×

A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

profiboksz.hu

„Hivatásunk az élet tükörképe”

2016-12-28 11:05:29 /
A nagy legenda, George Foreman Mike Tyson-ról és Joe Louis-ról, elmúlásról és istenhitről, a boksz örök körforgásáról, doppingról, pénzről és persze: Muhammad Aliról.  

A elmaradt mérkőzések és doppingbotrányok, háttéralkuk és olimpiai botrányok ellenére 2016 az ökölvívás jelentős éveként kerül be a sporttörténelembe: Ebben az évben távozott ugyanis az élők sorából Muhammad Ali, a sportág ikonikus alakja, korábbi amatőr olimpiai és profi világbajnok.

Ali korára és pályafutására emlékező, nyáron megkezdett négyrészes cikksorozatunk utolsó epizódjában egy 1992-es interjút olvashatnak a nagy rivális, későbbi barát George Foreman-nel. Foreman-nel Ali 1974-ben a boksztörténelem egyik, ha nem a legjelentősebb mérkőzését vívta Zaire-ben. Ez volt a híres „Rumble in the Jungle” elnevezésű találkozó, amelynek megnyerésével Ali valósággal megkoronázta már addig is kivételes pályafutását.

Az interjúra Foreman visszatérését követően, egy másik legendával, Evander Holyfield-del vívott találkozója után, 1992-ben került sor.

A Der Spiegel korabeli beszélgetése.

SPIEGEL: Foreman úr, pásztorként a szószékről azt prédikálja, hogy „boldogok a szelídek”. A ringben azonban ennek az ellenkezőjét mutatja. Hogyan magyarázza ezt az ellentmondást?

FOREMAN: Állítom, a boksz olyasvalami kissé, mint a sakk. A sakkban persze nem arra törekszenek, hogy elpusztítsák az ellenfelet, hanem inkább intellektuálisan próbálják meg felőrölni. Hogy is hívják azt a zseniális amerikait?

Bobby Fischer.

No, ő az ellenfelei agyában több rombolást végzett, mint én valaha is tudnék.

„Ne ölj!” – hangzik a parancsolat.

Nem áll szándékomban ölni. Azoknak, akik mindig az erőszak miatt panaszkodnak, nem kellene állandóan a bokszra mutogatniuk. A politika messze brutálisabb, mint a boksz. A politikusok „övön alul” is támadják egymást, némelyik meg is öli magát, mert nem bírja a nyomást.

Önnek, aki a hitbeli meggyőződését követi, nem kellene azoknak, akik az egyik arcát ütik, még a másikat is odanyújtani?

Isten minden sportszurkoló legnagyobbika. Különben ki alkothatna egy Max Schmelling-et, egy Bobby Fischer-t, vagy egy George Foreman-t? Senkinek sem kell feladnia a hitét azért, hogy nagyszerű tenisz-, vagy sakkjátékossá válhasson. Isten alkotott minket és azt is akarta, hogy versengjünk egymással. Ha minden lelkész bokszolna is, talán kevesebb mélyütés lenne az életben.

Egy kiütést érő ütés, ami után öntudatlan állapotban az ember csillagokat lát és azt hiszi, hogy angyalokat hall énekelni, egy lehetőség arra, hogy valaki megváltoztassa az életét?

Nem. Rám akarja erőltetni a véleményét? Mert akkor nem érdemes beszélnünk egymással. A boksz harc férfi és férfi között. Az ökölharc a hivatásom. Azzal keresek pénzt. Nem hordhatom körös-körül a gyülekezetemben a pénztárcám azzal, hogy szeretnék egy új autót.

Boksz és erőszak éppen most, a Mike Tyson elleni ítélet után - hat év börtön nemi erőszak miatt - egy aktuális téma. Fog még Tyson valaha bokszolni?

Remélem, ugyanis én nagyon szívesen megmérkőznék vele. Annak a társadalomnak, ami őt bűnösnek találta, kellene a lehető leggyorsabban megbocsátania neki. Szerte a világon vannak emberek, akik dutyiba kerülnek. Ez azt jelenti, hogy ők velünk ellentétben értéktelenek lennének? Meg kell őket büntetnünk, aztán újra integrálni kell őket a társadalomba, azért, hogy ne kövessenek el újra bűnöket. „Másodikligás embereknek”, alsóbbrendű embereknek nem szabadna létezni.

Most a lelkipásztor Foreman, vagy a bokszoló beszél?

Én egy amerikai tragédiáról beszélek, egy anya tragédiájáról, aki egy csodaszép kislányt hordott a hasában és kilenc hónap után megszült. És aztán egy nap, egy bíróság előtt neki a lánya méltóságáért kell küzdenie. Mindketten, anya és lánya szenvednek. Az előidézett károk helyreállíthatatlanok.

És Mike Tyson?

Õt is sajnálom, ő is áldozat. Neki börtönbe kell mennie, mert hanyag volt, hanyagolta a világklasszis formátumát. De nem csak ő egyedül. Elkövettek egy bűntényt, s az egész világ azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy „Mit keresett ez a lány olyan későn az ő hotelszobájában?”. Ebben a szép nagyvilágban, amiben mi élünk, nem azzal reagálunk például, hogy „Micsoda szörnyűség ez az erőszak!”. Hanem a lányra mutogatunk. Számomra ez egy világtragédia, hogy mi ilyen érzéketlenek vagyunk. Semmi fejlődést nem tettünk.

Néhány Tyson-fanatikus meg van győződve: Fehérként ő ártatlannak bizonyult volna. Rasszista ítélet volt?

Én ezt nem így látom.

A bokszpromóter, Bob Arum úgy gondolja, hogy a Tyson-ítélet jót tesz a boksz imázsának, mert egy „rohadt alma” került kiselejtezésre.

Azon az éjszakán Tyson aligha bokszolóként cselekedett. Ha például Ön a General Motors-nál dolgozna és az utcán összeverne egy nőt, akkor a vállalat lenne a felelős azért? Nem kellene a bokszot összefüggésbe hozni mindig bűncselekményekkel.

Néhány nagy bajnok, mint amilyen Sonny Liston is volt, aki valószínűleg heroin-túladagolásban halt meg, börtönben landolt.

Volt nálunk minden. Katonai szolgálat megtagadása a vietnám-i háború idején Muhammad Ali részéről, vagy fiatal bűnelkövetők, mint én. És vannak lelkipásztorok is, ne feledjük. A mi hivatásunk az élet tükörképe.

Tyson képes volt megmozgatni a szurkolókat. Kinek kell ezt az örökséget átvennie?

Emlékszem egy férfira, aki a hetvenes években azt kiabálta: „Nem nekem van szükségem a bokszra. A boksznak van szüksége rám.” Ez a férfi Ali volt, s amióta ő visszavonult, a bokszgázsik csak emelkedtek. Emlékszik Ön Jack Johnson-ra, Jack Dempsey-re, Rocky Marciano-ra, Joe Louis-ra? Az ő haláluk után jöttek mások, és a bokszvilág izzott. Az egyik halála a másik számára egyfajta trágya, táptalaj: A halála gondoskodik arról, hogy az utána következő növények szebbek legyenek. Így látom én kissé irodalmiasan – Mike Tyson halála, George Foreman halála az aratást segítik elő. Az utánuk következő még jobb lesz.

Tíz éven át az 1987-es visszatéréséig egyetlen bokszmeccset sem nézett meg, egyetlen bokszcikket sem olvasott el az újságokban. Miért történt ez a totális elfordulás a sportágtól?

Nem tudtam eltalálni magam az árnyékbokszolásnál már. Istent találtam meg.

1977-ben a Jimmy Young-tól elszenvedett vereségét követően összeesett az öltözőkabinjában…

… minden másodpercben arról voltam meggyőződve, hogy meghaltam és Isten beszél velem. Õ adott bölcsességet nekem. Sokáig a bokszot tettem felelőssé azért, hogy nem találtam Isten-re hamarabb és, hogy nem értettem meg korábban, hogy Õ tényleg létezik és meg akarja menteni a lelkemet.

Ezért dobott félre mindent, ami a múltjára emlékeztette?

Meggyűlöltem mindazt a luxust és felesleges hetvenkedést, ami rám lett aggatva és eladtam a gyors autókat és minden felesleges holmit. Senki sem mondta nekem, hogy alázkodj meg, hiszen te meghalhatsz és elveszítheted a lelkedet. Tíz évig aztán engem csak a közös utam érdekelt Istennel. Felismertem: Állhatsz bármilyen magasan, mégis elveszíthetsz mindent.

És aztán egy hang felülről irányította vissza a ring felé is később?

Nem. Egyszerűen csak a könyvelőm megmutatta a bankszámlakivonatomat.

Szegény ember volt netán?

Éppen annyira, mint ma. Néhány amerikai és japán autó mellett van még három Mercedes-em is.

Minek Önnek három abból?

Hogy a Mercedesnek elég pénze legyen reklámozni a SPIEGEL-ben, amiből aztán a magazin ki tudja fizetni a riportere hozzám vezető útját Texas-ba.

Ha elég pénze volt 1987-ben, miért kellett visszatérnie?

Ugyan elég pénzt megspóroltam arra, hogy a gyerekeim jövőjét biztosítsam, arra azonban nem volt elég, hogy segíthessek a világnak. Elkezdtem gyerekekkel foglalkozni, akiknek problémáik voltak a törvénnyel. Tovább akartam csinálni. A dollárok, amiket elkótyavetyéltem, azt mondták nekem, hogy azokra a gyerekekre kellett volna költenem. A helyzet egyértelmű volt: Vissza a bokszvilágba, ott kereshetek pénzt ismét.

És ezt a Foreman-család csak úgy engedte az akkor 38 éves papának?

Feleségem, akivel azokban a napokban mi még nem voltunk házasok, emlékezett azokra a régi fotókra, amelyeken én bikini-modellekkel pózoltam. A bokszhoz való visszatérés számára olyan volt, mint a visszatérés a régi butaságokhoz. A gyerekeim akkor adták fel az ellenállásukat, miután megígértem, hogy semmi sem változik majd.

Mindazonáltal szüksége volt egy új testalkatra. 315 fontot (142 kg) nyomott akkoriban…

Valóban nem volt jó élmény, amikor megpróbáltam belebújni a régi short-omba, de az már nem illett rám. Kemény munka állt előttem.

És a lemondás a hamburgerekről?

Nem. Korábban kínoztam már magamat párszor diétákkal. Ha ilyet csinál az ember, legalábbis ez volt az én tapasztalatom, elkezdi megutálni a munkát. Figyeltem arra, hogy elégedett és boldog maradjak. Egyébként nem tudtam volna előremenni. Ezt a beszélgetést is csak azért tudom kiállni, mert az előbb bevágtam egy gigantikus sajtburgert. Biztosan élvezhetetlen lennék, ha úgy ülnék itt, hogy csak egy bögre teát és egy gyümölcssalátát erőltettem volna le a torkomon. Azt enni, amit szeretek, plusz erőt ad nekem.

Nincs szerződése olyan hamburger-konszernekkel, mint amilyen a McDonald’s, vagy a Burger King?

Senkinek a szendvicsét nem akarom én reklámozni. Én George Foreman-t akarom csak eladni. Egyébként is mindenki hamburgert kajál itt, csak szégyellik bevallani.

Bizonyára kevesen tudnák olyan hihetően állítani, mint George Foreman, hogy egy tucatot is lenyomnának a torkukon.

Egy fél tucatot.

Ez biztosan nem illik az élsportolók menüjéhez.

A testem egy mestermű. Ez egy új test.

Ön talán a túlsúlyosak, idősek és kopaszok elveszett önértékeléséért is harcol?

A testem nem ismer szteroidokat, sem növekedési hormonokat, csak sajtburgert. Ha én már nem leszek, a sporttudósoknak ki kellene vizsgálnia az esetemet. Állítólag én a 43 életévemmel már rég túlvagyok a teljesítőképességem zenitjén. És mi történik? Néhány hónappal ezelőtt a világbajnok Evander Holyfield-del harcoltam, aki csak kapaszkodásokkal tudta megmenti magát a tizenkettedik menetben. Holyfield csak bordákból, csontokból és izmokból áll, úgy néz ki, mint ahogy állítólag egy modellatlétának kinéznie kell. Csakhogy: Neki abba az emberbe kellett csimpaszkodnia, akit az emberek a „zsírosnak” csúfolnak.

Mégis Ön veszített pontozással.

Én voltam az egész meccs során a támadó, nem kényszerültem visszavonulásra A meccs előtt az összes sportújságíró azt írta, hogy „Foreman egy vicc”. Ezzel befolyásolták a pontozóbírókat is, akik aztán nem akarták elhinni, amit láttak. Ma ők már másképpen döntenének. Ismétlem: Az én testem a jövő.

Minden kövér örömére Önnek biztosan.

Mi mindnyájan tudjuk, milyen következményei vannak a drogokkal való kísérletezéseknek a sportolók számára: Erőtlenség a térdekben, magas vérnyomás, a tüdők és a máj túlfejletté válnak, az izmok degenerálódnak, később pedig jön a köszvény. Erre kellene egy alternatívát adnunk. És ez vagyok én.

Tehát: A zsír gyönyörűséges?

A súlyomat előbb 315 fontról leedzettem 229 fontra, de aztán önként visszamentem 257-re, mert ezen a súlyon jobban érzem magamat. Ha az ember 12 menetet vív a ringben, a zsírt segítségül tudja hívni. Emlékeztetem Önt arra, hogy a mérges kígyók nem tudnak semmit sem tenni a disznókkal – ugyanis a mérgük nem hatol át a zsírrétegen.

A túlsúly mégis kétségtelenül lassabbá tette, mint amilyen 15 évvel ezelőtt volt.

Még gyorsabb is vagyok, mint korábban. De csak egy idióta fut, ha sétálhat is.

Kritikusok kifogásolták, hogy Ön előszeretettel lép fel olyan ellenfelekkel szemben, akik annyira gyengék, hogy szinte lélegeztető készülékre van szükségük.

Nincs promóterem, aki pénzt hozott volna rájuk. A második harcért a visszatérésem után, ami a legkeményebb volt mindközül, 3500 dollárt kaszáltam. De tudtam, ha keményen dolgozol, a pénz később biztosan jönni fog. Én vonzom az embereket, hozom a pénzt a kasszába. A boksz mindenekelőtt üzlet. És George adja rá a szenet. Mindazonáltal már csak ebben az évben bokszolok.

Ön tényleg azt hiszi, hogy majd’ két évtizeddel azután, hogy elveszítette a világbajnoki címét Muhammad Ali ellen, még egyszer világbajnok lehet?

Igen, biztos vagyok benne. Amikor én 1974-ben Ali-val bokszoltam, ő egyértelműen legyőzött engem. Õ 32 volt akkoriban és én egyszerűen túl fáradt voltam 12 menethez. 1991-ben, amikor címmérkőzést vívtam Holyfield-del, végigálltam a tizenkét menetet, anélkül, hogy a szünetben le kellett volna ülnöm. És Holyfield, aki még 30 sincs, csak kapaszkodásokkal tudta végigbírni a harcot. Ez megmutathatja Önnek, ki a jobb bokszoló.

Akkor ezek után, ahogy Ön hiszi, hogy bizonyította mindezeket, elveszítette a kedvét?

Ez az év és vége. Más terveim vannak. Filmszereplő szeretnék lenni. Éppen azon vagyok, hogy a Columbia Pictures-szel aláírjak egy szerződést, ami különleges paragrafusokat tartalmaz: Ha én a tervezett tévésorozatban az első évben jól szerepelek, akkor egy popcorn-készítő gépet kapok a szobámba. Tartós siker esetén pedig egy személyi hamburger-szakácsom lesz. A Paramount is érdeklődik irántam. Egy Eddie Murphy-filmben kellene közreműködnöm. Azért ott a siker mégiscsak könnyebbnek tűnik, mint mondjuk Mike Tyson ellen.

No, csak nincsenek félelmei a nagy George Foreman-nek?

Nekem csak azoktól a gondolatoktól vannak félelmeim, hogy egy nap majd felébredek, s már nem ugyanaz az ember leszek. Hogy máshogy viszonyulok már az egyházamhoz, a feleségemhez, a saját tisztességemhez. Ezek a félelmeim. Ha ezeket az értékeket megtarthatom, amiket említettem, akkor semmitől sem félek, még a haláltól sem. Ha becsületesen élek továbbra is, az egy nap a halál után kifizetődik majd.

Megérinti a régi bokszolók sorsa? Például Joe Louis-szé, akinek végül egy las vegas-i hotelben üdvözlőfiúként kellett megkeresnie a pénzét?

Szerettem Joe Louis-t. Nagyszerű ember volt, mindig becsületesen élt és keményen dolgozott. Nem volt tele gyűlölettel. Állíthatom, hiszen az utolsó napjai során vele voltam. Neki emeltek egy emlékművet abban a hotelben – jogosan. Tragikus, hogy a leggazdagabb emberek némelyike ebben az országban, mint koldus fejezi be. Õ inkább kábítószerezni kezdett, minthogy elfogadja a szegénységet.

Azt a szegénységet, amiben Ön is felnőtt, hat testvérével együtt. El tudta felejteni?

Ha az ember szegényként születik, ahogyan azt az unokabátyám is magyarázta, akkor az is marad, legalább a tudatalattijában – még ha később dollármilliókat is keres. Fordítva ez éppen így van: Aki gazdagként született, a természetétől fogva gazdag ember marad. A szegénységnek az értéke, ha azzal együtt is valaki meg tudja őrizni a méltóságát.

Van olyan ellenfele, aki igazán barátjává vált később?

Ameddig az ember bokszol, egy bizonyos értelemben vett gyűlöletet fejleszt ki az ellenfelekkel szemben, s kizárja a barátság kialakulásának lehetőségét. Csak miután megtaláltam a hitemet, kezdtem felhívni a srácokat és beszélni velük Istenről és a szeretetemről irántuk.  Ez így volt Joe Frazier-rel és Kenny Norton-nal is, akihez egy kellemes barátság fűz.

Érez együttérzést Muhammad Ali iránt, aki az Ön ősellensége volt és aki ma nyomorékként éli az életét?

Minden nemzet ismer nagy háborúkat. Ha ezeknek a háborúknak a sérültjeivel az ember beszélgetni kezd és szóba kerülnek a csaták, óhatatlanul szóba kerülnek a sebesülések is. És akkor leszerelik a lábprotéziseiket, vagy kiveszik megmutatni az üvegszemeiket. És azzal valahogy összekötődik egy egyfajta elégedettség-érzés, hogy egy igaz ügyért szenvedtek.

Ali azonban nem háborús veterán.

Alinak is volt egy háborúja. A saját háborúja. Õ nem akart elszakadni a boksztól, mindenkinek bizonyítani akarta, hogy nem neki van szüksége másokra. Nekem nem kell iránta részvétet éreznem, mert tudom, hogy a lelke legmélyén a büszkeség nagyobb benne, mint a sebei. Mivel ő ugyanúgy gondolkodik, mint azok a katonák. Hogy az ember ezzel egyetért, vagy sem, mindegy, mert ő saját maga biztosan mély elégedettséget érez. Valami ilyesmit: Jól megmutattam azoknak a disznóknak!

A keresztény lelkipásztor Foreman próbálkozott azzal valaha is, hogy a muszlim Muhammad Ali-t megtérítse?

Igen, mindig újra és újra, de ez eddig nekem nem sikerült. Egy rövid beszélgetés erejéig vitatkozni kezd, majd végül kijelenti: Hagyj engem békén!


Megjelent a Der Spiegel-ben 1992. április 6-án.
Fordította: Hegedős Soma - 2016. december 27.

Oszd meg, tedd a kedvencek közé!

Hozzászólok:

login: jelszó: » regisztráció

@Kane: Valahogy úgy!😊

» farkaskrisz   válasz erre
    2017-01-01 18:21:33

@leibigabi: Mindig nagyon jó látni hogyha a fiatalon legvadabb és legelborultabb embereknek tűnő arcok így megjavulnak és ilyen jó ember lesz belőlük. Nekem a legjobban az maradt meg amit Benn mondott: "Ha egy ilyen bűnös lelket mint én meg lehetett menteni, akkor ez bárki mással is előfordulhat."

    2016-12-29 15:13:32

@Jersey Joe: "Ez mennyire tuti info a feleségérõl?
Én úgy tudtam, h még az utobbi években is újrahàzasodott. "

Ez annyira tutinak tűnik, hogy net is így tudja :)

http://heavy.com/entertainment...

» leibigabi   válasz erre
    2016-12-29 13:17:25

@leibigabi: Nagyon kōszi!

Ez mennyire tuti info a feleségérõl?
Én úgy tudtam, h még az utobbi években is újrahàzasodott.
Az nagyon pozitív meglepetés, ha nem így van.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-29 13:10:29

@leibigabi: " Azt akartam, hogy tudja, hogy nem zavar, ahogy korábban érezhette magát."

Kicsit siettem, úgyhogy helyesebben: :)

Szóval, hogy "Tudja, nem zavart meg, ahogyan korábban éreztettem vele"

» leibigabi   válasz erre
    2016-12-29 13:04:54

@Jersey Joe: "Például igazán soha nem tudott leállni a nőzéssel, ha jól tudom, 5 felesége volt, ami nem éppen keresztényi hozzáállásra utal. "


Mondjuk úgy, hogy Big Georgnak is kellett egy be érő időszak :) 85-ben vette el az utólsó feleségét, akivel azóta is együtt van, innentől lehet számolni azzal a prédikátor jó fej Foremannal, akit ismerünk.

Egyébként az életrajzi könyvében írja, hogy mindig felhívja, hogy tudassa vele mennyire szereti, és hogy soha ne kelljen aggódni a hűtlenség miatt. Egyébként biztos nagy hatással van rá, az az alábbi történetből is látható.
"Amíg a nehézsúlyú címért készültem Holyfield ellen, nem ettem a kedvenc, magas kalória tartalmű kajákat. Mindig éhes voltam az edzések során, úgyhogy már nagyon vártam, hogy megjutalmazhassam magam egy nagy kajálással. Mondtam a feleségemnek, hogy a mérkőzés után lemegyünk az IHOp-ba és rendelünk mindent amire éhezem, palacsintát sziruppal, szalonnát, tojást kolbászt narancslét... Ki voltam éhezve, jelzett is a naptáram. Le is mentünk az étterembe, ahogy terveztük. El kezdtem enni, mikor meglátott egy rajongó és odajött az asztalunkhoz.
- George Foreman! Adna nekem egy autogramot?
GF:- Nem szeretném ha megzavarnának, csak megszeretném enni az ételem. Tudnál várni? Amint megeszem, megcsinálom.
- Rendben! Válaszolta csalódottan elsétált.
Mary (a felesége) lerakta a villáját, és hitetlenkedve bámult rám. Aztán mondott valamit amit soha nem fogok elfelejteni.
- Nézd, George. Mindenki azt hiszi, hogy Te vagy a legédesebb arc a világon, mert mindig mosolyogsz, ez a reklámod. De nem hagyod abba az evést 15 másodpercig, hogy adj egy autogramot egy embernek. Nem lehet így kezelni az embereket. Legyél kedves fickó, vagy nelegyél, de ne mutasd az egyik arcodat ilyennek, másnak meg másmilyet!
A szavai keményebben ütöttek meg, mint Holyfield ütései. Az egyik legjobb prédikáció volt, amit valaha hallottam. Megbántam a helyszínen!
Azonnal kiabáltam a srácnak, hogy Hé gyere vissza! A férfi visszajött az asztalunkhoz, elbeszélgettem vele, miközben autogramot adtam. Azt akartam, hogy tudja, hogy nem zavar, ahogy korábban érezhette magát. Megtanultam a leckét, hogy mindenkit méltósággal kezeljek. Azóta próbálom, hogy mindenki érezze azt hogy fontos. Amikor a reptéren megyek át, gyakran megállítanak az emberek, beszélni akarnak velem. "Hé, George Foreman!" Még ha sietek is, leállok beszélgetni, mintha régi barátok lennénk. Megkérdem hogy van a család. Kifejezem a hálámat a támogatásuk és az imájukért. Ha lekésném a gépem, akkor megyek egy későbbi járattal, de nem akarom kihagyni a lehetőséget, hogy inspirálhassak valakit, hogy jobb ember legyen."

(Persze George sem tökéletes, de megkockáztatom, hogy ha mindenki csak fele annyira lenne jó arc, mint Foreman "ma", egy sokkal kellemesebb világban élnénk :) )

» leibigabi   válasz erre
    2016-12-29 12:58:08

@dondannyboy: Egyébként Jimmy Young ellen volt màr Foremannek egy kis hasitasija és tényleg lassabban mozgott màr ott is.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-29 12:22:25

@farkaskrisz: Max akkor nem lett volna belőle plenyó hogyha Foreman készíti az interjút:)

    2016-12-29 11:56:59

Bele sem merek gondolni, hogy mi lett volna, ha Riddick Bowe a riportalany, és ő kapja a provokatív kérdéseket!

» farkaskrisz   válasz erre
    2016-12-29 11:53:46

@Kane igen így értettem, enis olvastam a cikket itt amiben ezt oszegezik

» felix trinidad   válasz erre
    2016-12-29 11:48:22

@felix trinidad: Cus már halott volna amikor szóba jött ez a meccs, az igazi sztori az hogy a fiatal Tysonnak mindig Foremant mutogatta mint a legveszélyesebb bunyóst aki csak élt, évekig magyarázta neki miért szinte lehetetlen egy olyan Foremant megverni aki jó napot fog ki. Aztán amikor megtörtént amire senki nem gondolt, hogy az öreg visszatért, Tyson nem akart vele bunyózni mert úgy nevelték szinte bele hogy Foreman megverné őt is.:) Pedig én megnéztem volna, szerintem ha Tyson nem félt volna tőle verte volna, akkoriban szinte mindenben sokkal jobb volt mint George. Érdekes, mert Dundee azt mondta hogy az öreg Foreman komolyabb veszélyt jelentett volna Alira mint a fiatal, révén hogy higgadtabban bunyózott.

    2016-12-29 10:54:43

@felix trinidad: bárkit kivéve jimmy youngot:)

viccet félretéve én megnoztem volne egy fiatal foreman vs holmest és a karrierje második szakaszában öreg foreman vs fiatal lennox

» dondannyboy   válasz erre
    2016-12-29 10:44:44

Nekem annyira nem szimpi az öreg George, rosszfiubol pásztor lett :D
Ez meg gondolom vicc h negmagyarazza h koveren jobb, de jól csinálja magabiztosagot sugároz, szerintem a fiatal foreman bárkit levert volna, tysont is,féltette is cus tőle

» felix trinidad   válasz erre
    2016-12-29 10:22:41

@Jersey Joe: Igaz ,de nem hiszem h ilyesmiben hit h majd gyorsabb lesz mint a 20 éves ellenfelei . Ilyenkor már a rutinból az intelligenciából és ütőerejében bízhatott.

    2016-12-29 10:21:54

@bpjotruska: Ja igen ez igaz sajnos elsőnek sebesség kopik meg. Hát tényleg elég hülye kérdések voltak ,de főleg inkább az ahogy feltette.

    2016-12-29 10:20:20

@Jersey Joe: Holyfieldnek volt egy rakas felesege asszem, nem Big George-nak ; de egyebkent is, nem irja a Bibliaban, hogy "szaporodjatok es sokasodjatok"? Ok igazan kitettek magukert, es a genetikai sokfeleseg kedveert tobb anyatol vannak gyermekeik.

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 21:18:55

@bandi78: Egyetértek, abszolút pozitív a sztorija, de azért ő is igen ellentmondásos figura.

Például igazán soha nem tudott leállni a nőzéssel, ha jól tudom, 5 felesége volt, ami nem éppen keresztényi hozzáállásra utal.
Volt egyszer egy keresztény műsorban is, ahol nagyon vigyáztak arra, hogy mindenre rákérdezzenek, csak a feleségeire ne.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 20:48:39

@bandi78: Big George a valaha volt egyik legerősebb ember sportágtól függetlenül, minden idők legnagyobbat ütő embere.... A legdurvább őserő.

    2016-12-28 20:43:48

@dondannyboy: ""Hogy a Mercedesnek elég pénze legyen reklámozni a SPIEGEL-ben, amiből aztán a magazin ki tudja fizetni a riportere hozzám vezető útját Texas-ba."

Ez szerintem simán felér egy elsőmenetes koval:) "

:))))

» bandi78   válasz erre
    2016-12-28 20:42:13

Lehet csak a forditas, a riporter megerdemelt volna 1 sallert a stilusert.

» Shaham   válasz erre
    2016-12-28 20:37:00

Foreman nem indult jó alapokkal (voltak gondjai a törvénnyel is), aztán minimál amatőr meccs után olimpiai bajnok lett, majd a csúcsra ért, ahonnan Ali 'lesegítette'. Visszavonult, a boksz felé sem nézett, újraépítette magát, visszatért, ismét a csúcsra ért, közben más fronton is sikeres lett. Mindeközben olyan szerényen tud nyilatkozni, hogy aki nem ismeri, azt hinné, hogy a mai "bajnokok" közül egy ellen sem lenne esélye (bármikor megkérdik, le tudta-e volna nyomi ezt vagy azt a bunyóst, mindig azt mondja kb., hogy ááá, dehogy, hova gondol).
Remélem, hogy csinálnak filmet az életéből, szokták mondani, hogy "motivational video/movie". Na, az ő élete és maga Big George is tud motivációt adni. Alapból ha ránézek, megjön az életkedvem, olyan vidám figura. Nekem mindenesetre az all time #1 nehézsúlyú kedvencem. Voltak rossz napjai -és évei is-, de egy jól felkészült Big George senki ellen nem lett volna esélytelen. Respect.

» bandi78   válasz erre
    2016-12-28 20:34:32

@mhzek: Igen, Foreman is butasagot mondott, persze hogy nem lett gyorsabb. De en elsosorban a riporternek erre a mondtara reagaltam: "A túlsúly mégis kétségtelenül lassabbá tette, mint amilyen 15 évvel ezelőtt volt." - merthogy ez ostobasag szerintem. Nem hiszem, hogy a tulsuly tette lassubba, 27 eves koratol 42 eves koraig ki a fene nem lassult semmit, tulsulytol teljesen fuggetlenul? Szerintem ha 100 kilo kornyekere aszalja magat olyan idosen, ugy is lassu lett volna, de legalabb gyenge is melleje :-) ( nyilvan magahoz kepest gyenge... ). Szoval hulye kerdesre kapott egy hulye valaszt, ennyi belefer, tekintve hogy sok hulye kerdest tett fel a riporter, es hulye valaszt csak egyet kapott talan :-)

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 20:08:09

@mhzek: Úgy emlékszem, ,pont ebben a cikksorozatban volt egy másik cikk, ami arról írt, hogy a bokszolók ilyenek, hazudnak. Ez a taktika része is, meg az önmeggyőzésé is.

Nem állhatsz ki a ringbe úgy, hogy basszus, már 40 éves vagyok, lelassultam, béna vagyok, hinned kell magadban, még abban is, ami talán nyilvánvalóan nem úgy van.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 19:55:03

@bpjotruska: Ja de ő azt mondta gyorsabb volt. Nem értem miért kell 30-40 évesen ilyen hülyeségeket mondani jobb vagyok mint 20 évesen meg hasonlok miért nem lehet elismerni h már máshogy bokszol mint fiatalon mert a sebessége megkopott ,de ütőereje talán még nagyobb is a +kilók miatt.

    2016-12-28 19:30:47

@bpjotruska: Szegény Moorer.. Pedig mekkora karrierje lehetett volna, ha kihúzza még azt a pàr percet.
De így volt ez megírva..

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 19:26:47

Egy video:
https://www.youtube.com/watch?...
1:38-tol kell nezni. Alapbol brutalis fizikumu ember volt Foreman, de a fiatalkori onmagahoz kepest tovabb gyurta magat a karrierje masodik szakaszara, ilyen karokat nem surun latni bokszoloknal ( azt hiszem 50es koruli bicepsze volt ). Nyilvan nem olyan lenyeges ez, csak azt akarom alatamasztani, hogy a kb 15 kilo sulynovekedesebol biza par kilo izom is volt, nem csak felesleg.

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 19:16:55

NAgyon köszi a fordítást. Izgalmas beszélgetés volt.

» vizsahal   válasz erre
    2016-12-28 19:03:17

@4man4ever: Egy BudSpencerII talàn lehetett volna belõle.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 19:03:05

A filmes karrier vegul nem jott ossze, de mar a hetvenes evekben feltunt a vasznon nagy nevek tarsasagaban: https://www.youtube.com/watch?...

» 4man4ever   válasz erre
    2016-12-28 18:25:14

Egyébként nekem a Tomy Morrison elleni meccs utáni interjúja tetszett még nagyon (vhs-en örzöm :) ) Ott is inkább a hamburgerekről beszélt. A riporter meg is jegyezte, hogy a kérdések elől kb. annyira ki tud térni, mint az ütések elől. :)

    2016-12-28 18:22:43

36 percig

    2016-12-28 18:16:32

" Szerintem nagy reszen az embereknek tobb van, meg a 30 koruli koroszaly jelentos resze is nagyobb tulsulyt cipel."

Testnevelő tanár vagyok.Nem csak a harmincasok, a mai gimnazisták is. 36 perig sétálni sem tudnak, nemhogy bunyózni...Nagy respect Big George-nak!

    2016-12-28 18:15:36

@mhzek: Foreman egyreszt nem volt durvan elhizva, kb 10-15 kiloval bokszolt a fiatalkori sulya felett, de ki is gyurta magat, nem csak zsirban szedett fel ; masreszt meg kivancsi lennek, hany olyan bunyost tudna mondani a kedves riporter, aki 40 felett gyorsabb volt, mint a huszas eveiben :-)
En olyant tudnek mondani parat, aki idosebb koraban tulzottan lefogyasztott, joval az eveken at megszokott sulya ala, oszt felmostak vele a ringet ( Byrd, JC Gomez...) Foreman is lement 110 kilo ala a visszaterese utan, majd vissza 115 kornyekere ; nyilvan o erezte, hogy ott a legjobb az eronlete, testi ereje ( nem is volt kondiporblemaja soha azt hiszem, karrierjenek a kesei szakaszaban ). Nem lenne semmi baj, ha mindenki csak annyira lenne elhizva 40 korul, mint Big George, vagyis kb 10% sulyfelesleg lenne az embereken. Szerintem nagy reszen az embereknek tobb van, meg a 30 koruli koroszaly jelentos resze is nagyobb tulsulyt cipel.

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 17:39:47

@Jersey Joe: Amint az interju elejen irjak, ezt az elmes kerdest a Holyfield elleni emlekezetes meccs UTAN tette fel az oregnek ez a marha... Vagyis a 42 eves, oreg, dagadt, lassu stb Foreman egy remek kuzdelemben, 12 menetben maradt alul a sokkal fiatalabb, csucson levo, szinten ATG Holy ellen, es akkor felteszik neki ezt a kerdest... igazan szerencseje van a riporternek, hogy nem ot kellett lelegeztetogepre tenni.

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 17:29:44

@mhzek: "Az ember élhízása egészségtelen ."


Összetettebb a téma, a megfelelő és örömet nyújtó étkezéssel ugyanis például változhat az embernek a hormon-háztartása is pozitív irányba - mégha nem is fog fogyni tőle.

De én sem értek egyet mindennel, amit mond, meg amit csinál, mindenesetre inkább legyen valaki olyan, mint ő, aki túlsúlyosan és kopaszon is mindig nevetni tudott és vidám volt.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 16:30:48

"A politika messze brutálisabb, mint a boksz." ez az ember nem csak jó bunyós volt, de nagyon okos is!!!

» senki-001   válasz erre
    2016-12-28 16:11:54

@Jersey Joe: Attól még butaság amit mondott se nem volt gyorsabb se nem volt jobb zsírosan . Az ember élhízása egészségtelen . Õ meg követendő példának állítja be . De mindig is szimpatikus figura volt . Kár h nem jött össze Ali vs George 2 :(

    2016-12-28 16:10:59

@bpjotruska: "Kritikusok kifogásolták, hogy Ön előszeretettel lép fel olyan ellenfelekkel szemben, akik annyira gyengék, hogy szinte lélegeztető készülékre van szükségük."... ez nem egy jo ujsagirora, hanem egy tokkelutott balfaszra vall, sajnalom."


Pedig baromi kíváncsi lennék, ha manapság mondjuk Wilder-nek tenné fel ezt a kérdést valaki! :D :D

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 15:34:35

@Jersey Joe: Egy jo ujsagiro tesz fel kellemetlen kerdeseket is, ha ugy gondolja, hogy az olvasok kivancsiak lennenek a valaszokra. De egy legendatol ilyen provokativ, ertelmetlen faszsagokat kerdezni, mint hogy "Ön talán a túlsúlyosak, idősek és kopaszok elveszett önértékeléséért is harcol?" vagy pedig "Kritikusok kifogásolták, hogy Ön előszeretettel lép fel olyan ellenfelekkel szemben, akik annyira gyengék, hogy szinte lélegeztető készülékre van szükségük."... ez nem egy jo ujsagirora, hanem egy tokkelutott balfaszra vall, sajnalom.

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 15:27:45

@Kane: "A táplálkozási tanácsokat leszámítva nagyon érdekes interjú."

Nekem pont a táplálkozási rész tetszett a legjobban.

Foreman-ről el tudom hinni, hogy ő tényleg nem doppingolt. Viszont ha ő tényleg nem, míg a többiek igen (és igen), akkor ez még inkább csak emeli az ázsióját a kilencvenes években mutatott teljesítményének.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 15:26:37

@Subi: Nem hinném, hogy tiszteletlenségről lett volna szó.
A német újságírók ilyenek és ez így is van jól. Szeretik megkeverni az amerikai "álomról" szóló történeteket.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 15:23:53

@bpjotruska: Azért valahol jólesne a lelkemnek, ha tudnám, hogy az interjú végeztével elcsattant egy nyakas. :)

    2016-12-28 15:22:23

@Jersey Joe: Ide lett volna válasz természetesen. Egyébként az külön jópofa, hogy burkolt következtetést vontál le a nem létező TV nézési szokásaimról...

    2016-12-28 15:21:07

Le a kalappal az oreg elott, nagyon turelmes, jolelku ember, hogy nem csapta le kb. az interju negyedenel ezt a balfaszt...

» bpjotruska   válasz erre
    2016-12-28 15:19:28

@Subi: Már-már mágikus képesség kell a köztévés interjúk idekeveréséhez. :)

Bizonyos területeken biztosan kellenek a provokatív kérdések, de nem hiszem, hogy a tiszteletlenségig el kellene menni George Foreman-nel szemben. Sőt, én egészen biztos vagyok benne, hogy nem kellene.

    2016-12-28 15:18:44

@Subi: Látom, a magyar újságolvasók jelentős része már hozzászokott az alákérdezős, köztévés interjúkhoz..:)

A jó újságíró pont, hogy bekérdez, megpróbálja kizökkenteni az interjúalanyt, hogy előjöjjön a valódi személyisége is kicsit.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 14:28:03

Foreman nagyon ügyesen kezelte az újságírót, és a sok provokatív, tiszteletlen kérdés ellenére egy egész jó interjút adott.

    2016-12-28 14:18:58

Ikonikus figura,a mai napig kedélyes jókedvvel és humorral,tiszta gondolkodással.

» picker   válasz erre
    2016-12-28 13:11:52

@Jersey Joe: Màr a felvezetésnél..:)

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 13:02:35

@dondannyboy: Trump ott volt a bunyóban a 80-90 es években.
Sok meccsen lehet làtni a hàttérben a hirdetéseit is.
Tyson Berbick elleni meccsén még a ringben is ott Volt.

» Jersey Joe   válasz erre
    2016-12-28 13:02:05

@bandi78: "Hogy a Mercedesnek elég pénze legyen reklámozni a SPIEGEL-ben, amiből aztán a magazin ki tudja fizetni a riportere hozzám vezető útját Texas-ba."

Ez szerintem simán felér egy elsőmenetes koval:)

amugy érdekes még hogy tyson itéletét nem fehér elnyomásként emlegeti.

off:
ha jól tudom tyson és foreman is trumpot támogatták.

» dondannyboy   válasz erre
    2016-12-28 12:00:35

Vicces amikor az az ember próbál fitnesztanácsokat osztogatni aki úgy született hogy 13 évesen is szilánkosra törte volna bárki állát...:))) A táplálkozási tanácsokat leszámítva nagyon érdekes interjú. Érdekes látni hogy minden idők egyik legmegfélemlítőbb embere ennyire szelíd tud lenni belül. Hiányzik Big George a bunyóból, soha nem lesz mégegy ekkora állat mint ő volt.

    2016-12-28 11:55:15

Foreman megmentette a riporter életét... Nem adott neki egy sallert, hogy hagyd már abba a sok hülyeséget...

» bandi78   válasz erre
    2016-12-28 11:19:19
Ugrás az oldal tetejére