×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

Színes kavalkád: a profi boksz szervezetek világáról

2021-11-12 18:18:25 /

Aki egy kicsit is érdeklődik a profiboksz világa iránt, az tudja, hogy számos világszervezet létezik, akik a legkülönfélébb címmeccseket írják ki és bonyolítják le. Magyarországon is egyre több az ilyen típusú bokszgála és szaporodik a hazai „világbajnokok” száma is. Jelen írásomban megpróbálok egy kicsit rendet vágni ebben a sűrű „erdőben” és röviden bemutatni ezen szervezeteket.

Az vitathatatlan, hogy a profiboksz immáron százéves múltra visszatekintő történetének utolsó négy évtizedét négy nagy világszervezet a Bokszvilágszövetség (WBA – World Boxing Association), a Bokszvilágtanács (WBC – World Boxing Council), a Bokszvilágszervezet (WBO – World Boxing Organization) és a Nemzetközi Bokszszövetség (IBF – International Boxing Federation) határozza meg. Ezen négy szervezet által kiírt világbajnokságokat és egyéb címmeccseket jegyzik a legmagasabb szinten. Ez az ún. „Big Four”, azaz a „Nagy Négyes”. Ehhez hozzájárul még a Ring bokszmagazin által kiírt bajnokságok sorozata.

Egy példával szeretném megvilágítani a helyzet komplexitását: A legnagyobb figyelmet kiváltó és legnagyobb népszerűségnek örvendő nehézsúlyú (200 font, azaz 90,7 kg-nál súlyosabb versenyzők indulhatnak) kategóriában a cikk írásának napján, 2021. október 22-én a WBA-nak, az IBF-nek és a WBO-nak az ukrán Olekszandr Uszik (Oleksandr Usyk) volt a világbajnoka, aki „egy füst alatt” az IBO vb-övét is elnyerte. Míg a legpatinásabb múltra visszatekintő WBC-nél és a Ring Magazinnál a brit Tyson Fury az első. 2021. szeptember 25-én Uszik egyhangú pontozással győzte le a brit Anthony Joshuát a nehézsúlyú címmérkőzésen, míg Fury 2021. október 10-én kiütéssel diadalmaskodott az amerikai Deontay Wilder felett és ezzel megtartotta WBC övét.

Az eddigi magyar profiboksz világbajnokok előszeretettel a WBO-t preferálták. 2001-ben Kovács István „Kokó” a WBO pehelysúlyú és 2004-ben Erdei Zsolt „Madár” is ezen szervezet félnehézsúlyú világbajnokai lettek, majd „Madár” 2009-ben a WBC-nék is sikert ért el és világbajnok lett cirkálósúlyban. Szintén 2009-ben Balzsay Károly a WBO nagyközépsúlyú világbajnoka lett és később a WBA övet is elnyerte.

Sokan fanyalognak a kevéssé ismert és alacsonyabb presztízsű szervezetek által kiírt bajnokságok miatt és lekicsinylő jelzőkkel illetik az itt diadalt arató sportolókat, mondván, hogy ezek a sikerek össze sem mérhetőek a négy nagy szövetség díjaival. Bár való igaz, hogy ezeket a szövetségeket nem jegyzik olyan magas szinten, mint az előbb említetteket, de véleményem szerint ez a „legyintő” hozzáállás nem teljesen helytálló. Minden szervezet megalakul valamikor és megteszi a kezdő lépéseket. Egy karrierje kezdetén álló ökölvívónak kiváló lehetőségeket kínálnak ezek a versenyek. Itt többnyire nincs olyan nagy versengés, de kemény küzdelmekre van kilátás. A szabályok – többnyire - ugyanazok, az ellenfelek a szélrózsa minden irányból érkezhetnek. Ha másra nem is, de tapasztalatszerzésre, „ugródeszkának” mindenképpen optimálisak az alacsonyabb reputációjú bajnokságok. Szurkolók, rajongók ide is járnak és a győzelmekért kapott övek ugyanolyan szépen csillognak, mint a „Négy Nagy” esetében. Úgy gondolom igen is elismerésre méltó, ha magyar sportolóink itt aratnak diadalt.

I.    A „Négy Nagy” és a Ring magazin

Írásom elején röviden bemutatom a legjobban ismert és elismert négy nagy világszövetséget. Mivel cikkemben a kisebb, periférikusabb szervezetekre fókuszálok, ezért a „Big Four” kapcsán csak a legszükségesebb alapadatokat elevenítem fel. A magyar sportsajtóban bőven lehet olvasni, főleg világbajnoki címmeccsekről szóló tudósításokban a kiíró nagy szervezetekről.

I.1. WBA (World Boxing Association – Bokszvilágszövetség)

Száz éve, 1921-ben a szervezetet National Boxing Association (NBA – Nemzeti Bokszszövetség) néven alapították Rhode Island-ben, mint a sportág irányítására és ellenőrzésére hivatott testületet. 1962-ben változtatták a nevét a jelenlegire. A WBA kezdeti időszakának emlékezetes pillanata volt Jack Dempsey és Georges Carpentier közötti első nehézsúlyú világbajnoki címmeccs 1921-ben, még az NBA égisze alatt alatt. A WBA olyan bajnokokat tudhat(ott) a soraiban, mint például a nehézsúlyú Anthony Joshua, a félnehézsúlyú és nagyközépsúlyú Andre Ward, a középsúlyú Gennagyij Golovkin, ill. a harmatsúlyú Guillermo Rigondeaux.
A WBA történetéhez lásd: https://www.wbaboxing.com/wba-history/world-boxing-association-history#.YXLJiRpBxPY


I.2. WBC (World Boxing Council - Bokszvilágtanács)

A Boksz Világtanácsot 1963-ban Mexikóvárosban alapították, és a mai napig ott van a székhelye. A WBC-t valaha olyan harcosok tették híressé, mint Mike Tyson, Muhammad Ali, Sugar Ray Leonard, Ken Norton, Marvin Hagler és Joe Frazier. A közelmúltat az alábbi, valaha WBC világbajnoki címmel rendelkező, de trónfosztott harcosok jelentik: A nehézsúlyú Deontay Wilder, a középsúlyú Gennagyij Golovkin, a váltósúlyú Keith Thurman és a pehely-, nagypehely-, könnyű-, és kisváltósúlyú Mikey Garcia.
A WBC történetéhez lásd: https://wbcboxing.com/en/wbc/history/

I.3. IBF (International Boxing Federation - Nemzetközi Bokszszövetség)

Az IBF-et 1983-ban alapították az Egyesült Államokban, és a központjuk a New Jersey állambeli Springfieldben található. A nyolcvanas évek elején még kevéssé voltak ismertek, de azóta fokozatosan vívták ki reputációjukat és nemzetközi presztízsüket. Az elmúlt három évtizedben a profiboksz négy legnagyobb világszervezetének egyikévé váltak. IBF világbajnoki címmel rendelkezett Anthony Joshua, Andre Ward, Gennagyij Golovkin és a félnehézsúlyú Kell Brook is.
Az IBF történetéhez lásd: https://www.ibf-usba-boxing.com/index.php/about/history-of-ibf

I.4. WBO (World Boxing Organization – Bokszvilágszervezet)

A WBO-t 1988-ban alapították, székhelye San Juan, Puerto Rico. Mottójuk: „Méltóság, Demokrácia, Őszinteség”. A szervezetet olyan ökölvívók tették népszerűvé, mint Chris Eubank, Naseem Hamed, Tommy Hearns és Vlagyimir (Volodimir) Klicsko. A WBO közelmúltját és jelenét legalább ekkora kvalitású sportolók fémjelzik: Andre Ward, a nagyközépsúlyú Saul „Canelo” Alvarez, a váltósúlyú, sokszoros világbajnok legenda, Manny Pacquiao és a könnyűsúlyú Vasil Lomacsenko.
A WBO történetéhez lásd: http://www.wboboxing.com/

Forrás: Patrik Kuitunen: The Big Four of Boxing 4th May 2017
https://boxing-social.com/history/the-big-four-of-boxing/


I.5. The Ring (Ring magazin)

A Ring magazint, a bokszvilág legtekintélyesebb szaklapját 1922-ben alapította Nat Fleischer. Az első szám 24 oldalas volt, és 20 centbe került. Az eredetileg New York-i székhelyű magazin 1990-ben a New York állambeli Long Island-re, majd 1993-ban Pennsylvania külvárosába költözött. Jelenleg Los Angelesben található a szerkesztőség. A Ring az 1990-es években abbahagyta a világbajnoki övek odaítélését, de 2002-ben újrakezdte, amikor is a szerkesztőség meghirdette az új bajnoki politikáját, amelynek célja, hogy azokat az ökölvívókat díjazza, akik szigorú kritériumok teljesítésével igazolhatják, hogy egy adott súlycsoportban ők az igazi és egyetlen bajnokok.
A Ring magazin honlapja: https://www.ringtv.com/about-us/

II.    A többi szervezetről

Talán nem haszontalan - a teljesség igénye nélkül – áttekintenünk a jelenlegi, profiboksszal (is) foglalkozó, különféle világversenyeket, különösen a világbajnokságokat kiíró, szankcionáló szervezeteknek a „Nagy Négyesen” kívüli, színes, burjánzó világát. Kicsi és nagy, ismert és ismeretlen, professzionális és nagyon kezdetlegesnek tűnő szervezetek, egyesületek, szövetségek, uniók, alapítványok, sőt szindikátusok hálózzák be a világot. Jószándékú, szimpatikus kezdeményezések és „pénzlehúzásnak” tűnő, zavaros hátterű vállalkozások; valaha jelentősebb, napjainkra azonban megkopott fényű, de a régi nimbuszukból még megélni próbáló, ill. vadonatúj szerveződések egyaránt megtalálhatóak közöttük. Sőt egészen különös, „rejtőzködő életmódot” folytató, aktív honlappal sem rendelkező, önmagukról egy-két kósza Facebook bejegyzésben hírt adó szervezeteket is találtam, ami szerintem több mint különös a mai világban. Próbáltam alapos kutatást végezni, de természetesen előfordulhat, hogy egy-két kisebb „világszervezet” tevékenysége elkerülte a figyelmemet.

II.1. IBO (International Boxing Organization – Nemzetközi Bokszszervezet)

Feltétlenül meg kell említeni a patinás múltra visszatekintő, Nemzetközi Bokszszervezetet (IBO – International Boxing Organization), amely sokat vesztett a népszerűségéből az elmúlt években. Az IBO-t 1988-ban alapította John W. Daddono. A szervezet később 1996-ban Floridába költözött és ott is jegyezték be. Ed Levine, a jelenlegi elnöke 1999-ben lett az IBO vezetője. 2014-től a szervezet a BoxRec-et (https://boxrec.com/), a hivatalos boksznyilvántartást és számítógépes ranglistát használja a saját címeihez. Olyan legendás világbajnokok, mint Lennox Lewis, Vlagyimir Klicsko, Roy Jones Jr, Floyd Mayweather, Manny Pacquiao, Gennagyij Golovkin, Anthony Joshua és még sokan mások is viselték az IBO vb-övét.
Az IBO történetéhez lásd: https://www.iboboxing.com/, ill.:
https://www.saddoboxing.com/Boxing-Rankings/IBO-International-Boxing-Organization.php

II.2. WBF (World Boxing Foundation – Boksz-világalapítvány)

A WBF-et 1988-ban, Tennessee-ben (USA) alapította első elnöke, Larry Carrier, World Boxing Federation néven. A WBF az azóta eltelt évek során egy globális világszervezetté nőtte ki magát, a feltörekvő, körön kívüli „kicsik” közül talán az egyik legtekintélyesebbé. A WBF hitvallása szerint minden profi ökölvívó megérdemli a lehetőséget, hogy legitim bajnokként ismerjék el. 2004-es év fontos volt a WBF számára, mivel a WBF negyedik – azóta is hivatalban lévő - elnöke, az ausztrál Mick Croucher, miután átvette az irányítást a szervezet felett, átkeresztelte a szervezetet a jelenleg is használt elnevezésre. A WBF szilárd meggyőződése, hogy a professzionális ökölvívás minden versenyzőjének meg kell adni a lehetőséget, hogy bajnoki címre törjön, az átláthatóság és tisztesség jegyében.
A WBF minden súlycsoportban vb és egyéb címmeccseket ír ki, és a győzteseket szép, súlyos (2,3 kg) és kézzel készített WBF bajnoki övvel jutalmazzák, amelyet boksz berkekben gyakran „kék övként” emlegetnek. A szervezet nagyra értékeli a világ összes profi ökölvívója által hozott áldozatokat és megérti, hogy a legtöbbjüknek korábban soha nem adatott meg a lehetőség, hogy a bajnoki címért küzdjenek, ezért hozták létre saját bajnokságukat. Mottójuk: „Lehetőségek teremtése a bokszolók számára a világ minden táján 1988 óta”.
A WBF történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: https://www.worldboxingfoundation.com/

II.3. WBFed. (World Boxing Federation (WBFed. - Bokszvilágszövetség)

Az – előbb is említett - eredetileg 1988-ban, az USA-ban alapított World Boxing Federation (WBFed. - Bokszvilágszövetség) a kilencvenes években a világ egyik legnépszerűbb ökölvívó világszervezete volt, egészen 2004-ig, amikor is feloszlott. Öt éves interregnum időszak után a szövetséget 2009-ben alapították újra non-profit sportszervezetként, amelyet a Luxemburgi Nagyhercegségben jegyeztek be.
A dél-afrikai Fokvárosból származó Howard Goldberget, a korábbi világklasszis játékvezetőt és bírót a WBFed. történetének negyedik elnökévé választották, majd 2014-ben újraválasztották. Goldberg vezetése alatt – a szervezet saját állítása szerint - a WBFed. nemcsak visszanyerte, hanem meg is haladta korábbi státuszát. Annak ellenére, hogy divíziónként (világ, interkontinentális, nemzetközi és regionális) szigorúan csak négy címet tart fenn, a WBFed. 2009-es újraalapítása óta több mint 430 bajnoki címmérkőzést szervezett. A szervezet új üzenetet küldött a bokszvilágnak, amely – szintén saját álláspontjuk szerint - belefáradt a régi és korrupt módszerekbe.
A WBFed. történetéhez és jelenlegi aktivitásához lásd: http://www.worldboxingfederation.net/

II.4. GBF (Global Boxing Federation – Globális Bokszszövetség)

A GBF (Global Boxing Federation – Globális Bokszszövetség) 2009-ben alakult Spanyolországban.  A szervezet székhelye Madridban található. Állításuk szerint a GBF egy olyan modern és innovatív szervezet, amely a küzdősportok minden stílusában és ágában (pl. MMA, Kick-box, Muay thai box, profiboksz, stb.) hirdet versenyeket és bajnokságokat. Spanyolországban mintegy 6000 társult partnerük van és mintegy 350 000 tagjuk a világ több mint 60 országában. A világon több mint 2300 szervezet vagy egyesület csatlakozott interaktívan a GBF-hez. A szervezet országos és nemzetközi szinten is képviselteti magát. Minden stílusnak megvannak a maga szabályai és a versenyeknek a saját kritériumai. A GBF működésében demokratikus képviselet valósul meg a regionális, országos és nemzetközi küldötteken keresztül. Promóciós listát vezetnek minden sportág tagjairól, tanfolyamokat, vizsgákat, szemináriumokat, stb. hirdetnek hazai és nemzetközi szinten egyaránt. Minden stílusban rendeznek nemzetközi, országos és regionális bajnokságokat. A GBF elnöke Emilio Bertran.
A GBF történetéhez és jelenlegi aktivitásához lásd: https://www.gbfworld.com/information/

II.5. G.B.C. (Global Boxing Council – Globális Boksztanács)

A G.B.C.-t (Global Boxing Council – Globális Boksztanács) 1999-ben alakították, székhelye Németországban, Berlinben van. A szervezet elnöke Mario G. Pokowietz. A G.B.C. 2005-ben kezdte meg tevékenységét. A G.B.C. lehetőséget szeretne adni a tehetséges kezdőknek és tapasztalt bokszolóknak egyaránt, hogy a bajnoki címért küzdjenek a világ, az interkontinentális, az ifjúsági vagy a női kategóriákban. A Tanács nyitott minden bokszmenedzser, promóter, edző, bokszoló, a média és egyéb szervezetek számára, aki együttműködni kíván a G.B.C.-vel és egységesíteni és fejleszteni szeretné a bokszsportot az egész világon.
A G.B.C. történetéhez és jelenlegi aktivitásához lásd: https://www.gbcboxing.com/, ill.:
https://boxrec.com/media/index.php/Global_Boxing_Council_(GBC)

II.6. GBO (Global Boxing Organization – Globális Bokszszervezet)

A szervezett székhelye az Egyesült Államokban, a 9157 Sunset Boulevard, West Hollywood, Los Angeles, CA cím alatt található. Az elegáns helyszín ellenére nem találtam releváns információkat a GBO-ról és működő honlapjuk sincs.




II.7. GBU (Global Boxing Union – Globális Bokszunió)

A GBU-nak német vezetése van, elnöke Dipl. Ing. Ulrich Bittner, székhelyük Németországban, Trieseben és Írországban, Dublinban található. Minden kategóriában és súlycsoportban hirdetnek világ-, interkontinentális, kontinentális és amerikai bajnokságokat is. Érdekességképpen megjegyzendő, hogy honlapjuk nyitóképén az elnök pózol a veterán Don King-el, a világ egyik legnagyobb promóterével, aki évtizedek óta élő legendája és hatalmas figurája a profiboksznak.
A GBU történetéhez és jelenlegi aktivitásához lásd: https://globalboxingunion.com/

II.8. UBO (Universal Boxing Organization – Egyetemes Bokszszervezet)

Az Universal Boxing Organisation 2004-ben alakult, jelenleg Németországban, az Egyesült Államokban és Tanzániában van irodája. A vb címért folytatott küzdelmekben, olyan helyeken, mint Kína, Argentína, Franciaország, USA, Németország, Ecuador, Bolívia, Bosznia-Hercegovina, Egyiptom, Finnország, Tanzánia, Fidzsi-szigetek, Kenya, Uganda, Szlovákia, Szerbia, Vanuatu, Dánia, Lengyelország, Dél-Korea, Oroszország, Svédország, Algéria, Hongkong, Kanada, Bulgária, a Kongói Demokratikus Köztársaság, Uruguay, Trinidad és Tobago, Magyarország, Brazília, Lettország és Grúzia, az UBO globális világszervezetté vált.
 A sok kicsi szervezet között szimpatikus a szervezet hitvallása, mely szerint a folyamatos munka vezet a fejlődéshez és ennek érdekében igyekeznek szorgalmasan együttműködni a boksz szereplőivel az egész világon. Az UBO ambiciózus, de magát a helyiértékén kezelő szervezet benyomását keltette bennem, amely a sok nagyhangú, de jelentéktelen „világszövetség” világában üdítő kivétel.
Az UBO történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: http://www.uboboxing.com/abouttheubo.htm

II.9. UBF (Universal Boxing Federation – Egyetemes Bokszszövetség)

Az UBF Chicagoban alakult 2012-ben. Az Universal Boxing Federation (UBF) azért jött létre, hogy fenntartsa sportág integritását. Állításuk szerint a többi testülettől eltérően az UBF a boksz hagyományának életben tartására törekszik úgy, hogy csak az arra érdemes sportolók hiteles meccseit szervezi meg. Hisznek az etika alapelveiben, az erkölcs, a lojalitás, az őszinteség és a jóhiszeműség a fő értékeik, amelyek mentén folytatják minden jogszerű tevékenységüket.
Az UBF történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: https://www.ubfboxing.com/about-us/




II.10. UBC (Universal Boxing Council – Egyetemes Boksztanács)

Az UBC férfi és női ökölvívók, MMA sportolók nemzetközi minősítését végző olyan világszervezet, amely öt országban tevékenykedik és ezekben vb-viadalokat is rendez. Az Universal Boxing Council 2006-ban alakult a kolumbiai Cartagenában. Az Universal Boxing Council küldetése, hogy elősegítse, hogy a klasszis bokszolók súlycsoportjuk legjobbjaivá váljanak. Jelenlegi központjuk az USA-ban, Alabama államban található.
Az UBC történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: https://ubc2018.home.blog/cinture/

II.11. WPBF (World Professional Boxing Federation – Profi Bokszvilágszövetség)

A World Professional Boxing Federation (WPBF) egy nemzetközi testület, amely profi ökölvívó mérkőzéseket szervez, és odaítéli a WPBF világ-, és más bajnoki címeit. A szervezet ambiciózus célkitűzése szerint elkötelezettje a professzionális ökölvívó sportág népszerűsítésének és kiszolgálásának, egységes biztonsági intézkedéseket, számítógépes rangsorolási rendszert és egységes eljárásokat vezetett be a profi ökölvívók védelmére, valamint a bajnoki mérkőzések lebonyolítására. A pártatlanság, tisztesség, esélyegyenlőség jegyében Afrika, Ázsia, a Csendes-óceáni térség, Európa, Észak-Amerika és Latin-Amerika területén tevékenykedik.
Állításuk szerint a Profi Boksz Világszövetség (WPBF) a világ első olyan testülete, amely független és elfogulatlan számítógépes rangsorolási rendszert vezetett be a világ minden tájáról származó férfi és női profi ökölvívók rangsorolására, annak érdekében, hogy hitelesebbé tegye a sportágat. Céljuk, hogy az új rendszer felváltsa a számtalan korábbi „elcsúszott” vagy szubjektív rangsorolást, valamint, hogy újra megszerezzék a szurkolók és a média bizalmát a méltó és legitim világbajnokok „megkoronázásával.”. A WPBF jószándékát ugyan nem vonom kétségbe, de az „elsőségüket” tekintve megfogalmazódnak bennem kételyek.
A WPBF történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: http://www.wpbf-usbc.com/list.asp?fid=125

II.12. IBU (International Boxing Union – Nemzetközi Bokszunió)

Az Intertnational Boxing Union (IBU) egy professzionális ökölvívó szankcionáló testület, amelyet 1996-ban alapítottak Atlantában, Georgia államban, az Egyesült Államokban. Nem köthető az európai székhelyű Nemzetközi Bokszszövetséghez, amely a második világháborúig működött. Bár az IBU meghirdet címmérkőzéseket és világbajnokokat avat olyan országokból, mint pl. Barbados, Guyana, Németország és Magyarország, a nemzetközi profiboksz világában gyakran nem ismerik el őket súlycsoportjuk legjobb harcosaiként. Szimpatikus az IBU részéről, hogy mindezen tényeket nem rejti el véka alá, hanem honlapján közhírré teszi. A szervezet korrekt hozzáállását bizonyítja az is, hogy nem értékelik magukat túl: Az IBU-övek lehetnek az első díjak azoknak a profi bokszolóknak, akik majd haladnak tovább, hogy újabb címeket szerezzenek az elismertebb „Big Four”-ban.
Az IBU történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: http://www.ibuboxing.com/

II.13. IBS (Independent Boxing Syndicate – Független Bokszszindikátus)

A hangzatos nevű, ám saját honlapot nem üzemeltető (legalábbis én nem találtam meg) Independent Boxing Syndicate egy új szervezet, amelynek célja, hogy „más legyen, mint a többi.” A szervezet székhelye az Egyesült Államokban, Columbus-ban találtható. Állítják, hogy az IBS-nek nem lesznek „ideiglenes”, „emeritus”, szuper”, „rendes”, „ezüst”, „gyémánt” stb. bajnokai, mint egyes szervezeteknek, hanem súlycsoportonként csak egy IBS világbajnokot fognak.
Némi információ-morzsa a szervezetről:
https://www.localgymsandfitness.com/US/Columbus/229869967030464/Independent-Boxing-Syndicate-%28IBS%29, ill.: https://www.facebook.com/groups/121624954535247

II.14. IBA (International Boxing Association – Nemzetközi Bokszszövetség)

A Nemzetközi Bokszszövetség (IBA) szintén professzionális ökölvívó mérkőzéseket szankcionáló testület, amely világ- és egyéb bajnokságokat is szervez. Az IBA-t az 1990-es években alapította Dean Chance, amerikai baseball játékos, a Major League Baseball (MLB) egykori dobója. Noha megalakulása óta sikeres volt, az IBA világbajnokságát széles körben „rajtkő” vagy „ugródeszka” címnek tekintik, amelyet a feltörekvő bokszolók nyernek útban oda, hogy lehetőséget szerezzenek egy rangosabb szervezet bajnoki címéért harcolni. A szervezet vb címét így számos elismert, később híressé vált sportoló is birtokolja. Az IBA a kétezres évek elején úttörővé vált a szervezetek között, amikor megkezdte a női bajnokságok világszintű szervezését is.
2017 júniusában egy nemzetközileg ismert és elismert sportcsoport Jean-Christophe Courreges vezetésével újraindította a Nemzetközi Bokszszövetséget (IBA). A nevezetes IBA-címtulajdonosok hosszú listáján szerepel Oscar De La Hoya, Arturo Gatti, Bernard Hopkins, Oliver McCall, Calvin Brock, Mike Weaver, Sugar Shane Mosley, Beibut Shumenov, Roy Jones Jr., Fernando Vargas, Antonio Tarver, Roberto Duran, Glen Johnson, Laila Ali, Mia St. John, Holly Holm, Teresa Perozzi, Mairis Briedis is.
Az IBA történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: https://www.internationalboxingassociation.com/about/

II.15. WBU (World Boxing Union – Bokszvilágunió)

A World Boxing Union (WBU) egy profiboksz szankcionáló testület, amelynek székhelye Atlantában, az USA-ban található. A közelmúltban az amerikai alapítók keltették új életre és jegyezték be azt a „WBU” brandet, amelyet tíz éven át, 2004-ig ismertek el az Egyesült Királyságban. A brit szervezet azonban hanyatlásnak indult és megszűnt. A brit WBU-nak volt egy „arany” időszaka 1996 és 2004 között, amikor is a címmérkőzéseit gyakran élőben közvetítették a televíziók. Azonban a WBU alapítójának halála után az európai szervezet „alvó” státuszba került, így a szervezetnek a különböző súlykategóriákban kiosztott vb címei megüresedtek.
Az atlantai, új WBU folytatja az előd munkásságát azzal is, hogy lehetőséget biztosít a profibokszban az elismert szervezetek által gyakran figyelmen kívül hagyott harcosok számára. „A WBU brand tehát újra él és virágzik, nyitva áll minden sportoló számára, akik a csúcsra szeretnének jutni.” A WBU elkötelezett amellett, hogy további világbajnokokat avasson világszerte.
A WBU történetéhez és jelenlegi tevékenységéhez lásd: http://www.wbuboxing.org/about

II.16. WBL (World Boxing League – Bokszvilágliga) és PBF (Pro Boxing Federation – Profi Bokszszövetség)

A két szervezetnek lényegében ugyanaz a honlapja. A Miami székhelyű PBF 2019 májusában alakult. Az ambiciózus és új PBF nem csak eggyel több szervezet szeretne lenni „csak” övekkel, hanem szeretnének egy lépést tenni a „boksz globalitása felé” is. Saját bevallása szerint a PBF a félprofi és profi, ill. az ifjúsági és szenior bokszolók igazi „crossover”-e szerte a világon.  A PBF-nek különböző szintű címei vannak. Első szinten vb, interkontinentális, nemzetközi és kontinentális fokozatok, majd második szinten a szenior, az ifjúsági és a félprofi sportolókat is díjazzák.
A WBL-ről és PBF-ről sok minden megtudható innen:
https://www.wblworld.com/, ill.: https://www.proboxingfederation.com/about

II.17. WBC (World Boxing Confederation – Bokszvilágkonföderáció)

A Mümliswil-i, svájci székhelyű WBC-ről (Bokszvilágkonföderáció), - amely nem keverendő össze a szintén WBC rövidítést használó World Boxing Council-lal (Bokszvilágtanács), amely a világ egyik legjelentősebb és legerősebb szervezete és a „Big Four” oszlopos tagja - nem sokat tudunk. Honlapjukon büszkén hirdetik, hogy „mi vagyunk az első profi ökölvívó világszövetség, amelyet Svájcban alapítottak. Minden bokszolónak világszerte lehetőséget kínálunk, hogy megküzdjön a címünkért.”
Némileg több információért lásd: http://biba-trnc.com/?page_id=57

II.18. IBC (International Boxing Council – Nemzetközi Boksztanács)

Végezetül említést érdemel még egy kis, feltörekvő szervezet, az IBC, amelynek székhelye Montecito-ban van, az USA-ban. Az alapítók úgy vélik, hogy a Nemzetközi Boksztanács a boksz népszerűsítésének egyik vezető szervezete. Versenyeket bonyolítanak le, szemináriumokat szerveznek, egyéb tevékenységet is folytatnak. Ők sem dimenzionálják túl saját szerepük fontosságát, és egy kétségtelenül pozitív tulajdonságuk: Vallják, hogy „az IBC címek gyakran a kezdeteket jelentik a profi bokszolók számára, akik magas presztízsű övek és díjak felé haladnak.”
Az IBC-ről itt lehet tájékozódni: http://internationalboxingcouncil.com

Összefoglalás, zárszó

Összefoglalásképpen az volt a benyomásom, mintha a profiboksz szervezetek, egyesületek stb. vezetői valahogy időutazók is lettek volna korábban, és konzultáltak 1956-ban Mao Ce-tung kínai elnökkel, aki ekkoriban hirdette meg az ideológiai sokszínűség jegyében a „virágozzák száz virág” politikáját. Könnyen meglehet, hogy hamarosan a profiboksz háza táján is bizony „száz virág” fog virágozni. Az elmúlt évtizedben gombamód szaporodtak ezek a szervezetek, és a folyamatnak szerintem senki sem látja a végét. Mindig lehet a profiboksz nagy „tortájából” egy kisebb szeletet vágni. Sőt azt a kis szeletet utána tovább felezni-harmadolni…
Demokratikus, sőt bizonyos elemeiben anarchisztikus, kaotikus ez a világ. Sőt, úgy vélem, hogy egy szervezet- vagy sportszociológusnak „aranybánya” is egyben, remek kutatási terület. A sportszeretők, bokszrajongók körében joggal merülhet fel a kérdés: Mikor lesz egységes profiboksz világszervezet vagy szövetség? Ha a dolgok jelen állását nézzük, mivel a fragmentáció korát éljük, belátható időn belül semmiképpen sem.


2021. november 12. - Udvarvölgyi Zsolt, PhD
történész, szociológus, főiskolai tanár
Budapest


Források:

https://sport365.hu/kuzdo-sportok,kuzdo-sportok,hirek,torott-kezzel-lett-vilagbajnok-klasz-arpad-bokszolo,144962
https://www.wbaboxing.com/wba-history/world-boxing-association-history#.YXLJiRpBxPY
https://wbcboxing.com/en/wbc/history/
https://www.ibf-usba-boxing.com/index.php/about/history-of-ibf
http://www.wboboxing.com/
https://boxing-social.com/history/the-big-four-of-boxing/
https://www.ringtv.com/about-us/
https://boxrec.com/
https://www.iboboxing.com
https://www.saddoboxing.com/Boxing-Rankings/IBO-International-Boxing-Organization.php
https://www.worldboxingfoundation.com/
http://www.worldboxingfederation.net/
https://www.gbfworld.com/information/
https://www.gbcboxing.com
https://boxrec.com/media/index.php/Global_Boxing_Council_(GBC)
https://globalboxingunion.com/
http://www.uboboxing.com/abouttheubo.htm
https://www.ubfboxing.com/about-us/
https://ubc2018.home.blog/cinture/
http://www.wpbf-usbc.com/list.asp?fid=125
http://www.ibuboxing.com/
https://www.localgymsandfitness.com/US/Columbus/229869967030464/Independent-Boxing-Syndicate-%28IBS%29
https://www.facebook.com/groups/121624954535247
https://www.internationalboxingassociation.com/about/
http://www.wbuboxing.org/about
https://www.wblworld.com/
https://www.proboxingfederation.com/about
http://biba-trnc.com/?page_id=57
http://internationalboxingcouncil.com

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

Igen. Ez a rövidítés sok mindenre rögtön választ is adna.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-14 23:15:45

@Peacock: Akkor már World Trogers Federation, úgy is mint WTF :D

» bandi78   válasz erre
    2021-11-14 21:07:10

@Peacock: Ez nem is rossz.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-14 19:33:38

@wiesztdani: A név lehetne: Világ Trógerek, angolul World Trogers Association ;)

» Peacock   válasz erre
    2021-11-14 15:08:45

Szerintem mi magyarok is reformáljuk meg a profibokszot, és hozzunk létre egy saját szervezetet.
Mi nem öveket adnánk a bajnokainknak, mivel az már lejárt lemez, és van belőle annyi, hogy megszámlálni sem lehet, hanem egy gyönyörű, arannyal futtatott HÓZENTRÓGER-t. XD
Micsoda újdonság lenne a sport történelmében.
Várok ötleteket a szervezet nevére.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-14 07:53:38

@antonio: "Ha Duran Ali Mayweather Pacquaio stb nem viselt volna övet akkor kevesebb lett volna szemünkben ???"

Szerintem igen, mert állandóan leesett volna a nadrágjuk. XD

Boccs, de ezt most muszáj volt.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-14 07:46:23

Ami a lényeg hogy k@rvára mindegy ki milyen címet birtokol, lehet az a négy "nagy" vagy a többi szervezet "kicsi" címe. Tévék nyilvánossága előtt csinálnak pofátlan csalásokat, és a legnagyobb promociók maguk döntenek arról hogy kivel állnak ki és mikor bokszolnak, magasról lesz@rva a szervezeteket. És sztem nekünk is magasról kéne ejteni arra hogy ki milyen címet őriz a vitrinben, Az öv semmiféle rangot nem ad. Ha Duran Ali Mayweather Pacquaio stb nem viselt volna övet akkor kevesebb lett volna szemünkben ???

» antonio   válasz erre
    2021-11-14 02:32:36

A röhej az, hogy egyébként vannak szervezetek, amikről még én sem hallottam, pedig valamelyest szoktam böngészni a Boxrec-en a kissebb szervezeteket is néha napján kíváncsiságból. A WBL, és a PBF például ilyen.
Viszont, ami tényleg visz mindent, az a svájci WBC. Már maga az öv is mókásan fest.
Rengeteg kérdés ötlik fel bennem.
Ezt az eredeti szervezet ilyen könnyen hagyja?
A rövidítés miatt jogilag lehet, hogy nem tehetnek semmit, és amennyiben ez mondjuk tényleg így van, akkor lehet, hogy arra ment rá a második szervezet vezetője, hogy kap majd egy kis pénzt azért, hogy tovább álljon?
Furcsa dolog ez.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-13 23:47:29

A kis szervezetekkel egyáltalán nem foglalkozom, követni sem tudnám. Ugyanúgy a WBA bajnokok sokaságával sem tudok mit kezdeni. Mire megszokja az ember, már van 2-3 újabb bajnoki címük. Egyszerűen nevetséges. Szervezetenként
és súlycsoportonként egy világbajnok és pont (még az is 4 bajnok súlycsoportonként...). Maximum a champion in recess címet tartom elfogadhatónak, de azt is csak nagyon kivételes esetekben és erős megkötésekkel. -Bár ahogy tudom, ezzel nem igazán szokatk visszaélni. És az a szörnyű helyzet, hogy a nagyon kis súlycsopotrtokat egyáltalán nem követem. Featherweight alatt fixen nem nézek semmit (jelenleg lightweight alatt sem), kivételt képez jelenleg az Inoue, Donaire meg Rigo és Donnie Nietes négyes.
Az iromány készítőjének köszönet a beléfeccölt időért, a listát azért érdekes volt elolvasni, kb random összerak az embert egy hárombetűs szót és beletrafál egy kisebb szervezet rövidítésébe.
Legközelebb biztos jobban sikerül, az igazság az, hogy az ilyen elemző cikkek kapcsán Leibigabi eléggé magasra tette a lécet és látatlanban garantálható, hogy a cikkben szereplő kijelentések nagyítóval lesznek vizsgálva. Lesz ez még jobb is, szerintem ne keseredj el! :)

» bandi78   válasz erre
    2021-11-13 22:28:36

@Erwin: Tudom, hogy nem direkt volt:), nyugi, csak poén:)

» kovban   válasz erre
    2021-11-13 21:35:40

@kovban: Felesleges kombinálni, egyszerűen csak elfelejtettem bepipálni a kommentelési opciót.

    2021-11-13 21:06:36

@csikimacko: Pedig először nem is engedték a kommentelést ehhez a cikkhez:))))

» kovban   válasz erre
    2021-11-13 20:53:49

@csikimacko: leginkabb csak amiatt :)

    2021-11-13 20:17:04

Mégis volt értelme az irománynak. A kommentek miatt.

» csikimacko   válasz erre
    2021-11-13 20:15:35

@La Cucaracha: Meg a top bunyósoké. Amíg fizetés helyett inkább kukázzák az elnyert övet, addig az ibo kicsi marad.

    2021-11-13 19:24:35

Először is, nagyon nehéz már újat hozzátenni ahhoz, amit Edge és Prof megfogalmazott az irománnyal kapcsolatban, de egy dolog biztos: ez a cikk célt, illetve célközönséget tévesztett, itt senki számára nem fog használható új információval szolgálni.

Egy ilyen áttekintő jellegű cikk eleve nem lehet mély, de ez még a szükséges mélységgel sem rendelkezik, az a baj. A nagyobb világszervezetek megalakulása kapcsán épp csak a lényeges dolgok maradtak ki...

Ahogy a WBA nem a semmiből alakult meg 1962-ben, úgy a WBC sem, 1963-ban. Előbbinek az NBA (1921), utóbbinak a NYSAC (1920) tekinthető a jogelődjének, amely folyamat során két USA-beli alapítású szervezet világszervezetté alakult.
Az IBF 1983-ban alakult meg, miután egy csoport kivált a WBA-ból, a WBO pedig ugyanilyen koreográfia mellett csak 1988-ban.

"Ez az ún. „Big Four”, azaz a „Nagy Négyes”. Ehhez hozzájárul még a Ring bokszmagazin által kiírt bajnokságok sorozata."

A Ring magazin semmilyen "bajnokságokat" nem ír ki, nemhogy sorozatokat... :D A Ring adott szempontok alapján kiválaszt összecsapásokat, amelyen a győztes a bajnokukká válhat.

"Az eddigi magyar profiboksz világbajnokok előszeretettel a WBO-t preferálták."

A magyar bunyósokat az égvilágon senki nem kérdezte meg arról, hogy kit vagy mit preferálnak! :D Azért szereztek világbajnoki övet a WBO-nál, mert a promóterük az Universum ezzel a világszervezettel állt szoros kapcsolatban, ennél volt a legerősebb a lobbitevékenysége.

Egyébként a kis szervezetekkel egy dolgot kell tenni: teljesen semmibe venni, figyelmen kívül hagyni, mert csak a káoszt tartják fenn. Semmi szükség rájuk...

» Roy Jones Jr.   válasz erre
    2021-11-13 18:38:16

@La Cucaracha: " Ami szerintem károsabb, az amit a WBA csinált, hogy volt egyszerre 28 világbajnoka, ugyan abban a súlycsoportban...
Az IBO-t olyan szempontból sajnálom, hogy nekem egyébként komoly szervezetnek tűnik."

Hát igen, mondjuk az IBO az legalább hangsúlyozza, és be is tartja, hogy náluk egy súlycsoportban csak 1 "világbajnok" lehet :) A WBA amit meg csinál, az tényleg vicc, de hát egy olyan nagy múltú szervezet, hogy "megtehetik" mindenféle szégyenérzet nélkül, illetve nincs senki, aki hatni tudna rájuk, hogy gyerekek ti mi a f@szt csináltok...

» leibigabi   válasz erre
    2021-11-13 18:01:57

@VRRRT: Tehát végülis ha megváltozik a szurkolók hozzáállása, akár még lehet az ötödik nagy szervezet is :)

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 17:51:08

@leibigabi: "de hogy a bokszsportnak összességében nincs túl nagy szüksége erre a szervezetre, az is valószínű :)"

Egyébként nekem még beveszi a gyomrom azt, hogy legyen 4 nagy szervezet, jobban is hangzik/néz ki, amikor egyszerre 4 övet csatolnak rá az emberre, meg talán több jó párosítást is hozhat magával ez a rendszer. Ami szerintem károsabb, az amit a WBA csinált, hogy volt egyszerre 28 világbajnoka, ugyan abban a súlycsoportban...
Az IBO-t olyan szempontból sajnálom, hogy nekem egyébként komoly szervezetnek tűnik.

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 17:49:50

@wiesztdani: "Az már más kérdés, hogy vajon a WBO, vagy az IBF, amikkel egy időben jött létre, vajon miben tettek le többet az asztalra az IBO-nál. Szerintem szakmailag semmiben, csak több befektetőt sikerült szerezniük."

Kb olyan 5 éves különbségekkel alakultak. IBF 83-ban, WBO 88-ban és az IBO igazábol 92-ben indult el. Már az IBF és a WBO-t is sokallták a szakírók és a szurkolók és már a 80-as évek végére ABC szövetségeknek csúfolták őket. Mind az IBF, mind a WBO alapítója az előző 2 szervezetben (WBA/WBC) tööltöttek be magasrangú pozíciót, majd a szervezeten belül ilyen-olyan ellentétek miatt kiváltak és alapították meg a két új szövetséget. Vélhetően magukkal víve az elég jó kapcsolati rendszereiket a belső körből. Az IBF-et az alakulásakor még csak-csak elfogadták, a WBO-t már egy kicsit nehezebben 4.-ként. Viszont a WBO hamar jó kapcsolatot alakított ki a vezető Európai promóciókkal Angliában, és az UBP-vel Európában, ami szintén segítette a mihamarabbi elismertségüket. Ezzel szemben az IBO egy újabb szervezetként alakulva csatlakozott a már így is túl sokhoz. Az alapítója egy nem túl ismert promoter volt akkoriban, valószínűleg jóval kisebb kapcsolati tőkével, mint az előzőek. A 90-es évek derekán viszonylag jó rnglistákat állítottak össze, és még 97-ben is a Ring magazinban fizetett hirdetésben reklámozták magukat illetve a rangsoraikat. :) Aztán ha jól emlékszem néhány jónevű bajnoknak "odaítélték" az övüket... mint ha alapítanánk egy szervezet, csináltatunk egy övet és odaadnánk a Canelónak a többi mellé, hogy ezt fogadd el tőlünk, mert téged tartunk a súlycsoport világbajnokának. Aztán szépen lassan elindulgatott a szekér, olyannyira, hogy tartják az 5. helyet. Az alapító szemszögéből érthető, hogy miért alakították, a gyengébb kaliberű bokszolóknak és a menedzsereiknek/promótereiknek is jó az ha minél több a szervezett aminek aztán a címeiért mehetnek, de hogy a bokszsportnak összességében nincs túl nagy szüksége erre a szervezetre, az is valószínű :)

» leibigabi   válasz erre
    2021-11-13 17:36:07

@La Cucaracha: A közeljövőben nem. Mostanában ráfeküdtek a marketingre, és nagyobb szakportálokon is voltak olyan cikkek, ahol vb-nek minősítették a bajnokaikat(pl a Lerena-Arslanról valaki úgy írt, hogy Arslan minden idők legidősebb világbajnoka lehet), de a kommentelők minden alkalommal negatívan reagáltak erre.
De a lényeg: amíg a nevesebb bunyósok nem hajlandóak maguktól rámenni az övükre, vagy ha egy "csomag" része volt az, akkor győzelem után kifizetni a díjukat, addig semmi esetre sem tekinthetjük őket "nagynak".

    2021-11-13 15:23:42

Ez a cikk nagyjából jól példázza az indokot arra amiért abbahagytam az egyetemi tanulmányaimat :) Elképzelem ahogy ebből kéne vizsgázni (tök feleslegesen) és magolni hogy a GDF vagy a BUBO szervezet üzemeltet-e irodát Tanzániában.

» LLopez   válasz erre
    2021-11-13 14:42:47

@wiesztdani: Na igen, nekem sem tűnik bohóc szervezetnek, mégsincs akkora presztizse, mint a négy nagynak.

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 13:46:58

@prof: "vagy netán a Top1 érv (nem ebből a cikkből), hogy menjünk be a ringbe, mi, akik csak télen húzunk kesztyűt, utána okoskodjunk... :)"

Vannak szituációk, amikor egy ilyen érvnek akár még lehet is létjogosultsága, de az semmiképpen nem a kamu-szervezetek bajnokaira vonatkozik, hiszen én is tudok alapítani egy box szervezetet, és kinevezhetem magamat bajnoknak ennyi erővel :) Arról nem beszélve, hogy volt szerencsém belenézni néha ilyen kaliberű meccsekbe...hát sokszor a színvonal még rosszabb volt, mint ha összeeresztettünk volna két olyan embert, akik csak télen húznak kesztyűt. :)

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 13:44:47

@edge: Persze, egy percig sem gondoltam, hogy tehetséggondozás végett jöttek létre ezek a gittegyletek :)

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 13:40:36

@La Cucaracha: Érdekes kérdés ez az IBO-s dolog. Régebben a külföldi szakportálok a négy nagy szervezet (WBA, WBC, IBF, WBO) valamint az IBO bajnokait világbajnokoknak nevezte, a többi szervezet esetében, csak a bajnok szót használták. Nem tudom, hogy ez jelenleg is így van, de régebben ez azért feltűnő megkülönböztetés volt, főleg az Egyesült Királyságban.
Szerintem ez reális is. Az IBO letett annyi bajnokot, és eltöltött annyi időt, valamint befektetett annyi energiát/pénzt, hogy tényleg valós szervezetként tartsuk számon, és a bajnokaik tényleg világbajnokok legyenek.
Az már más kérdés, hogy vajon a WBO, vagy az IBF, amikkel egy időben jött létre, vajon miben tettek le többet az asztalra az IBO-nál. Szerintem szakmailag semmiben, csak több befektetőt sikerült szerezniük.
Egyébként a WBO-t is sokáig, főleg az USA-ban kis szervezetnek tartották.

» wiesztdani   válasz erre
    2021-11-13 13:40:11

@La Cucaracha: Nyilván (nekem is) eltérő a véleményem a cikk irójáétól... :)
Vannak érzelmektől mentes, szakmai értékítéletek, ezekbe nem illik bele, hogy elismerésre méltó egy ilyen ABC-cím, meg hogy a mi magyar fiúnk, örüljünk a sikerének, vagy netán a Top1 érv (nem ebből a cikkből), hogy menjünk be a ringbe, mi, akik csak télen húzunk kesztyűt, utána okoskodjunk... :)

    2021-11-13 13:38:46

@La Cucaracha: A legtobb ilyen kis szervezet vmi isten háta mogotti szigetekre bejegyzett penzmosoda.. szot sem erdemelnek.

    2021-11-13 13:16:24

Lehet, hogy régimódi vagyok, de szerintem a világ legjobbja csak egy lehet. Ő a bajnok. És egy világszervezetnek kellene lenni, amelyik tényleg a legjobbat tartja annak. Ez a sok ilyen-olyan önjelölt szervezet mind csak vásári komédia.

» Untouchable   válasz erre
    2021-11-13 13:09:44

@prof: Én mondjuk azzal nem értek egyet, hogy elismerésre méltó, ha valaki megszerez egy UBO, meg akármilyen más övet.
Persze, azt meg lehet magyarázni, hogy ezek a kisebb szervezetek több embernek adnak lehetőséget arra, hogy bajnoki címet szerezzenek, de a sportnak valahol pont az lenne a lényege, hogy megtudjuk, ki a legjobb, nem pedig az, hogy mindenkiből bajnok legyen, aki heti egyszer lejár boxolni a garázsba :)

Engem inkább az érdekelne, hogy pl. az IBO lesz-e valaha nagy szervezet, vagy éppen miért nem számít annak, mitől függ ez a dolog, stb.

» La Cucaracha   válasz erre
    2021-11-13 13:06:35

"Itt többnyire nincs olyan nagy versengés, de kemény küzdelmekre van kilátás. A szabályok – többnyire - ugyanazok, az ellenfelek a szélrózsa minden irányból érkezhetnek."
"Szurkolók, rajongók ide is járnak és a győzelmekért kapott övek ugyanolyan szépen csillognak, mint a „Négy Nagy” esetében. Úgy gondolom igen is elismerésre méltó, ha magyar sportolóink itt aratnak diadalt."
Ez a két részlet jól mutatja a cikk író attitűdjét, stílusát, amelynek nem a szigorúan vett szakmaiság és a tényekkel megalapozott véleményalkotás a fő jellemzője. Van benne romantikus, irodalmiasnak tűnő és patetikus színezet, hazafiúi érzület. Viszont az egyes szervezetek bemutatásánál a tények felsorolása objektivitást, szakértőséget sugall, amire csak ráerősít a cikk végén lévő impozáns szakirodalmi hivatkozási lista. Ennek ellenére, vagy épp ezért, összességében a cikk lényegében hosszan kifejti azt a tényt, hogy bizony, sok szervezet létezik a profi boksz világában.
Az elemzőnek szánt gondolatok szubjektívek maradnak, az ABC-szervezetek iránti szimpátia továbbra is egy személyes érzés. :)
Viszont, együtt láthatjuk a négy nagy mellett a sok kicsit. :)
A ráfordított idő, illetve maga a témaválasztás dicsérendő.

    2021-11-13 11:36:33

@edge: +1

» kovban   válasz erre
    2021-11-13 10:37:31

Hiánypótló cikk köszi !

» antonio   válasz erre
    2021-11-13 09:52:05

Nem akartam hozzászólni, mert általában feleslegesnek tartom, hogy a neten ismeretlen emberek baromságai alá beírjam, hogy ezek bizony baromságok. Sajnos itt viszont mégsem tudtam tullépni a dolgon, leginkább azért, mert 17 éven át szerkesztője, ill. cikkírója voltam az oldalnak és bár már nem foglalkozom aktivan a témával, de felbosszantanak az ilyen szintű írások a portálon.

3-4 mondat elolvasása után messziről ordít, hogy:

1, a cikkírónak felületes vagy leginkább semmilyen ismeretei nincsenek általában véve a profi bunyóról
2, a cikkírónak halvány lila fogalmai sincsenek egy szervezet működéséről
3, a cikknek önmagában semmi értelme, a témája érdektelen, nagyrészt jelentéktelen adatok felsorolása jelentéktelen szervezetekről. Valamint az ezekből levont követketetések teljesen zagyvaságok.
4, a cikknek nincs funkciója egy szakportálon, ahol az olvasók 99%-a eleve nagyobb ismerettel rendelkezik a témáról a cikkírónál.

Őszintén szólva ugy gondolom, hogy a cikkíró 1-2 hónapja letévedt a profiboksz.hu-ra és pár hét olvasgatás utan rácsodalkozott hogy "Jé mennyi szervezet van, ez milyen érdekes" és ezt mindenképpen el kell magyaraznia másoknak is. Sajnos pont azoknak akarja, akik már ezer éve olvassák az oldalt és tisztában vannak vele. Szóval szerintem célközönséget tévesztett az írás, sokkal jobban passzolna mondjuk a Kiskegyed-be vagy a Nők lapjá-ba, ahol valszeg azt is elhinnék az olvasók, hogy a cikkíró hangzatos "PhD történész, szociológus, főiskolai tanár" titulusai mögött valós tudás is van.

    2021-11-13 09:49:55
Ugrás az oldal tetejére