenségképre, de valamiért ezeket legkönnyebben a nehézsúlyú bunyósokban látják, De mi van akkor, ha ilyen súlycsoport nem létezik?
Márpedig az ökölvívásban ez a divízió csak papíron és a szakértők között téma, jó ideje nem közvetít egyik jelentős tv csatorna sem nehézsúlyú főmérkőzést ez Egyesült Államokban. A hosszú évek óta tartó Klitschko-testvérek dominanciája, a fiatal ex-szovjet tagállamokból nevelkedett kihívók és a kiöregedett amerikai bunyósok mérkőzései érdektelenséget váltanak ki az amerikai közönségből, annak ellenére, hogy Európában milliók követik a mérkőzéseiket. Ezek tükrében, mi indokolná azt, hogy a fiatal nehézsúlyúnak számító, jó mozgású, színes bőrű afro-amerikai srácok ne a kosárlabdát, és amerikai futballt válasszák, ha az ökölvívás nem garantálja számukra a megélhetést. Márpedig ahhoz, hogy egy újabb Muhammad Ali vagy Mike Tyson szülessen, szükség van jóval több fiatal, nehézsúlyú ökölvívóra.
Az UFC esetében ezt hamar felismerték, és rájöttek arra, ha nincs kiemelkedő képességű, vagy az átlagosnál karizmatikusabb alakja a királykategóriának, akkor szép lassan a többi súlycsoport is érdektelenné válhat. Korábban ezt a szerepet - a naturálisan félnehézsúlyú - Randy Couture töltötte be. A szimpatikus megjelenésű Couture, egy átlagos fizimiskájú, kopaszodó ex-katona, akivel könnyen azonosult a nézőközönség, ő lett az új „Captain America”.  De mindenki felett eljár az idő, és a közönség is vérfrissítésre vágyik, így került a képbe Brock Lesnar. A WWE pankrátora, az igazi rosszfiú szerepet töltötte be, a jelleme mellé pedig egy közel 130 kg-os szteroid bomba társult. Villámkarrier az övé, már a harmadik UFC mérkőzésén a nehézsúlyú bajnoki címért mehetett az említett Randy Couture ellen. A Show biznisz pedig már csak ilyen, óriási érdeklődés, és hatalmas PPV számok követték Lesnar megjelenését, a szakma viszont sosem fogadta el igazán, de ahogy a Colát és Hamburgert is tömegek fogyasztják, ki ne lenne kíváncsi a küzdősport világában is egy kreált szörnyetegre?

         

Pozitív események a jövőben az ökölvívásra nézve:

- Az NBC-Universal tulajdonában lévő Versus tv csatorna, az idei évtől megújulva NBC Sports Network néven működik tovább, egyik fő profilja az ökölvívás lesz, első lépésként kizárólagos szerződést kötöttek a Kathy Duva vezetésű Main Events promocióval.
- Az UFC-FOX házasságot követően szerződés nélkül maradt Spike tv nem szeretné hanyagolni a küzdősportokat, ezért jó esély van rá, hogy megállapodik Bob Arummal a jövőbeli Top Rank gálák közvetítési jogáról.
- Ha az elkövetkező években az UFC beváltja a hozzá fűzött reményeket és magas nézettségi adatokat hoznak a FOX számára, akkor elképzelhető, hogy a többi nagy, ingyenes szórású tv csatorna valamelyike (ABC, CBS, NBC) ennek hatására konkurenciát próbál kreálni. Az egyik alternatíva éppen az ökölvívás lehet az mma-val szemben. Oscar De La Hoya szerint könnyen visszakerülhetnek a bokszmérkőzések is a zárt, prémium adókról a 4 nagy csatorna valamelyikére, amivel megsokszorozódna a nézettsége a mérkőzéseknek, és nagy tömegekhez, az átlag tv nézőkhöz is eljutnának az összecsapások.




2012-02-16 Négyessy Richárd

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Egyelőre nem hozzák a nézőszámokat, amiket vártak, de mindenképpen pozitív irányban haladnak, meglátjuk, mi lészen ebből a jövőben!

» Beast_Pete   válasz erre
    2012-03-31 14:05:49

@bpjotruska: Szerintem meg a bokszfanok imádják ezt mutogatni ha mma vs bokszról van szó!;-)

» Miskolci   válasz erre
    2012-02-29 16:34:59

@Slajos: Talan azert, mert egy nagy egyuteses KO-t jobban megjegyez az ember, mint valami foldon fetrengos lekopogast ;-)

» bpjotruska   válasz erre
    2012-02-28 18:39:26

@bpjotruska: Ez vajon miért nem jut eszedbe? :D
http://www.youtube.com/watch?v...

» Slajos   válasz erre
    2012-02-28 14:48:04

Tudom, hogy lehetne nepszerubbe es latvanyosabba tenni a profi okolvivast. Buntetnem azt amit a legjobban utalok (es szerintem ezzel messze nem vagyok egyedul) a boxmerkozeseken, a fogast!
Buntetni kene az ellenfel direkt lefogasat, ugyanis a sok fogas az amely a legtobb esetben unalmassa teszi az adott merkozest. Minden harmadik legogas utan 1 pont levonasaval buntetnem az okolvivot. Szerintem nagyon sok meccs maskent alakult volna a multban es maga a profi okolvivas joval izgalmasabb es "tisztabb" lenne. A fogasnak nincs keresnivaloja az okolvivasban!
A leglatvanyosabb es legemlekezetesebb boxmeccsek es nagy harcok nagyon keves fogast tartalmaztak, mert a ket sportolo kemenyen odaallt harcolni egymassal es nem tordelte piszkos, sunyi harcmodorral a merkozest.

» Slajos   válasz erre
    2012-02-28 14:34:24

@prince: Igen, az ilyenek miatt esik a boksz népszerűsége az UFC-vel szemben.
Az MMA-ban nincsenek olyan bajnokok, mint Chavez, vagy Brahmer, hanenm ilyen szempontból tisztább.
Nincs Arum, meg hsonló promóterek akik csak ártanak a profi ökölvívásnak.
Ott is tudatosan építik fel a bunyósokat, de nincs, az Universumra annyira jellemző parsztakítás, a nevetséges világbajnokokkal.
Így az UFC-ben 1-2 vereség teljesen normális, nem teszi végleg tönkre valakinek a kerrierjét.

Nekem a boksz sokkal közelebb áll a szívemhez, de ilyen szempontból a K1 és MMA sokkal komolyabb.

» Dr Evil   válasz erre
    2012-02-28 08:47:31

Amerikai források szerint a Showtime televízió április 14-én rendezte volna meg az Erdei Zsolt vs. Jean Pascal félnehézsúlyú mérkőzést, de a tárgyalások megakadtak, mert a két bokszoló menedzsmentje keveselte a felajánlott fellépti díjat. NA!! Erről beszéltem!! A sok élvhajhász ember,akik tönkrete(szik)tték a profi bunyót!!!!

» prince   válasz erre
    2012-02-28 00:06:55

@Irbisz: Ott a pont nálad!! Ez a sok baromság,interim bajnok,szuper,igazi,p..söm öccse,meg még kitudja mennyifajta világbajnok!! Nevetséges! Meg ezek a szervezetek!! U.D.l.L.J.A., S.L.R.T.U.P.O.C meg ilyen rakás s..rok! Nevetséges!! Az mma-ban az a legnagyobbak dicsősége hogy kiálljanak,és legyőzzék a másik nagy sztárt!! Nem befosva elkerülni a másikat!!!

» prince   válasz erre
    2012-02-28 00:03:19

Jó a cikk nagyon, Ricsi!

Irbisszel nagyban egyetértek, a sorozatos csalások, félrepontozások, a félős ellenfélválasztás következtében még tovább fog esni a boksz népszerűsége. A hétvégi UFC144 ismét nagyon izgalmas mérkőzéseket hozott, és egy pillanatra se gondolta egyik bíró bármelyik menetet odaadni az élő legendának számító Rampage-nek, mert most tényleg szarul teljesített (nem kizárt, hogy már kezd kiöregedni, de egyszerűen nem tudta hozni, amit elvártunk tőle).

Sokkal izgalmasabbak ezen gálák, és sokkal hitelesebben adják el ezeket a kőkemény harcosokat, nagyon szépen fel tudják vezetni, hogy ki milyen kemény, kiüthetetlen, milyen birkozó, jitsu vagy egyéb háttérrel rendelkezik... na meg persze a hop-kop: One Punch Knock Out Power (együtéses kiütés erő), többekre is rámondják, és persze a néző el is hiszi, mert annyira jó a körítés, jók a bevágások, az effektek. Továbbá a tizen-huszonéves korosztályt is nagyon jól megfogják ezzel a cyber feelinggel, ahogy fel - és bevonulnak a bunyósok, a statisztikákat és bevágásokat látjuk róluk... mint egy számítógépes játékban.

Ilyen jelenleg a bokszban nincsen. A Klitschko gálákon látni hasonlókat, de még azok is elmaradnak a UFC-től ilyen téren. Egyszerűen sokkal hitelesebb az MMA, mint a boksz, és a UFC, mint a WBC/WBA/IBF/WBO/stb bokszszervezetek, a show is nagyobb. Amíg így van, addig az lesz a tendencia, hogy egyre többen nézik majd az MMA gálákat, és egyre kevesebben a bokszot.

» Beast_Pete   válasz erre
    2012-02-27 23:40:09

@kovacsik: Boxban valoszinu, hogy nagy aranyban a boxolok nyernenek. Teljesen ma szabalyok, technikak, utesfajtak stb...! En 8 evig thai boxoltam, mielott boxra valtottam es ra kellett jonnom, mennyire nem tudok utni...! Most, 2 ev utan kivegezne egy thai boxos, de par eve valoszinu, hogy en lettem volna egy boxolo vegzete...

» zolimt   válasz erre
    2012-02-27 23:11:54

Szuperjó cikk. Totál nem voltam képbe az UFC-s dolgokkal, így nagyon élvezetes volt olvasni. Köszönjük Ricsi!

» Hollywood   válasz erre
    2012-02-27 23:04:43

zolimt:
igaz,mma szabályrendszerre gondoltam(mertbpjotruska linkje is arról szólt)

» kovacsik   válasz erre
    2012-02-27 22:59:56

@kovacsik: "természetesen 10ből 9szer mma-s győzne"


nem mindegy, milyen szabalyrendszerben...

» zolimt   válasz erre
    2012-02-27 21:26:43

@kovacsik: "természetesen 10ből 9szer mma-s győzne."

Egy mudzsaheddin meg mindkettőt kilőné RPG-vel...

    2012-02-27 20:57:28

jó cikk!
addig kontárkodnak boxban a menedzsrek,míg idáig jutottak..
egy ilyen helyzeti előnnyel induló sportot(box a történelme-népszerűsége miatt),végül beéri egy 15 éve kezdő(persze tv-ről beszélek) sport.

a durva az, h hiába produkál már hasonlóan az mma mint box, fizuk nagyságrenddel alatta vannak.
különösen igaz ez ufc-re.
egy Fedor max fizuja eddig 1,5M usd volt(1szer életében,természetesen nem ufc-ben)aztán micsoda háttere van...

bpjotruska: természetesen 10ből 9szer mma-s győzne.

» kovacsik   válasz erre
    2012-02-27 20:14:33

Nem tudom..de én egyszerűen be hányok a mma-tol nekem egy visszataszító undorító értelmetlen sport!

» kilcsko   válasz erre
    2012-02-27 19:46:36

Jo alapos cikk, de nekem a "boxing vs UFC"-rol mindig ez jut eszembe:
http://www.youtube.com/watch?v...
:-)))

» bpjotruska   válasz erre
    2012-02-27 19:23:56

Jó kis cikk.
A bokszhoz globálisan azért hozzá lehet adni az Európai nézettségeket is. pl. 1-1 Klicsko gála minimum 15 milliós nézettségeket produkál csak Németországban.
Szerintem UFC soha nem éri utol a bokszot.

» Shaham   válasz erre
    2012-02-27 17:19:30

Szuper összefoglaló. Köszönet!

» Chagaev   válasz erre
    2012-02-27 17:17:16

A rendszeres bírói csalás, a rengeteg gagyi "világbajnok", a nonszensz számú súlycsoport, az egymást gondosan kerülő menők, a vereségtől való félelem okozta óvatos ellenfélválogatás szép lassan megteszi a magáét.

» Irbisz   válasz erre
    2012-02-27 17:08:22
Ugrás az oldal tetejére